Dieta dla aktywnych mężczyzn

spis treści
rozwiń

Szybki tryb życia, stres, aktywność fizyczna to tylko kilka czynników powodujących zwiększone zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze, witaminy i minerały. Szczególnie narażeni na ich niedobory są mężczyźni. W mniejszym stopniu niż kobiety myślą o zdrowym odżywianiu. Istotne jest więc dostarczanie niezbędnych składników dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dlatego też została stworzona dieta dla aktywnych mężczyzn.

1. Co powinni jeść aktywni mężczyźni?

Celem diety dla aktywnych mężczyzn jest wyrobienie sobie zdrowych nawyków żywieniowych u panów. Ważne jest, aby zmiany w spożywanych produktach wprowadzać stopniowo, nie radykalnie. Tłuste mięsa należy zamienić na drób i ryby, a żółte sery zastąpić chudymi i odtłuszczonymi serami białymi. Zaleca się także spożywanie ciemnego pieczywa, np. bułek grahamek. Istotne w diecie jest spożywanie dużej ilości warzyw i owoców. Dostarczają one bardzo ważnych witamin i składników mineralnych. Ich podaż w diecie jest bardzo korzystna, podnosi się bowiem aktywność układu odpornościowego. Warzywa i owoce są także małokaloryczne. Mogą stanowić przekąskę w ciągu dnia zamiast niezdrowych fast foodów czy słodyczy. Istotne jest również dostarczanie w diecie dla mężczyzn odpowiedniej ilości węglowodanów, które są źródłem potrzebnej energii. Można więc wykorzystać dietę węglowodanową. Niezmiernie ważna jest również odpowiednia ilość białka, które jest podstawowym budulcem mięśni (dieta białkowa), jak również tłuszczów, szczególnie kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

2. Dieta dla aktywnych fizycznie mężczyzn - przykładowy jadłospis

Mężczyźni, którzy prowadzą bardzo aktywny, a jednocześnie zdrowy styl życia, powinni oprzeć swoją dietę na produktach białkowych, ilość kalorii, których dostarczają organizmowi musi wynosić ok. 2800. Oto przykładowy jadłospis, który pomoże skonstruować dietę dla aktywnych mężczyzn:

Śniadanie - ok. 700 kcal - to najważniejszy posiłek w ciągu całego dnia, dlatego warto zapoznać się z przepisami na dobre śniadanie, np. 3 kromki chleba pełnoziarnistego z margaryną, szynka wieprzową, żółtym serem i czerwona papryką, kakao do picia.

II śniadanie - ok. 300 kcal - zapiekanka z ryżu i jabłka, kawa bez cukru.

Obiad - ok. 1000 kcal - zupa ziemniaczana z pomidorami (ok. 250 ml), schab z jabłkiem (150 g), ziemniaki gotowane (200 g), surówka z kapusty kwaszonej (200 g).

Podwieczorek - ok. 250 kcal, do picia kompot, ryba w galarecie (150 g), kromka chleba żytniego, surówka z pomidorów i cebuli, szklanka soku porzeczkowego.

Kolacja - ok. 550 kcal - omlet z 3 jajek na parze z szynka i szczypiorkiem, surówka, niesłodzona herbata do picia.

3. Błonnik niezbędny w diecie dla mężczyzn

Do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebny jest jeszcze jeden składnik – błonnik. Należy on do węglowodanów, ale nie jest trawiony w organizmie. Włóknik pokarmowy odpowiedzialny jest za prawidłową perystaltykę przewodu pokarmowego. Można go znaleźć w dużej ilości w warzywach i owocach. Aby uzupełnić dietę w błonnik, można również wprowadzić do codziennego jadłospisu otręby pszenne, musli lub samemu komponować mieszanki z suszonych owoców, suszonej żurawiny, rodzynek, płatków żytnich, pszennych czy kukurydzianych, orzechów i innych. Wszystkie te składniki są doskonałym źródłem błonnika. Można je zjadać same, z jogurtem najlepiej o małej zawartości tłuszczów i cukrów, lub dodawać je do różnych potraw.
Aktywny mężczyzna powinien również pamiętać o regularnym spożywaniu posiłków. Najlepiej, aby było ich 3-4 w ciągu dnia. W międzyczasie można również spożywać zdrowe przekąski, jak owoce lub batoniki typu musli. Dodają one energii, a zarazem likwidują pojawiający się mały głód. Oprócz odpowiedniej diety, ważne jest utrzymanie odpowiedniej sprawności fizycznej. Oba te czynniki w połączeniu ze sobą dają gwarancję zdrowego życia.
Zarówno mężczyźni, jak i kobiety powinni dbać o to, co jedzą. Nieodpowiednie odżywianie zwiększa bowiem ryzyko pojawienia się ciężkich chorób, jak nadwaga i otyłość, choroba niedokrwienna serca, miażdżyca, nadciśnienie tętnicze i inne schorzenia układu krążenia. Otyłość u mężczyzn powoduje większą podatność na raka prostaty, a także na urazy i kontuzje układu kostnego. Dlatego też pamiętajmy: Zdrowa dieta ponad wszystko!

Następny artykuł: Dieta na cholesterol

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!