Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Polacy nadużywają cukru i tyją

Avatar placeholder
01.03.2019 11:33
Zdjęcie ilustracyjne / Fot.PAP/P.Werewka
Zdjęcie ilustracyjne / Fot.PAP/P.Werewka

Analitycy Narodowego Funduszu Zdrowia podali, że w ciągu ostatniej dekady roczne spożycie cukru przetworzonego w Polsce wzrosło o prawie 12 kg na osobę. Ten słodki trend przyczynił się m.in. do wzrostu liczby osób z nadwagą, otyłością i chorobami przewlekłymi.

1. Raport NFZ na temat cukru

Takie są główne wnioski wypływające z raportu pt. "Cukier, otyłość – konsekwencje”, opracowanego przez Departament Analiz i Strategii Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ), który został przedstawiony podczas konferencji prasowej w siedzibie Ministerstwa Zdrowia.

Z raportu NFZ wynika, że jeszcze w 2008 r. przeciętne roczne spożycie cukru przetworzonego (a więc zawartego w różnego rodzaju innych, gotowych produktach spożywczych) wynosiło w Polsce 21,5 kg na osobę, podczas gdy w 2017 r. wzrosło aż do 33,3 kg. Jest to m.in. skutek dużego wzrostu konsumpcji słodzonych napojów, np. gazowanych, energetycznych oraz izotonicznych.

"Około 30 proc. dzieci w wieku 8 lat spożywa napoje gazowane - inne niż woda - co najmniej raz w tygodniu. Ponadto, około 67 proc. nastolatków spożywa napoje energetyczne” – czytamy w analizie NFZ.

2. Otyłość w Polsce

Zobacz film: "Zdrowy odpowiednik cukru. Nie tuczy i nie powoduje próchnicy"

Dlaczego to takie ważne? Resort zdrowia ocenia, że wzrost konsumpcji cukru przetworzonego - pod postacią napojów, słodkich przekąsek i innych produktów spożywczych - należy do głównych przyczyn obserwowanej od wielu lat, narastającej epidemii nadwagi, otyłości i różnych chorób przewlekłych, powiązanych z otyłością i nieprawidłowym żywieniem.

Chodzi o takie choroby jak np.: cukrzyca typu 2, nadciśnienie, zwyrodnienie kolan, choroby dróg żółciowych, bezdech senny, miażdżyca, a także niektóre choroby nowotworowe.

Na otyłość cierpi już 23 proc. dorosłych kobiet i 25 proc. mężczyzn w naszym kraju, a z kolei nadwaga jest problemem 53 proc. kobiet i 68 proc. mężczyzn.

Równie niepokojące są jednak dane dotyczące dzieci i młodzieży do 20. roku życia – już 44 proc. chłopców i 25 proc. dziewcząt ma nadwagę, z kolei otyłość dotyczy 13 proc. chłopców i 5 proc. dziewcząt.

Eksperci przypominają, że nadwaga i otyłość przekładają się bezpośrednio na zachorowalność np. na cukrzycę typu 2. Ryzyko zachorowania dla osób z BMI przekraczającym 35 kg/m2 jest aż 40-krotnie wyższe niż dla osób z BMI poniżej tego progu.

"Warto zauważyć, że przez otyłość nie tylko chorujemy, lecz także przedwcześnie umieramy. Szacuje się, że w Polsce blisko 1400 zgonów rocznie wynika z konsekwencji nadmiernego spożycia napojów słodzonych cukrem. Osoba, której zgon można powiązać z konsekwencjami spożycia takich napojów, żyje przeciętnie o 15 lat krócej niż średnio osoba w jej wieku” – ostrzegają eksperci NFZ.

Niestety, w oparciu o analizę trendów rynkowych i epidemiologicznych, specjaliści resortu zdrowia oraz NFZ prognozują dalszy wzrost liczby osób z nadmierną masą w najbliższych latach.

Aby w jak największym stopniu ograniczyć te niekorzystne trendy, a także związane z nimi ogromne koszty dla służby zdrowia, Ministerstwo Zdrowia podejmuje różne działania informacyjne, edukacyjne i promocyjne służące profilaktyce zdrowotnej oraz kształtowaniu właściwych postaw prozdrowotnych.

Konkretnym przykładem takich działań jest kampania społeczna "Planuję Długie Życie”, realizowana w ramach Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych. W związku z tą kampanią Ministerstwo Zdrowia przygotowało m.in. 8 spotów telewizyjnych i radiowych, które mają zachęcać Polaków do zadbania o własne zdrowie i aktywnego zapobiegania nowotworom.

- Trzeba przekonywać ludzi, że zdrowy tryb życia daje efekty nie tylko w postaci np. szczupłej sylwetki, ale i długiego życia w dobrym zdrowiu - podkreśla minister zdrowia Łukasz Szumowski.

Innym elementem tej kampanii jest promocja profilaktyki zdrowotnej w miejscach pracy. Związane z tym działania informacyjne i edukacyjne prowadzone są pod hasłem "PracoDawca Zdrowia”. Ich celem jest m.in. zwiększenie zgłaszalności pracowników na badania profilaktyczne pod kątem wczesnego wykrywania chorób cywilizacyjnych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze