Jak obniżyć ciśnienie - metody, aktywność fizyczna, dieta

Z wysokim ciśnieniem krwi można walczyć nie tylko za pomocą środków farmakologicznych. Domowe sposoby na nadciśnienie mogą być wsparciem dla medykamentów, a w niektórych przypadkach zamiennikiem dla leków. Sprawdź, jak obniżyć ciśnienie domowymi sposobami.

Zobacz film: "Dlaczego warto mierzyć ciśnienie?"

Napoje na obniżenie ciśnienia krwi
Napoje na obniżenie ciśnienia krwi [7 zdjęć]

Z szacunków Światowej Organizacji Zdrowia wynika, że w 2035 roku na świecie będzie ponad 1,5 miliarda...

zobacz galerię

1. Jak obniżyć ciśnienie - ruszaj się

Wystarczy 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej każdego dnia, aby obniżyć ciśnienie krwi. Ważna jest jednak regularność, dlatego nie szukaj wymówek i codziennie ruszaj na świeże powietrze. Jak obniżyć ciśnienie? Dla osób z nadciśnieniem najbardziej polecane są spacery (zwłaszcza w szybkim tempie, czyli tzw. power walking), nordic walking, jogging, pływanie oraz jazda na rowerze.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

2. Jak obniżyć ciśnienie - jedz banany

Masz za wysokie ciśnienie? Szukaj produktów bogatych w potas, który pozwala naturalnie zredukować ciśnienie. Dobrym źródłem pierwiastka są banany, awokado, ziemniaki, kiwi, grejpfruty, a także suszone morele oraz figi. Dorośli potrzebują ok. 4000-5000 miligramów potasu dziennie, dlatego warto zadbać, by w codziennej diecie nie brakowało produktów bogatych w ten składnik.

3. Jak obniżyć ciśnienie - ogranicz sól

Duża ilość soli w diecie może być przyczyną nadciśnienia. Zdrowy, dorosły człowiek nie powinien jeść więcej niż jedną płaską łyżeczkę soli dziennie. W przypadku osób z podwyższonym ciśnieniem, ilość tę należy zmniejszyć o połowę. Przy samodzielnym przygotowaniu posiłków możemy kontrolować, ile soli trafia do potraw.

Warto zamienić ją na zioła i przyprawy, które dodają smaku, ale nie podnoszą ciśnienia krwi. Poza tym należy zrezygnować z gotowych dań i wysokoprzetworzonego jedzenia. Praktycznie wszystkie produkty zawierają sól, dlatego przed zakupem należy sprawdzać ilość sodu. Jeśli tak zrobisz, przekonasz się, jak łatwo można obniżyć ciśnienie.

4. Jak obniżyć ciśnienie - rzuć palenie

Rzucenie palenia to jeden z najważniejszych czynników sprzyjających obniżeniu ciśnienia
Rzucenie palenia to jeden z najważniejszych czynników sprzyjających obniżeniu ciśnienia

Palenie tytoniu zwiększa ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego, zwłaszcza jeśli do tego prowadzisz niezdrowy tryb życia (nie ćwiczysz, źle się odżywiasz, pijesz dużo alkoholu). Rzucenie nałogu ma same zalety, dlatego nie zastanawiaj się i raz na zawsze pożegnaj się z papierosami.

5. Jak obniżyć ciśnienie - schudnij

Zrzucenie kilku dodatkowych kilogramów przyniesie ulgę twojemu sercu i całemu układowi krążenia. Nadwaga sprawia, że serce musi pracować ciężej, co może prowadzić do podniesienia ciśnienia. Czasami wystarczy schudnąć, by przekonać się jak obniżyć ciśnienie. Poza tym utrzymanie stałej, prawidłowej wagi to recepta na długie i zdrowe życie.

6. Jak obniżyć ciśnienie - pij alkohol (w rozsądnych ilościach)

Masz wysokie ciśnienie, dlatego sądzisz, że musisz wyeliminować alkohol z diety? Okazuje się, że to nie do końca prawda. W jednym z bostońskich szpitali przeprowadzono badanie na grupie kobiet. Okazało się, że umiarkowane ilości alkoholu są w stanie bardziej obniżyć ciśnienie niż całkowita rezygnacja z nich. Należy jednak podkreślić, że chodzi o małe ilości – maksymalnie jeden drink dziennie dla kobiet, a dwa dla mężczyzn.

7. Jak obniżyć ciśnienie - zrób sobie przerwę na herbatę

Przerwa na herbatę pomoże w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia
Przerwa na herbatę pomoże w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia

W 2008 roku badacze z Uniwersytetu Tufts w Stanach Zjednoczonych wykazali, że herbata z hibiskusa to odpowiedź na pytanie o to, jak obniżyć ciśnienie. W grupie osób, które przez sześć tygodni piły co najmniej trzy filiżanki tego napoju, zanotowano spadek ciśnienia w stosunku do grupy przyjmującej placebo.

Naukowcy wyjaśniają, że to zasługa antyoksydantów znajdujących się w herbacie. Jeśli masz problem z ciśnieniem, szukaj mieszanek zawierających liście hibiskusa.

8. Jak obniżyć ciśnienie - słuchaj muzyki

Czy wiesz, że obniżenie ciśnienia krwi jest możliwe dzięki muzyce? Do takich wniosków doszli włoscy naukowcy z Uniwersytetu we Florencji. W badaniu wzięło udział 48 pacjentów z lekko podwyższonym ciśnieniem krwi w wieku od 45 do 70 lat. Pierwsza grupa codziennie przez 30 minut słuchała muzyki klasycznej, celtyckiej lub hinduskiej.

W tym czasie wykonywali też odprężające ćwiczenia oddechowe. Pozostali uczestnicy stanowili grupę kontrolną. Okazało się, że codzienne słuchanie łagodnej muzyki znacząco obniża ciśnienie krwi. To prosty, przyjemny i skuteczny sposób na poprawę zdrowia, polecany przez naukowców i lekarzy. Jak obniżyć ciśnienie? Wypróbuj właśnie ten sposób!

9. Jedz czekoladę

Czekolada to doskonały sposób na obniżenie ciśnienia
Czekolada to doskonały sposób na obniżenie ciśnienia

Ale wyłącznie gorzką. Zawiera ona antyoksydanty i flawonoidy, które uelastyczniają naczynia krwionośne. W 2007 roku na Uniwersytecie w Kolonii przeprowadzono test, w którym uczestników poproszono o jedzenie czekolady każdego dnia.

Część z nich miała spożywać ciemną czekoladę, a pozostali białą. Okazało się, że jedzenie białej czekolady nie przyniosło żadnych rezultatów – ciśnienie tętnicze ani się nie obniżyło, ani nie podniosło. Z kolei gorzka czekolada sprawiła, że ciśnienie skurczowe spadło.

Zobacz także:

Naukowcy wyjaśniają, że to zasługa przeciwutleniaczy znajdujących się w ziarnach kakaowca (do produkcji białej czekolady nie używa się kakao, dlatego nie ma pozytywnych właściwości dla zdrowia).

10. Jak obniżyć ciśnienie - oddychaj głęboko

Joga, tai chi i medytacja to świetne hobby dla wszystkich, którzy cierpią na nadciśnienie tętnicze i odpowiedź na pytanie, jak obniżyć ciśnienie. Podczas wykonywania ćwiczeń musisz głęboko i miarowo oddychać, co przekłada się na zmniejszenie stresu.

Im mniej nerwów, tym niższe ciśnienie krwi. Spróbuj ćwiczeń oddechowych – wystarczy pięć minut rano i wieczorem, by poczuć różnicę w samopoczuciu i kondycji organizmu.

11. Jak obniżyć ciśnienie - uważaj na kofeinę

Chociaż kawa już dawno przestała być uważana za przyczynę wielu schorzeń i coraz bardziej doceniamy jej zdrowotne właściwości, to w przypadku nadciśnienia należy zachować ostrożność. Po wypiciu małej czarnej ciśnienie rośnie, nawet u zdrowych osób. Jeśli wiesz, że zmagasz się z tym problemem, ogranicz się do dwóch filiżanek aromatycznego naparu dziennie.

Następny artykuł: Leki na nadciśnienie w ciąży a ryzyko wad wrodzonych u dziecka

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy