Poznaj naturalne sposoby łagodzenia menopauzy

Menopauza kojarzy się negatywnie – to okres nieprzyjemnych dolegliwości, przybierania na wadze, wahań nastroju. Większość kobiet obawia się zmian zachodzących w organizmie, które przekładają się na wszystkie sfery życia. Obecnie istnieją różne sposoby na złagodzenie dolegliwości związanych z przekwitaniem. Jeśli obawiasz się hormonalnej terapii zastępczej, to możesz spróbować naturalnych metod na menopauzę.

spis treści

1. HTZ czy naturalne sposoby?

Hormonalna terapia zastępcza (HTZ) polega na podawaniu syntetycznych hormonów, których w tym okresie zaczyna brakować w organizmie kobiety. Chociaż HTZ przynosi efekty, nie każda kobieta może i chce stosować sztuczne substancje. Alternatywą stają się wtedy naturalne sposoby, które mogą pomóc w walce z dolegliwościami utrudniającymi codzienne funkcjonowanie. Najważniejsze jest oczywiście uzupełnienie niedoborów estrogenów poprzez stosowanie ich roślinnych odpowiedników, czyli fitoestrogenów.

Zobacz film: "Podstawowe badania, jakie powinna wykonać każda kobieta"

2. Uzupełnij niedobór hormonów

Warto wiedzieć, że istnieje wiele roślin bogatych w fitoestrogeny. Należą do nich soja, siemię lniane, pluskwica groniasta oraz niepokalanek pieprzowy.

Badania wykazały, że Japonki, które spożywają dużo soi, znacznie łagodniej przechodzą okres menopauzy od Europejek czy Amerykanek. Wkrótce okazało się, że to zasługa właśnie fitoestrogenów zawartych w soi. Nasiona soi, olej sojowy, tofu oraz mleko sojowe powinny się więc znaleźć w diecie kobiet po 40. roku życia. Poza tym warto skorzystać z preparatów zawierających wyciągi z soi.

Niepokalanek pieprzowy to krzew pochodzący z obszaru basenu Morza Śródziemnego. W celach leczniczych wykorzystuje się liście oraz owoce tej rośliny. Niepokalanek łagodzi objawy menopauzy, które wynikają z zaburzeń hormonalnych. Można z niego przygotować napar.

Korzeń pluskwicy groniastej, rośliny naturalnie występującej w Ameryce Północnej, to kolejne świetne źródło fitoestrogenów. Warto go wykorzystać, kiedy naszym problemem są uderzenia gorąca, nerwowość czy wahania nastroju.

Fitoestrogeny możemy również czerpać z siemienia lnianego. Niezwykłe nasiona nie tylko pomagają na objawy menopauzy, ale są również źródłem błonnika, który jest niezwykle ważny dla utrzymania szczupłej sylwetki. Siemię lniane jest też bogate w witaminę E, nie bez powodu nazywaną witaminą młodości. Regularne jedzenie nasion lnu świetnie wpływa na stan skóry, włosów i paznokci, dlatego warto jak najczęściej sięgać po ten produkt.

3. Walcz ze zmiennymi nastrojami

W czasie menopauzy wiele kobiet skarży się na problemy ze snem, koncentracją, pamięcią, nadmiernym stresem i huśtawką nastrojów. W takim przypadku można sięgnąć po naturalne napary ziołowe, które są bezpieczne i skuteczne. Jakie rośliny wybrać? Melisa oraz kozłek lekarski uspokajają i pozwalają się wyciszyć. Warto również skorzystać z dobroczynnych właściwości lawendy. W sklepach zielarskich można kupić suszone kwiaty lawendy, które można parzyć i pić, gdy dokucza nam stres i zdenerwowanie. Poza tym lawenda jest świetnym dodatkiem do kąpieli – jej aromatyczna woń pozwala się zrelaksować i szybciej zasnąć.

4. Zapomnij o uderzeniach gorąca

To musisz wiedzieć

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy