Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Jak zachęcić społeczeństwo do szczepień? Eksperci proponują dzień wolny od pracy i szczepionkobus

 Katarzyna Grzęda-Łozicka
14.05.2021 13:34
Czy na szczepienie przeciwko COVID-19 przysługuje dzień wolny od pracy?
Czy na szczepienie przeciwko COVID-19 przysługuje dzień wolny od pracy? (Getty Images)

- Mamy niezaszczepione cały czas ponad 2 mln osób po siedemdziesiątce. I teraz pytanie, czy one się nie szczepią, bo nie chcą szczepić, czy się nie szczepią, bo nie wiedzą, jak to zrobić, i nikt im nie pomaga. Myślę, że chodzi o obie kwestie. Nakłada się na to też zupełnie dramatyczny wpływ Kościoła, który wydawałoby się, że powinien walczyć o życie swoich wiernych, a tymczasem prowadzi ich czwórkami do życia wiecznego - mówi dr n. med. Konstanty Szułdrzyński. Ekspert apeluje do księży oraz rządu o zmianę sposobów zachęcania Polaków do szczepień.

spis treści

1. "Koniec będzie, jak sie zaszczepimy"

W piątek 14 maja resort zdrowia opublikował nowy raport, z którego wynika, że w ciągu ostatniej doby 3288 osób otrzymało pozytywny wynik testów laboratoryjnych w kierunku SARS-CoV-2. Z powodu COVID-19 zmarło 289 osób.

Eksperci alarmują, że liczby zakażeń przestają już na kimkolwiek robić wrażenie, powoli życie poza szpitalami zaczyna się toczyć, tak jakby koronawirusa już nie było. Tymczasem o tym, że poradziliśmy sobie z pandemią będzie można mówić, kiedy zaszczepi się ok. 70 proc. społeczeństwa.

Zobacz film: "Prof. Parczewski: 4 fala zakażeń koronawirusem latem możliwa"

- To luzowanie było konieczne, bo czuć wyraźnie, że wszyscy mają już dość. Tego stanu reżimu nie da się długo utrzymywać, tyle tylko, że żeby zadziało to prawidłowo, trzeba mieć współpracę ze strony społeczeństwa, tzn. ludzie powinni wiedzieć, że poluzowaliśmy, ale to nie koniec. Koniec będzie, jak się zaszczepimy i na razie to wszystko jest na kredyt - przekonuje dr n. med. Konstanty Szułdrzyński, kierownik kliniki anestezjologii szpitala MSWiA w Warszawie i członek rady medycznej przy premierze.

Eksperci o konieczności wprowadzenia ułatwień, żeby zachęcić do szczepienia
Eksperci o konieczności wprowadzenia ułatwień, żeby zachęcić do szczepienia (Getty Images)

- Od tego, ile osób się zaszczepi, zależy to, jak długo będziemy wracać do normalności, zależą kolejne lockdowny, zamykanie szkół i gospodarki, ale przede wszystkim wiele istnień ludzkich - komentuje z kolei w mediach społecznościowych prof. Wojciech Szczeklik, kierownik Kliniki Intensywnej Terapii i Anestezjologii w Krakowie.

- Myślę, że na krótką metę czeka nas teraz przyspieszenie akcji szczepień. W momencie, kiedy pojawi się możliwość szczepienia młodzieży na pewno ruszy grupa młodych ludzi, którzy będą chcieli się zaszczepić, jak najszybciej. Obawiam się, że niestety później ta tendencja wygaśnie - komentuje prof. Robert Flisiak, specjalista ds. chorób zakaźnych.

2. Na szczepienie powinien przysługiwać dzień wolny

Zdaniem dr. Szułdrzyńskiego przede wszystkim powinny być wprowadzone wszelkie możliwe ułatwienia dla tych, którzy chcą się zaszczepić.

- Uważam, że to jest duży błąd systemu, że na szczepienie swoje i dzieci nie przysługuje ustawowo dzień wolny od pracy. Wynika to tylko i wyłącznie z tego, że w myśl ustawy o szczepianiach dzień wolny przysługuje tylko wtedy, kiedy szczepienie jest obowiązkowe, a szczepienie przeciwko COVID-19 nie jest obowiązkowe. To wymagałoby nowelizacji ustawy - tłumaczy ekspert.

Zobacz także: Jak przyśpieszyć szczepienie przeciw COVID-19? Ta mapka wolnych terminów podbija internet

3. "Dramatyczny wpływ Kościoła"

Eksperci zwracają uwagę na ogromny problem związany ze szczepieniem wśród seniorów.

- Mamy niezaszczepione cały czas ponad 2 mln osób po 70-tce. I teraz pytanie, czy one się nie szczepią, bo nie chcą szczepić, czy się nie szczepią, bo nie wiedzą, jak to zrobić i nikt im nie pomaga. Myślę, że chodzi o obie kwestie. Nakłada się na to też zupełnie dramatyczny wpływ Kościoła, który wydawałoby się, że powinien walczyć o życie swoich wiernych, a tymczasem prowadzi ich czwórkami do życia wiecznego - komentuje dr Szułdrzyński.

Zdaniem prof. Roberta Flisiaka jedynym sposobem na dotarcie do tej grupy jest zaangażowanie ośrodków pomocy społecznej oraz organizacji rządowych i pozarządowych.

