Sterole roślinne - działanie i źródła

Sterole roślinne, jak sama nazwa wskazuje, naturalnie występują w roślinach. Ich właściwości obniżania poziomu cholesterolu zostały potwierdzone w licznych badaniach klinicznych, zatem eksperci są pewni ich pozytywnych właściwości. Od niedawna sterole roślinne możemy spotkać także w tzw. żywności funkcjonalnej. Gdzie więc występują i jak działają?

1. Działanie steroli roślinnych

Jedną z głównych przyczyn powstawania chorób serca czy miażdżycy jest wysoki poziom cholesterolu LDL, zwanego ''złym''. Właśnie dlatego tak ważna jest zbilansowana dieta wzbogacona o produkty, które go obniżają tzw. produkty funkcjonalne, np. wysokiej jakości margaryny do smarowania kanapek (np. Optima Cardio).

Sekret tkwi w sterolach roślinnych. Są to bardzo ważne dla naszego serca składniki. Dlaczego? Zmniejszają wchłanianie "złego" cholesterolu w jelitach. Tym samym przyczyniają się do uregulowania jego poziomu w organizmie. Dzięki temu zmniejszają ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego. To same plusy dla naszego serca.

Pamiętajmy jednak, że samo spożywanie produktów z fitosterolami nie wystarczy. Powinny być one elementem zdrowej i zbilansowanej diety. Nie zapominajmy również o aktywnym stylu życia.

2. Dla kogo sterole roślinne?

W orzeczeniu Komitetu Naukowego ds. Żywności (SCF – The Scientific Committee on Food) czytamy, że zalecana dzienna dawka fitosteroli nie powinna wynosić więcej niż 3 g. Ich regularne przyjmowanie w odpowiedniej ilości spowoduje obniżenie poziomu cholesterolu LDL.

Zdaniem ekspertów dzieci do 5. roku życia oraz kobiety w ciąży nie powinny ich przyjmować. U niemowląt i dzieci zapotrzebowanie na cholesterol jest zwiększone, ponieważ w tym wieku szybko rosną. Nie należy więc obniżać jego poziomu.

3. Źródła steroli roślinnych

Znajdziemy je w wielu produktach spożywczych. Są to m.in. oleje roślinne, np. olej rzepakowy, oliwa z oliwek, soja, ryż, sezam, mak, kiełki pszenicy, jagody, nasiona roślin strączkowych oraz orzechy.

W roślinach oznaczono ponad 200 rodzajów steroli. Jednak w naszej diecie spożywamy ich zbyt mało, aby uwidocznił się efekt terapeutyczny. Do diety należy włączyć coś jeszcze.

Chodzi o produkty z tzw. żywności funkcjonalnej – margaryny (np. Optima Cardio) lub jogurty. Dodawane do nich sterole roślinne nie wpływają na ich smak. To smaczna, innowacyjna żywność.

Regularne spożywanie odpowiedniej ilości steroli roślinnych zawartych w produktach funkcjonalnych (jak np. Optima Cardio) obniża stężenie "złego" cholesterolu LDL o 7–12,5 proc.

Na rynku możemy również znaleźć produkty o podwójnym działaniu. W ich składzie występują nie tylko sterole roślinne, ale także potas. Ten składnik mineralny w duecie z cennymi związkami organicznymi to jeszcze większa korzyść dla serca.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!