Urodziłaś dziecko? Nie zapominaj o zdrowym jedzeniu!

W czasie ciąży większość kobiet bardzo dba o zdrową dietę – ciężarne chcą zapewnić dziecku wszystkie niezbędne składniki odżywcze, dlatego chętnie sięgają po owoce i warzywa. Jednak po narodzinach dziecka racjonalna dieta idzie zwykle w zapomnienie. Młode mamy są stale niewyspane, zmęczone i zestresowane. Nic więc dziwnego, że nie mają czasu ani sił na to, by zadbać o siebie i swoje odżywianie. Całą swoją uwagę skupiają na dziecku, zapominając, że one też są ważne. Jak powinna odżywiać się świeżo upieczona matka?

1. Zdrowa dieta matki krok po kroku

Przede wszystkim należy uświadomić sobie, że bez względu na to, czy kobieta karmi piersią, czy mlekiem modyfikowanym, jej odżywianie powinno być priorytetem. Dobra dieta poprawia nastrój, dodaje energii i pomaga wrócić do formy po porodzie. Dieta bogata w składniki odżywcze jest niezbędna, by dostarczyć organizmowi ważnych substancji, które dodatkowo są pomocne w radzeniu sobie z ewentualną depresją poporodową, zatwardzeniami, niedoborem snu i fizycznym wyczerpaniem. W przypadku matek karmiących piersią, jakość mleka jest w dużym stopniu uwarunkowana sposobem odżywiania kobiety. Niezwykle ważne jest, by jedzenie dodawało jej energii i siły, koniecznych do zajmowania się dzieckiem i sobą. W diecie muszą znaleźć się witaminy, minerały, białko, kalorie, błonnik i płyny. Dietetycy zalecają minimum 3 posiłki i kilka przekąsek, dużo płynów, a także przyjmowanie multiwitaminy w celu uniknięcia niedoborów. Spożywanie posiłków co 3-4 godziny pomaga stabilizować poziom cukru we krwi i wpisuje się w schemat karmienia dziecka.

Zobacz film: "Dieta śródziemnomorska a serce"

Odżywianie się młodej mamy
Odżywianie się młodej mamy

Jeśli jesteś świeżo upieczoną mamą, być może korci cię, by przejść na radykalną dietę i możliwie szybko...

zobacz galerię

Jeśli niedawno urodziłaś dziecko, a regularne posiłki wydają ci się mało realne, zastąp je mniejszymi daniami w formie zdrowych przekąsek. Pamiętaj o tym, by codziennie spożywać: białko, napój bogaty w składniki odżywcze, na przykład sok owocowy lub warzywny, oraz węglowodany o wysokiej zawartości błonnika. Białko i wartościowe węglowodany poprawią twój nastrój i sprawią, że będziesz miała dużo energii. Natomiast produkty spożywcze bogate w błonnik, takie jak owoce, warzywa, rośliny strączkowe i produkty pełnoziarniste, w połączeniu z dużą ilością płynów zapobiegną zatwardzeniom.

2. Smaczne miniposiłki dla mam

Wielu młodym mamom brakuje pomysłów na sycące i zdrowe potrawy. Aby ułatwić im życie, dietetycy opracowali listę miniposiłków, które są proste w przygotowaniu. Jedną z najprostszych zdrowych przekąsek jest jogurt z owocami. Wymieszaj jogurt naturalny z ulubionymi owocami oraz płatkami zbożowymi. W minutę uzyskasz smaczny miniposiłek bogaty w wapń, białko i błonnik. Alternatywą dla jogurtu może być mleko czekoladowe, do którego możesz dodać suszone owoce, orzechy i płatki pełnoziarniste. Jeśli lubisz sery żółte, przygotuj prosty posiłek z sera, krakersów oraz winogron. Po spożyciu wypij szklankę wody – w ten sposób nawodnisz organizm. Warto sięgnąć także po twarożek. Zjedz go w tradycyjny sposób lub na słodko, z owocami. Dobrym pomysłem jest także kanapka z jajkiem na twardo, do której możesz wypić herbatkę ziołową. Jaja są niezwykle wartościowe pod względem odżywczym, dlatego warto włączyć je na stałe do diety. Co ważne, można je jeść na wiele sposobów. Nawet najbardziej zabiegana mama znajdzie chwilę na przyrządzenie puszystego omleta lub lekkiej jajecznicy na maśle ze szczypiorkiem.

Jeśli jesteś świeżo upieczoną mamą, być może korci cię, by przejść na radykalną dietę i możliwie szybko wbić się w rurki. Specjaliści od żywienia są jednak zgodni, że nie tędy droga. Przez przynajmniej trzy pierwsze miesiące po porodzie powinnaś odpuścić sobie odchudzanie. W tym czasie lepiej jest skupić się na zdrowym odżywianiu, ponieważ wszelkie niedobory składników odżywczych mogą bardzo negatywnie odbić się na twoim poziomie energii, regeneracji organizmu oraz jakości mleka. Wystarczy ograniczyć ilość bezwartościowych przekąsek na rzecz zdrowych przysmaków, by zacząć stopniowo tracić na wadze. Jeśli rezultaty nie będą cię satysfakcjonowały, rozważ zwiększenie aktywności fizycznej.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!