- Do nich trzeba dotrzeć, bo w przeciwnym wypadku oni znowu będą nam umierać jesienią. Żadne akcje promocyjne tutaj już nie pomogą, bo chyba nie ma w Polsce nikogo, kto nie słyszał o tym, że była pandemia, są szczepienia - mówi prof. Robert Flisiak, prezes Polskiego Towarzystwa Epidemiologów i Lekarzy Chorób Zakaźnych. - Zostaje tylko aktywne dotarcie do nich, bo to są często ludzie zniedołężniali, o których rodzina nie zadbała, albo wręcz przeciwnie - seniorzy, którym dzieci powiedziały "nie szczepcie się". Tam trzeba po prostu dotrzeć - dodaje profesor.

4. Pomóc mogą szczepionkobusy

Dr Paweł Grzesiowski uważa, że do gry trzeba włączyć szczepionkobusy, które mogłyby dotrzeć do małych miejscowości i wsi, gdzie jest dużo niższe zainteresowanie szczepieniami niż w dużych miastach.

- Uważam, że powinniśmy przygotować prawdziwe ruchome punkty szczepień, ale nie kontenery wystawiane na placu, tylko szczepionkobusy, które jeździłyby od gminy do gminy, od wsi do wsi, tak jak jeżdżą autobusy w przypadku akcji pobierania krwi. Rozmawiamy z sołtysem, ogłaszamy, że są szczepienia w tym dniu w godz. 12-15, stajemy przed sklepem i szczepimy w szczepionkobusach. Bez współpracy z samorządem, z kościołem (ze wszystkimi wyznaniami), z lekarzami rodzinnymi - nie da się tego przeprowadzić - przekonuje dr Paweł Grzesiowski, immunolog i pediatra, ekspert Naczelnej Rady Lekarskiej ds. COVID-19.

5. "Za chwilę będziemy mieć wolne szczepionki, a nie będzie chętnych"

Wirusolog prof. Agnieszka Szuster-Ciesielska proponuje, żeby zaczerpnąć pomysły na zachęcenie do szczepień z innych państw. Jej zdaniem kampanie informacyjne zapowiadane przez rząd powinny być wprowadzone dużo wcześniej, bo teraz może się okazać, że mogą nie przynieść spodziewanego efektu. Ruchy antyszczepionkowe prowadziły i prowadzą bardzo skuteczną kampanię dezinformacyjną.

- W tej chwili Polska znajduje się w środku stawki, jeśli chodzi o skuteczność, efektywność szczepień i wdrożenie Narodowego Programu Szczepień, wyjąwszy osoby starsze powyżej 60. roku życia, bo tu niestety jesteśmy raczej na końcu rankingu. Za chwilę możemy mieć taką sytuację, że będziemy mieć wolne szczepionki, a nie będzie osób chętnych do skorzystania z nich, dlatego że wszyscy, którzy są zainteresowani już się szczepią albo zrobią to w najbliższym czasie - alarmuje prof. Agnieszka Szuster-Ciesielska, wirusolog i immunolog z Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.

- Za tę sytuację w główniej mierze obwiniam bardzo aktywne, niekiedy agresywnie działające ruchy anytszczepionkowe, które wysuwając argumenty nie znajdujące pokrycia w aktualnej wiedzy, straszą ludzi na temat konsekwencji albo nieetyczności prowadzenia szczepień, podważając sens a nawet bezpieczeństwo takiej profilaktyki. A jeśli mamy do czynienia z osobami, które nie mają zaawansowanej wiedzy biologicznej to łatwo wzbudzić w nich strach, a strachem można manipulować. Niepokój budzi fakt, że wzrasta odsetek osób, które rezygnują ze szczepień. Głoszone przez środowiska antyszczepionkowe przekonania już się utrwaliły i zapadły w umysłach wielu ludzi, którzy się wahali - dodaje profesor.

Loteria z milionową nagrodą dla pełnoletnich, a dla niepełnoletnich zaszczepionych do wygrania pięć czteroletnich stypendiów na jednej ze stanowych uczelni. To pomysł władz amerykańskiego stanu Ohio.

New Jersey i Connecticut proponują dla zaszczepionych darmowego drinka, a niektóre kraje sięgają po argumenty finansowe. Rząd Serbii zapłaci równowartość 25 euro każdemu ze swoich obywateli, który się zaszczepi. Czy to może być kluczem do sukcesu również w Polsce?

- Niekoniecznie - mówi prof. Szuster-Ciesielska. - Badania na temat takiego rozwiązania przeprowadzono w Stanach Zjednoczonych i była wyraźna linia podziału pomiędzy republikanami a demokratami. Jedni uważali, że zachętą do szczepień byłaby zapłata 100 dolarów, inni – że takim impulsem mogłaby być bliska perspektywa zniesienia obostrzeń. Podobne badania były wykonane też w Polsce, zapytano ankietowanych po pierwsze, czy dane osoby byłyby chętne do zaszczepienia, gdyby musiały zapłacić za szczepionkę ok. 70 zł i tutaj liczba odpowiedzi potwierdzających się zmniejszała, natomiast propozycja otrzymania 70 zł za zaszczepienie wcale nie wpłynęła na zwiększenie liczby osób chętnych. To pokazuje, że w Polsce należałoby w inny sposób zachęcać do szczepień - podsumowuje ekspertka.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze