Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (874 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Kamila Drozd

Pomoc w sytuacjach kryzysowych

Avatar placeholder
01.02.2023 09:25
Pomoc w sytuacjach kryzysowych
Pomoc w sytuacjach kryzysowych

Pomoc w sytuacjach kryzysowych może mieć charakter doraźny, by od razu zmniejszyć nasilenie stresu odczuwanego przez ludzi doświadczonych kryzysem albo przybrać formę psychoterapii krótkoterminowej. Nie ma jednoznacznej definicji sytuacji trudnej bądź kryzysu. Istnieją jednak uniwersalne stresory, pociągające za sobą ryzyko destabilizacji równowagi psychicznej jednostki, do których daje się zaliczyć, np. śmierć bliskiej osoby, gwałt, zdradę, akty terroru, katastrofy komunikacyjne, klęski żywiołowe, wojny, poważne choroby, inwalidztwo, przemoc domową. Co to jest sytuacja kryzysowa, jakie niesie konsekwencje i w jaki sposób sobie z nią radzić?

spis treści

1. Charakterystyka sytuacji kryzysowych

Sytuacja kryzysowa może być definiowana na kilka różnych sposobów. Kryzys to gwałtowna, nagła, niespodziewana zmiana, której zwykle towarzyszą negatywne stany emocjonalne. Często sytuacje trudne wynikają z niekorzystnych zmian w życiu człowieka, np. utraty pracy, żałoby, choroby. Napięcie psychiczne może jednak implikować sytuacja na pozór pozytywna, jak wesele, ciąża, narodziny dziecka czy awans w pracy. Koncepcje psychologiczne zwracają uwagę, że sytuacje kryzysowe, np. krytyczne wydarzenia życiowe, wywołujące brak równowagi wewnętrznej, mają charakter przejściowy i wymagają adaptacji jednostki do nowych warunków czy okoliczności. Konieczność dostosowania się do nowego układu odniesienia rodzi stres, niepewność, poczucie braku kontroli nad własnym życiem i lęk.

Sytuacje kryzysowe ze względu na czas trwania stresora mogą mieć charakter ostry, gwałtowny, nagły, np. śmierć bliskiej osoby, kiedy jednostka stoi przed „faktem dokonanym” albo chroniczny, permanentny, np. poważna choroba somatyczna współmałżonka, kiedy osoba stopniowo „oswaja się” z trudną sytuacją, uczy się żyć niejako na nowych warunkach, zdając sobie sprawę z ewentualnych negatywnych skutków choroby. Czasami nagłe kryzysy mogą przerodzić się w chroniczne, kiedy człowiek nie potrafi poradzić sobie w nowej sytuacji i korzysta z patologicznych form rozwiązania problemu, np. uciekając w różne rodzaje uzależnień. Psychologowie dzielą także kryzysy na:

Zobacz film: "Depresja - przyczyny"
  • sytuacyjne – najczęściej mają postać traumy, czyli ekstremalnego stresu, np. urazy psychiczne, zagrażające zdrowiu, życiu albo bezpieczeństwu jednostki;
  • rozwojowe – pojawiają się w konkretnych momentach i etapach życia człowieka. Wymagają redefinicji zadań, ról i funkcji jednostki. Są naturalnym stanem, który może się pojawić np. w sytuacji rozpoczęcia szkoły, zawarcia małżeństwa czy narodzin pierwszego dziecka.

2. Skutki kryzysów

Dynamika zmian emocjonalnych u jednostki w sytuacji kryzysowej jest bardzo burzliwa. Zazwyczaj człowiek zostaje zaskoczony przez nagłą zmianę, czuje się przeciążony i nie radzi sobie z mnogością negatywnych uczuć. Konsekwencje kryzysu manifestują się w czterech sferach funkcjonowania człowieka, co prezentuje tabela niżej.

Sfera funkcjonowania człowiekaOpis zmian
sfera emocjonalnaszok, silny lęk, przerażenie, strach, rozpacz, żal, panika, nastrój depresyjny, frustracja, złość, gniew, wściekłość, agresja, odrętwienie emocjonalne, utrata bezpieczeństwa i poczucia kontroli, niepewność, obawa, poczucie winy, bezradność, depersonalizacja, bierność, brak motywacji do działania
sfera behawioralnazależność od otoczenia, wybuchy gniewu, irytacja, drażliwość, nadpobudliwość, zmiana aktywności, patologiczne zachowania (np. nadużywanie alkoholu), histeria, słaby refleks, płacz, pobudzenie ruchowe lub stupor, trudności w komunikacji, unikanie ludzi
sfera fizjologicznapocenie się, kłopoty z oddychaniem, utrata apetytu, zaburzenia snu, problemy gastryczne, biegunki, niestrawność, nudności, wymioty, wysypki, poczucie zmęczenia, różne wrażenia bólowe, dolegliwości somatyczne
sfera poznawczazawężenie pola uwagi, koszmary senne, problemy z koncentracją, dezorientacja, amnezja, derealizacja, omamy, myśli natrętne, ograniczona zdolność logicznego myślenia, brak zdolności rozwiązywania problemów i podejmowania racjonalnych decyzji

Reakcja kryzysowa przebiega zwykle w czterech etapach:

  • faza szoku – silne pobudzenie albo odrętwienie, poczucie chaosu, nieprawidłowe kontakty społeczne, obecność szeregu mechanizmów obronnych, np. zaprzeczania, wyparcia, racjonalizacji;
  • faza reakcji emocjonalnych – intensyfikacja negatywnych emocji, konfrontacja z trudną sytuacją. Brak wsparcia ze strony innych może spowodować, że kryzys przybierze postać chroniczną. Wczesna interwencja i otoczenie opieką umożliwiają pracę nad kryzysem i przezwyciężenie go;
  • faza pracy nad kryzysem – wyciszenie negatywnych emocji, stopniowe uwalnianie się od stresu i ciężkich przeżyć, początki myślenia o przyszłości;
  • faza nowej orientacji – odbudowa poczucia kontroli, poczucia własnej wartości i tożsamości. Człowiek otwiera się na nowe związki i czuje się ubogacony trudnym doświadczeniem życiowym.

Warto pamiętać, że etapy kryzysu mają charakter umowny. Dzieci i młodzież nieco inaczej doświadczają sytuacji kryzysowych – mają mniejsze zasoby radzenia sobie ze stresem, czują się częściej osamotnione, a swoje frustracje wyrażają agresją lub irytacją.

3. Interwencje kryzysowe

Pomoc w sytuacjach kryzysowych określa się inaczej mianem interwencji kryzysowej. Interwencja kryzysowa służy przywróceniu osobie równowagi psychicznej, jaką prezentowała przed zaistniałą sytuacją. Interwencje kryzysowe obejmują interdyscyplinarne (systemowe) metody oddziaływania na człowieka w kryzysie. Dostarczają wsparcia i różnych form pomocy: psychologicznej, medycznej, socjalnej, informacyjnej, materialnej oraz prawnej. Niejednokrotnie w pierwszym momencie zaistnienia sytuacji trudnej pomagają nie wykwalifikowani specjaliści, ale świadkowie zdarzenia albo rodzina, znajomi, przyjaciele. Warto wówczas pamiętać, by osobę w stanie szoku otoczyć wsparciem, współczuciem, umieć wysłuchać i uspokoić.

W skrajnych przypadkach (np. pożar, wypadek komunikacyjny) należy pamiętać o oddaleniu człowieka z miejsca zdarzenia, by ochronić go przed niebezpieczeństwem i potencjalnymi urazami. Ludzie oszołomieni katastrofą często nie myślą racjonalnie, są w stanie dysocjacji – oddzielenia uczuć od rozsądku, dlatego trzeba dawać jasne komunikaty i wskazówki. Po zapewnieniu doraźnej pomocy, należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem lub psychologiem. Być może konieczne będzie podanie leków uspokajających. Dopiero po wstępnych zabiegach interwencyjnych przychodzi czas na pomoc i wsparcie psychologiczne.

Interwencja kryzysowa to kontakt terapeutyczny, ale nie psychoterapia. Kiedy interwencja nie pomaga, pacjenta można skierować na terapię krótkoterminową. Czemu służy pomoc psychologiczna w sytuacjach kryzysowych?

  • Pomaga złagodzić niepokój i lęk.
  • Daje wsparcie emocjonalne.
  • Wzmacnia poczucie bezpieczeństwa.
  • Zapewnia opiekę w trudnych chwilach, kiedy człowiek nie radzi sobie z codziennymi obowiązkami, nie umie racjonalnie myśleć ani podejmować trafnych decyzji.
  • Pomaga w konkretnych sprawach, np. udziela dostępu do informacji prawnych.

Istota interwencji kryzysowej to „odkatastrofizowanie” sytuacji trudnych, wzmocnienie odporności na stres i otoczenie wsparciem, które w trudnych momentach życiowych jest niezwykle istotne.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze