Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Osoby, które angażują się w działania społeczne, mają sprawniejszy umysł w starszym wieku

Avatar placeholder
06.12.2016 14:50
Osoby, które angażują się w działania społeczne, mają sprawniejszy umysł w starszym wieku
Osoby, które angażują się w działania społeczne, mają sprawniejszy umysł w starszym wieku

Według dużego badania, przynależność do grupy społecznej może pomóc w zapobieganiu spadkowi zdolności poznawczych, związanemu z wiekiem. Obecne ustalenia przynoszą kolejny dowód na to, że zaangażowanie społeczne jest dobre dla umysłu. Bycie częścią sieci społecznej może pomóc nam utrzymać nasze mózgi na najwyższym biegu.

Wcześniejsze badania wskazywały, że posiadanie silnej sieci społecznej, integracja i utrzymywanie stosunków z innymi ludźmi jest związane z lepszymi wynikami poznawczymi. Podobnie, możliwości społeczności - takie jak rekreacja, spotkania oraz dobrowolna i grupowa praca - są związane z wyższym poziomem dobrobytu i mniejszą ilością stresu.

Te aktywności pomagają w przypadku takich problemów, jak stres, izolacja i samotność. Zaangażowane w grupy społeczne - takie jak straż sąsiedzka, grupy ekologiczne, dobrowolne grupy usługowe i innych grup opartych na wspólnym wysiłku - wydaje się być dobre dla zdrowia.

1. Pomiar zaangażowania przez dziesięciolecia

Chociaż wcześniejsze prace w tej dziedzinie przyniosły pozytywne rezultaty w odniesieniu do zaangażowania społecznego, bardzo niewiele z nich zostało rozwiniętych; innymi słowy, nie badano całego życia danej osoby.

Zobacz film: "Rehabilitacja kardiologiczna"
Zaangażowanie w grupy społeczne wpływa na pracę mózgu w starszym wieku
Zaangażowanie w grupy społeczne wpływa na pracę mózgu w starszym wieku (Shutterstock)

Zespół naukowców z Uniwersytetu w Southampton w Wielkiej Brytanii postanowił wypełnić tę lukę. Zaprojektował on badania, mające na celu pomóc zrozumieć wpływ zaangażowania społecznego w całym dorosłym życiu na funkcje poznawcze w wieku 50 lat.

W badaniu wykorzystano dane z British National Child Development Study (NCD), ogólnej bazy danych o populacji Anglii, Szkocji i Walii. Dane po raz pierwszy zbadano, gdy uczestnicy się urodzili (wybrano rocznik 1958), a następnie w różnych momentach życia.

W wieku lat 33, tylko 17 procent uczestników uczestniczyło w jakiejś organizacji obywatelskiej i 14 procent było zaangażowani w działalność innej grupy; w wieku 50, 36 procent należało do obu typów tych grup i 25 procent było zaangażowane w jedną.

W sumie 8129 osób z badanej grupy wzięło udział w testach poznawczych w wieku lat 11 (obejmujących testy matematyki, pisania, czytania i ogólnych zdolności), a także w wieku lat 50 (obejmujących testy szybkości i koncentracji, pamięci i uwagi wzrokowej).

Zobacz także

Ogólnie rzecz biorąc, prawie jedna trzecia zdolności poznawczych respondentów spadła między 11-50 rokiem życia, podczas gdy zdolności umysłowe były niezmienione u 44 procent tej grupy. Mniej więcej jedna czwarta poprawiła sprawność poznawczą.

2. Korzyści poznawcze wynikające z przynależności do grup obywatelskich

Gdy dane poddano analizie, naukowcy odkryli, że ci, którzy byli zaangażowani w grupy społeczne w wieku od 33-50 zdobyli wyższe wyniki w testach poznawczych. Dodatkowo, w im większej liczbie grup działała dana osoba, tym jej wyniki na testach poznawczych były wyższe. Tak więc, w tym przypadku, wydaje się, że im więcej grup, tym lepiej.

"Podczas gdy związki między dorosłym zaangażowania społecznym i pogorszeniem funkcji poznawczych w wieku 50 lat, które znaleźliśmy były umiarkowane, ale utrzymywały się po tym jak wzięliśmy pod uwagę zmienne towarzyszące, takich jak ochrona zdrowia, status społeczno-ekonomiczny i płeć" – mówi autorka badania, prof. Ann Bowling.

Stwierdzono, że inne czynniki, wykraczające poza udział w działaniach obywatelskich, również poprawiały wydajność poznawczą po 50 roku życia. Obejmowały one częstą aktywność fizyczną, wyższe wykształcenie i płeć (kobiety radziły sobie lepiej).

Niski status społeczno-ekonomiczny w młodym wieku również wiązał się z pogorszeniem funkcji poznawczych w wieku 50 lat.

Jak mówi prof Bowling: "To oznacza, że ​​nawet jeśli ludzie angażują się społecznie w ciągu całego życia, przy zachowaniu podobnych zachowań, które wymagają umiejętności poznawczych, takich jak pamięć, uwaga, i kontrola, nie mogą być zabezpieczeni przed spadkiem funkcji poznawczych".

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze