Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Trzecia dawka szczepionki przeciwko COVID-19. Co najlepiej przyjąć na "booster"?

 Katarzyna Gałązkiewicz
10.02.2022 19:15
Trzecia dawka szczepionki przeciwko COVID-19. Czy mieszany schemat szczepień sprawdzi się jako booster?
Trzecia dawka szczepionki przeciwko COVID-19. Czy mieszany schemat szczepień sprawdzi się jako booster? (Getty Images)

Naukowcy są zgodni – szczepienia trzecią dawką szczepionek przeciwko COVID-19 są kluczowe w ochronie przed wariantem Omikron. Tymczasem tzw. booster (dawkę przypominającą) przyjęło w Polsce niespełna 30 proc. społeczeństwa. Eksperci apelują o zapisywanie się po kolejną dawkę szczepionki i sugerują, że mieszany schemat szczepień wypada lepiej niż trzy dawki preparatu od tego samego producenta.

spis treści

1. Dwie dawki szczepionki chronią przed Omikronem maksymalnie w 10 proc.

Choć przez Polskę przetacza się piąta fala zakażeń wariantem Omikron, a liczby dziennych przypadków wciąż są rekordowo duże, Polacy niechętnie sięgają po trzecią dawkę szczepionki. Na świecie zaś powstają kolejne analizy dowodzące wysokiej skuteczności tzw. boostera neutralizującego nowy wariant.

Jedną z nich jest analiza, która ukazała się na łamach pisma "The Conversation" autorstwa wirusologa, dr. Nathana Bartletta z australijskiego Uniwersytetu w NewCastle, który pokazuje, jak trzecia dawka szczepionki radzi sobie z Omikronem w porównaniu z dwiema dawkami. Naukowiec bazował na danych zebranych przez Brytyjską Agencję Bezpieczeństwa Zdrowia (UKHSA).

Dr Barlett zauważa, że dwie dawki szczepionki nie są tak skuteczne, jak w przypadku innych wariantów ze względu na mutacje, które spowodowały, że białko kolca Omikronu znacznie różni się od białka Delty i oryginalnego wirusa SARS-CoV-2, pod które stworzone zostały nasze szczepionki. To sprawia, że tylko niektóre przeciwciała indukowane przez szczepienie nadal będą wiązać się z białkiem kolca Omikronu i hamować dostanie się patogenu do komórek.

Zobacz film: "Prof. Zajkowska o twindemii"

Do słabszej efektywności szczepionek przyczynia się także fakt, że przeciwciała generowane przez szczepienie z czasem stopniowo zanikają.

- Pojawiające się dowody sugerują, że dwie dawki szczepionki przeciw COVID-19 zapewniają zaledwie 0-10 proc. ochrony przed zakażeniem Omikronem pięć do sześciu miesięcy po drugim szczepieniu – mówi dr Nathan Bartlett. – Tak więc po dwóch dawkach nie możesz twierdzić, że jesteś "w pełni zaszczepiony", szczególnie jeśli od drugiej immunizacji minęły miesiące – zauważa naukowiec.

Wirusolog dodaje jednak, że nawet po dwóch dawkach pozostaje nam pewna ochrona przed ciężką chorobą i hospitalizacją.

- Dane z Wielkiej Brytanii sugerują, że dwie dawki preparatów AstraZeneki lub Pfizera zapewniają około 35-procentową ochronę przed hospitalizacją do sześciu miesięcy po drugiej dawce – dodaje ekspert.

(Getty)

2. Trzecia dawka konieczna w walce z Omikronem

Z analizy dr. Bartletta wynika, że ochrona przed objawowym zakażeniem Omikronem zostaje przywrócona do 60-75 proc. w ciągu dwóch do czterech tygodni od podania dawki przypominającej (w badaniu uwzględniono preparaty Pfizera oraz Moderny). Okazuje się, że po trzech miesiącach trzecia dawka szczepionki do 70 proc. chroni przed objawową infekcją oraz do 85 proc. przed hospitalizacją. Dla porównania dwie dawki szczepionki po trzech miesiącach chronią przed infekcją do 10 proc.

Dr Bartlett podkreśla jednak, że ochrona trzeciej dawki również słabnie. Po 15 tygodniach (niecałe cztery miesiące) ochrona przed zakażeniem Omikronem wynosi 30-40 proc. – Tak więc, niestety, infekcje przełomowe nadal będą powszechne – przyznaje dr Bartlett.

- Na szczęście ochrona przed hospitalizacją pozostaje znacznie wyższa, do około 90 proc. po dawce przypominającej Pfizera (po 10-14 tygodniach spada ona do 75 proc.), w przypadku preparatu Moderna to 90-95 proc. do dziewięciu tygodni po dawce przypominającej – dodaje ekspert.

3. Dr Zmora: Najwięcej przeciwciał ochronnych po mieszanym schemacie szczepień

Dr Paweł Zmora, kierownik Zakładu Wirusologii Molekularnej Instytutu Chemii Bioorganicznej PAN w Poznaniu, potwierdza informacje o słabej skuteczności dwóch dawek szczepionki i dodaje, że najwięcej przeciwciał po trzeciej dawce uzyskujemy, mieszając szczepionki wektorowe oraz mRNA.

- Trzecia dawka zwiększa poziom przeciwciał kilkukrotnie, a nawet dziesięciokrotnie i co ciekawe najlepiej sprawdza się tu szczepienie krzyżowe. Z badań, które przeprowadziliśmy w Instytucie, wynika, że najlepszy poziom przeciwciał osiągają osoby, które najpierw zaszczepiły się szczepionką wektorową, a następnie szczepionką mRNA – tłumaczy w rozmowie z WP abcZdrowie dr Zmora.

Okazuję się, że przyjęcie preparatu wektorowego np. AstraZeneka i mRNA może być skuteczniejsze niż przyjęcie trzech dawek preparatu mRNA.

- Znany też jest nam opis przypadku, gdzie jedna osoba, która otrzymała dwie dawki preparatu AstraZeneki po kilku miesiącach praktycznie nie miała już przeciwciał, były one poniżej poziomu wykrywania. Po przyjęciu trzeciej dawki Moderny ten poziom przeciwciał skoczył do kilku tysięcy. A to jest naprawdę ogromny wzrost. Co ciekawe, po tej trzeciej dawce poziom był wyższy niż u niektórych osób, które przyjęły trzy dawki szczepionki mRNA tej samej firmy – dodaje wirusolog.

Naukowcy nie wiedzą jeszcze, dlaczego poziom przeciwciał po szczepieniu krzyżowym jest wyższy.

- Odpowiedzi na to pytanie będziemy jeszcze pewnie szukali przez wiele lat. Zapewne wpływają na to czynniki genetyczne, ale również nasza odporność, stan psychofizyczny, czy wiele innych czynników. Mam nadzieje, że uda nam się rozpoznać je wszystkie tak, by zoptymalizować proces szczepień oraz być w stanie szczepić grupę tzw. non responders, czyli osób, które pomimo tego, że są zaszczepione, nie wytwarzają przeciwciał. A szacuje się, że ta grupa może liczyć nawet pięć procent danego społeczeństwa – podsumowuje dr Zmora.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze