Zmiany w prawie jazdy. Dotkną nie tylko seniorów
Komisja Europejska pochyliła się nad problemem zaostrzenia przepisów dotyczących prawa jazdy dla osób po 65. r.ż. Bulwersujące dla starszych kierowców zmiany mają dotknąć wszystkich kierowców.
1. Obowiązkowe testy psychologiczne dla seniorów?
Końcówka 2023 r. stała pod znakiem planowanych zmian dla kierowców w wieku senioralnym. Komisja Europejska przewidywała obowiązkowe badania psychologiczne z uwagi na niepodważalny fakt pogorszenia sprawności psychomotorocznych wraz z wiekiem, w tym słabszego wzroku czy gorszego refleksu.
Zmiany miały na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach poprzez zredukowanie liczby wypadków. Obowiązkowe badania wykonywane co dwa lata przewidywano w grupie kierowców powyżej 65. roku życia, a w przypadku osób powyżej 75. roku życia - co 12 miesięcy.
Taka propozycja nie spotkała się z aprobatą starszych kierowców. Nic dziwnego, bo raport o bezpieczeństwie w ruchu drogowym polskiej policji z 2022 roku wskazuje, że to inna grupa wiekowa odpowiada za niechlubne statystyki. Osoby w wieku 18-24 lata spowodowały 3059 wypadków, a wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. osób wynosił 12,01. Dla porównania w grupie 40-59 - wskaźnik ten był o ponad połowę niższy - 5,34.
2. Zmiany obejmą nie tylko kierowców w wieku 65 plus
Obligatoryjne testy pozostaną, jednak planowane są w nieco innej formie. Okres, na jaki będzie wydawane prawo jazdy, ma zostać wydłużony z pięciu do 15 lat. Po tym czasie kierowca będzie poddawany testom psychologicznym, a także badaniom lekarskim. Dotychczas takim badaniom poddawani byli kierowcy zawodowi oraz osoby, które rażąco naruszyły przepisy ruchu drogowego, tj. spowodowały wypadek, zostały zatrzymane pod wpływem alkoholu czy przekroczyły limit punktów karnych.
Nowy obowiązek nie będzie dotyczył tylko seniorów, ale wszystkich kierowców. Oznacza to koniec z prawem jazdy wydawanym bezterminowo.
- Badania psychologiczne, oprócz celu selekcyjnego, dostarczają informacji o sprawności psychicznej i indywidualnych mechanizmach zachowania kierowcy. Rozsądnym rozwiązaniem byłoby kierowanie na badania psychologiczne, niezależnie od wieku, osób chorych, zagrożonych np. demencją – przekazała w rozmowie z redaktorem portalu dziennik.pl Ewa Odachowska-Rogalska, psycholog transportu, traumatolog z Instytutu Transportu Samochodowego (ITS).
Inne planowane zmiany mogą dotknąć także młodych kierowców. ITS sugeruje, by świeżo upieczonych kierowców objąć ograniczeniem prędkości przez pierwsze dwa lata nabywania umiejętności kierowania pojazdem, a także wprowadzić dla nich zakaz samodzielnego prowadzenia auta w godzinach nocnych, między 22 a 6 rano.
Karolina Rozmus, dziennikarka Wirtualnej Polski
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Rekomendowane przez naszych ekspertów
Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.