Trwa ładowanie...

Jelita - stan, choroby, ochrona, związek z mózgiem

Od prawidłowej pracy jelit zależy wiele. Mało kto wie, że są odpowiedzialne nie tylko za prawidłowe trawienie, ale też choroby serca, procesy przedwczesnego starzenia, wahania wagi czy złe samopoczucie. Naukowcy nazywają je „drugim mózgiem”, co wskazuje na ich ogromną rolę.  

Zobacz film: "Skąd się biorą problemy z jelitami?"

spis treści

1. Zespół jelita drażliwego

Jelita są elementem układu pokarmowego. To właśnie tutaj ma miejsce proces wchłaniania substancji, które powstają w enzymatycznym rozkładzie jedzonych produktów. I chociaż wielu z nas zdaje sobie sprawę z funkcji jakie pełnią, rzadko sprawdzamy ich kondycję. Na badania kontrolne tego organu stawiają się najczęściej chorzy na IBS, czyli zespół jelita drażliwego.

Wiele osób uważa, że powiększający się w ciągu dnia brzuch jest normalnym zjawiskiem. To mit – zdrowe jelita nie powodują wzdęć, zaparć, gazów czy uczucia zmęczenia po jedzeniu. Dobra kondycja jelit wpływa także na jakość snu i poziom energii.  

2. Choroby jelit

Czynnikami, które sprzyjają problemom z jelitami, a tym samym z trawieniem są: stres, niezdrowa dieta, antykoncepcja hormonalna, stosowanie leków przeciwzapalnych czy antybiotykoterapia. W efekcie odczuwamy dyskomfort w okolicach brzucha, wzdęcia czy zaparcia. Może pojawić się nawet biegunka.

Na choroby jelit cierpi obecnie więcej osób niż np. kilkanaście lat temu. Powodem tych zmian jest prowadzenie niezdrowego stylu życia. Stres, alkohol, fast foody, żywność przetworzona i brak aktywności fizycznej mają bardzo negatywny wpływ na ich kondycję.

Bezpośrednią przyczyną występowania zaburzeń może być również nietolerancja pokarmowa: na gluten lub laktozę. U niektórych osób wrażliwe jelita nie lubią także drożdży, kawy, pomarańczy, wieprzowiny i kukurydzy. Nie warto także przesadzać z ilością cukru w diecie – on również nie służy jelitom.

Aby chronić jelita, należy spożywać dużo białka i warzyw
Aby chronić jelita, należy spożywać dużo białka i warzyw (123rf)

3. Ochrona jelit

Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc w utrzymaniu dobrej kondycji jelit.

  1. Dieta powinna być bogata w białko.
  2. Korzystajmy z produktów naturalnych: warzyw i owoców. Dobre dla jelit są marchewki, dynia i jabłko.
  3. Dokładnie gryźmy jedzenie, starajmy się jeść powoli.
  4. Pamiętajmy o regularnym oddechu.
  5. Nawadniajmy organizm – codziennie przynajmniej 1,5 litra wody. Zbawienny wpływ na jelita ma np. niegazowana woda mineralna, gorzka herbata czy herbatki ziołowe: z mięty czy rumianku.
  6. Regularnie wykonujmy ćwiczenia fizyczne. Jelita lubią ruch!

4. Połączenie jelit z mózgiem

Jelita są połączone z mózgiem za pomocą nerwu błędnego. Biegnie on przez przeponę i omijając serce, płuca i przełyk, wysyła do niego sygnały. Dzięki temu do mózgu docierają wszystkie informacje na temat tego, co dzieje się w organizmie.

W komórkach jelit produkowana jest także serotonina, czyli hormon szczęścia. Jej zaburzona produkcja może skutkować złym nastrojem i lękami.

Właśnie dlatego osoby zmagające się z chorobami jelit są bardziej niż inni narażeni na stany depresyjne. Informacje te potwierdziły badania naukowców z Irlandii.  

Nie tylko jelita informują mózg o procesach zachodzących w organizmie. Jest to  transakcja wiązana. Jeżeli się stresujemy lub czegoś boimy, mózg przekierowuje swoją energię do mięśni. Korzysta natomiast z siły jelit, skutkiem czego jest wyłączenie procesów trawiennych. Zmniejsza się wtedy przepływ krwi, co powoduje zmniejszenie się ilości produkowanego śluzu. Jest to dla jelit niebezpieczne. Również dlatego w napiętych sytuacjach cierpimy na bóle brzucha czy biegunki.  

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.