Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Spikevax od Moderny – 93 proc. po upływie 6 miesięcy. Dr Fiałek: Nas nie interesują procenty, tylko skuteczność

 Karolina Rozmus
07.08.2021 09:33
Porażająca skuteczność Moderny – 93 proc. po upływie 6 miesięcy? Dr Fiałek: Nas interesują nie procenty tylko to, czy dana szczepionka po upływie określonego czasu w dalszym ciągu pozostaje skuteczna
Porażająca skuteczność Moderny – 93 proc. po upływie 6 miesięcy? Dr Fiałek: Nas interesują nie procenty tylko to, czy dana szczepionka po upływie określonego czasu w dalszym ciągu pozostaje skuteczna (GettyImages)

Prezes koncernu produkującego szczepionkę Spikevax Moderna ogłosił fenomenalną wiadomość. Jak wynika z prowadzonych przez firmę badań, ich szczepionka wykazaje wysoką skuteczność także po upływie pół roku – wynosi ona aż 93 proc. Nie tak dawno swoje wyniki zaprezentował także Pfizer.

spis treści

1. Obiecujące wyniki badań Moderny

Opublikowane ostatnio na platformie medRvix wyniki badań naukowców pokazały, jak układ immunologiczny reaguje na pełen cykl szczepień na przestrzeni czasu. Skuteczność preparatu Comirnaty od BioNtech/Pfizer spada do niespełna 84 proc. po upływie 6. miesięcy od podania drugiej dawki szczepionki.

Skuteczność szczepionki po upływie czasu badał także koncern Moderna, który wziął pod lupę swój preparat Spikevax. Choć wyniki nie zostały jeszcze opublikowane w medycznej prasie, to oficjalne oświadczenie, wydane 5 sierpnia, sugeruje, że po upływie 6 miesięcy skuteczność preparatu jest niewiele mniejsza od początkowej, która wynosiła 94 proc.

Czy to może oznaczać, że już niedługo na rynku szczepionek będziemy mieć nowego lidera? Ekspert zwraca uwagę, że choć preparat Pfizera wypadł nieznacznie słabiej w analizach, to nie to jest istotne.

Zobacz film: "Doktor Fiałek: Szczepionka ma chronić przed ciężkim przebiegiem choroby i zgonem"

- Nas interesują nie procenty, tylko to, czy dana szczepionka po upływie określonego czasu w dalszym ciągu pozostaje skuteczna – powiedział w rozmowie z WP abcZdrowie dr Bartosz Fiałek, specjalista reumatolog, Przewodniczący Regionu Kujawsko-Pomorskiego Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy.

2. Moderna a Pfizer

Lekarz przyznał, że wyniki badań Moderny są budujące:

- Świetna wiadomość, która potwierdza, że szczepionki są utraskuteczne, a skuteczność osiągnięta w czasie jest bardzo długa – mówi dr Fiałek.

Rodzi się zatem pytanie, czy szczepionka Moderny będzie nowym obiektem pożądania, wyprzedzającym giganta szczepionek przeciw COVID-19 w technologii mRNA. Zdaniem eksperta – niekoniecznie, a słowa prezesa koncernu Moderny nie niosą ze sobą szczególnie rewolucyjnego przesłania dla pacjentów.

- Do realnej i rzetelnej oceny skuteczności danego preparatu stosuje się 2 parametry: efficacy - oparte o względne ryzyko redukcji danego zjawiska (RRR), w tym przypadku wystąpienia COVID-19, oraz effectiveness - bazującego na bezwzględnej redukcji wystąpienia danego zjawiska (ARR). I ARR jest zmienny w czasie – nigdy nie jest stały, ponieważ sytuacja epidemiczna zmienia się przez cały czas. To znaczy raz mamy 60 tys. chorych, innym razem 100 chorych. Ryzyko zakażenia na danym terenie jest z dnia na dzień inne, ponieważ krąży różny ładunek wirusa, a nierzadko też inny wariant – tłumaczy lekarz.

Okazuje się, że porównywanie skuteczności obu preparatów w kontekście upływu czasu nie ma większego sensu. Z czego zatem wynika tak wysoka skuteczność wakcyny Spikevax?

- To jest po pierwsze kwestia metodologii badań, a po drugie kwestia odpowiedzi osób, które były badane po podaniu szczepionki. Być może w przebiegu badań Moderny była tak wysublimowana grupa osób, że u nich ta skuteczność utrzymywała się na wyższym poziomie niż w przypadku Pfizer/BioNTech. Generalnie nie ma to większego znaczenia, ponieważ w przypadku Pfizera też obserwowaliśmy niewielki, nieistotny klinicznie spadek skuteczności w tym samym okresie – mówi dr Fiałek.

3. Wynik będzie zachęcać do szczepień?

- Wielu patrzy tylko na procenty i na tej podstawie mówi, która szczepionka jest lepsza, a która gorsza. To nie tak. Nie można porównywać tych szczepionek wektorowych z mRNA, bo są inne, bo to inna technologia. To tak jakby porównać porsche z mercedesem – nie wiem, co jest lepsze. Niektórzy wolą mercedesa, inni porsche, ale oba samochody to auta klasy premium, są świetne, bezpieczne i komfortowo się nimi jeździ - komentuje lekarz.

Podkreśla jednak, że jeśli liczby są dla kogokolwiek zachęcające i przemawiają do kogokolwiek – to dobrze. Celem jest wyszczepienie jak największego odsetka populacji, bo tylko wtedy możemy liczyć na uzyskanie odporności stadnej.

- Naukowo nie ma to uzasadnienia, żeby wybierać Modernę zamiast Pfizer/BioNTech, czy odwrotnie, ale jeśli kogoś te procenty przekonają i będzie chciał się zaszczepić – to świetnie. Ważne jest, aby się szczepić przeciw COVID-19 w celu kontroli pandemii. Wszystkie szczepionki przeciw COVID-19 obecne na rynku są uznane za skuteczne oraz bezpieczne – dodaje ekspert.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze