Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (853 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Mammodiagnostyka - nowe badanie dla kobiet wykrywa raka piersi. #ZdrowaPolka

Avatar placeholder
23.01.2019 08:30
Mammodiagnostyka to innowacyjna metoda badania piersi
Mammodiagnostyka to innowacyjna metoda badania piersi (123rf.com)

Rak piersi jest jednym z najczęściej rozpoznawanych nowotworów w krajach Unii Europejskiej. W Polsce co roku wykrywany jest u 18 000 kobiet. Szansą na wczesne rozpoznanie choroby może być nowa metoda diagnostyczna - mammodiagnostyka.

1. Zatrważające statystyki

Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Nowotworów, w ostatnich 30 latach znacząco zwiększyła się liczba zachorowań na raka piersi wśród kobiet w przedziale wiekowym 20-49 lat. Podczas debaty Fundacji OncoCafe Lepiej Razem, która odbyła się 15 października 2017 roku, opublikowano raport ‘’Rak piersi nie zna metryki’’, z którego wynika, że w ostatnich 5 latach badaniom piersi przy użyciu USG lub mammografii poddało się zaledwie 17 proc. kobiet w wieku 30-39 lat i 20 proc. w wieku od 40 do 49 lat. Na badania mammograficzne refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia zgłasza się tylko 17 proc. kobiet w wieku 50-69 lat.

Podczas ogólnopolskiego sondażu przeprowadzonego przez Fundację Centrum Innowacji i Rozwoju wraz z MB Kantar, 53 proc. respondentek przyznało, że lekarz ginekolog z własnej inicjatywy nigdy nie przeprowadzał badania piersi podczas wizyty. Co trzecia pacjentka była informowana o możliwości samobadania.

Zobacz film: "Otyłość. Historia Aleksandry"

Badaniem, które powszechnie wykonuje się w profilaktyce raka piersi jest mammografia lub USG. Nie wszystkie guzki można jednak wykryć w ten sposób. Ok. 7 proc. nowotworów piersi da się zidentyfikować tylko za pomocą badania fizykalnego. Niestety, samobadanie piersi może być niewystarczające. W Polsce od niedawna dostępna jest nowa metoda badań diagnostycznych raka piersi - mammodiagnostyka. Na czym polega to badanie i jak się je wykonuje?

2. Mammodiagnostyka - co to za badanie?

Mammodiagnostyka jest nieinwazyjnym badaniem palpacyjnym wykonywanym przez specjalnie przeszkolonych fizjoterapeutów i masażystów. Badanie trwa około 30 minut i obejmuje nie tylko gruczoły piersiowe, ale również doły pachowe oraz przestrzeń nad i podobojczykową. Po badaniu tworzony jest szczegółowy opis, który można pokazać swojemu lekarzowi ginekologowi. Co ciekawe, mammodiagnostami są osoby słabo widzące lub niewidome.

- Badanie palpacyjne, wykonywane przez wyedukowaną osobę niewidomą lub słabowidzącą, pozwala na "czytanie Braill'em" tego co wzrok nie widzi. Mammodiagności to osoby przeszkolone przez lekarzy specjalistów i fizjoterapeutów, którzy, uzbrojeni w wiedzę i wyjątkowe umiejętności zmysłu dotyku, wychodzą na poszukiwanie nowotworów piersi - tłumaczy Lidia Rakow, prezes Fundacji Centrum Innowacji i Rozwoju i założycielka gabinetów mammodiagnostycznych.

Badanie mammodiagnostyczne nie wyklucza samobadania się, ale jest od niego dużo skuteczniejsze. Mammodiagności mogą wykryć nawet kilkumilimetrowe nieprawidłowości w budowie tkanki, podczas gdy kobieta w czasie badania zwróci uwagę dopiero na guz o średnicy ok. 1 cm.

Kobiety często nie są odpowiednio przygotowane do samobadania się, co przekłada się na jego wątpliwą jakość diagnostyczną. Zwykle na naukę samobadania piersi poświęca się od kilkunastu minut do kilku godzin. Wiele kobiet korzysta też z poradników dostępnych w internecie.

Ginekolodzy rzadko zwracają uwagę na problem samobadania piersi. Badanie palpacyjne rekomendowane jest m.in. przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), a Amerykańskie Towarzystwo Onkologiczne zaleca wykonywanie badania piersi przez lekarza raz na trzy miesiące, w przypadku kobiet w wieku 20-30 lat. Z różnych względów jest to niewykonalne. Tu z pomocą przychodzi usługa mammodiagnostyki.

3. Mammodiagnostyka - wykrywanie guzków

Podczas badania mammodiagnostycznego specjalista dokładnie bada wyznaczone obszary klatki piersiowej. Czułość metody jest zależna od osoby, która ją wykonuje. Dzięki dużej wiedzy mammodiagnosty i staranności badania, szanse na wykrycie nawet minimalnych zmian są bardzo duże.

- Badanie palpacyjne nie odpowie na pytanie np. jaka jest postać histopatologiczna nowotworu, z uwagi na swoje ograniczenia. Takie same ograniczenia ma także każda inna metoda diagnostyczna. Jednak przybliży nas do rozpoznania, oceniając strukturę piersi, gdzie znajdują się nieprawidłowości: na powierzchni, czy w określonym miejscu gruczołu, jakiego rodzaju mogą to być zmiany, czy temperatura gruczołu jest jednakowa, czy węzły chłonne są prawidłowe, etc. - tłumaczy Rakow.

W razie wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości, rozpoczyna się dalszą diagnostykę. Im wcześniej rak piersi zostanie zdiagnozowany, tym większa szansa na jego wyleczenie. Mammodiagnostyka nie jest badaniem stosowanym zamiast USG czy przesiewowej mammografii, lecz badaniem komplementarnym, wyjściowym i/lub kontrolnym wobec dwóch pozostałych, praktykowanych metod i tak samo istotnym. Także pacjentki ze zdiagnozowanym rakiem zawsze są badane dodatkowo palpacyjnie.

Każda z wymienionych metod pozwala na wykrycie różnych zmian. W zależności od rodzaju utkania gruczołu piersiowego oraz wieku pacjentki może to być mammodiagnostyka, RTG lub USG

4. Jak zostać mammodiagnostą?

Jak przyznaje Lidia Rakow mammodiagnostą nie jest łatwo zostać. Obowiązują restrykcyjne kryteria naboru i wysoki poziom kształcenia. Fundacja oprócz Centrum Edukacji i Szkolenia prowadzi również Centrum Certyfikacji i Monitoringu, w ramach którego kontroluje m.in. przestrzeganie standardów wykonywania badania, do którego mammodiagności są zobowiązani. Nabór na szkolenie odbowiązuje w formie pisemnej. Osoby, które wybrane na podstawie zgłoszeń przechodzą następnie test kwalifikacyjny.

Szkolenie trwa zazwyczaj od 150 do nawet 430 godzin, w zależności od wykształćenia przyszłych mammodiagnostów.

5. Gdzie wykonać mammodiagnostykę?

Obecnie usługa mammodiagnostyki świadczona jest w ramach powołanych do życia Gabinetów Specjalistycznych Centrum Profilaktyki i Rehabilitacji, w Gabinetach Lekarskich ''Łucka'', przy ul. Łuckiej 18 lok 1801/1082 w Warszawie. Więcej o ośrodku można przeczytać tutaj. Fundacja organizuje też, we współpracy z innymi podmiotami, spotkania z mammodiagnostami w różnych miastach. Można ich było spotkać m.in. w Trójmieście.

Ten tekst jest elementem naszego cyklu #ZdrowaPolka, w którym pokazujemy, jak zadbać o swoją kondycję fizyczną i psychiczną. Przypominamy o profilaktyce i radzimy, co zrobić, żeby żyć zdrowiej. Więcej przeczytasz tutaj

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze