5 faktów o bezsenności, o których nie masz pojęcia

Biorąc pod uwagę to, jak wiele wiemy o znaczeniu odpowiedniej ilości snu dla naszego organizmu, patrzenie na problem bezsenności bez obaw i strachu w oczach może być trudne. Bezsenność jest często wiązana z uczuciem lęku, depresji, bólem głowy, migreną, zawałem serca, astmą, udarem mózgu i wieloma innymi schorzeniami, które jednak nie muszą wystąpić u każdego, kto się z nią zmaga.

Zobacz film: "Czym jest bezsenność? Już co drugi Polak cierpi z powodu zaburzeń snu. Jak sobie z tym radzić?"

Aby rzucić trochę światła na ten, przez wielu niezrozumiały problem, przedstawiamy 5 bardzo ważnych faktów o życiu z bezsennością, które trzeba poznać, bez względu na to, czy na bezsenność cierpimy my sami, czy ktoś z naszych bliskich.

1. Istnieją dwa rodzaje bezsenności

Zazwyczaj każdą bezsenność można sklasyfikować jako ostrą lub przewlekłą. Ostra bezsenność występuje zwykle w wyniku nagłych wydarzeń życiowych. To rodzaj niemożliwości uśnięcia, którego doświadczamy przed rozmową kwalifikacyjną lub po kłótni z partnerem. Większość z nas może zapewne przypomnieć sobie taką noc i wie, że jej skutki oddziaływały następnego dnia.

Z kolei przewlekła bezsenność określana jest jako przerywany sen, który występuje przez 3 lub więcej dni w tygodniu od co najmniej 3 miesięcy. Ten typ bezsenności związany jest z wieloma zagrożeniami dla zdrowia, dlatego ważne jest jej odpowiednie leczenie.

2. Każda noc z bezsennością może być inna

Nieważne, na jaką bezsenność cierpisz, żadna noc nie będzie wyglądała tak samo jak poprzednia. Możesz usnąć na chwilę lub nie usnąć wcale, obojętnie, czy położysz się o 23 czy o 2 w nocy. Wprowadzenie do swojego łóżka rutyny może ci pomóc, jeżeli zaburzenia snu rujnują twoją wydajność kolejnego dnia. Kładź się codziennie o tej samej porze, a na kilka godzin przed planowanym snem zrezygnuj z intensywnego treningu i picia alkoholu. To pomoże ci się zrelaksować, odprężyć i uniknąć bezsennego leżenia przez kilka godzin.

Bezsenność a depresja
Bezsenność a depresja

Bezsenność to poważny problem wielu osób. Problemy z zasypianiem wpływają na codzienny nastrój i funkcjonowanie....

zobacz galerię

3. Znajomi i rodzina błędnie myślą, że cię rozumieją

Ponieważ na pewno każdy z nich doświadczył choć raz ostrej bezsenności, wydaje im się, że wiedzą, co czujesz, cierpiąc na bezsenność chroniczną. Będą cię pouczać, co powinieneś zrobić, zaparzą melisę, przygotują odprężającą kąpiel, która pomoże przygotować cię do snu, ale z pewnością go nie ułatwi. Z czasem ich rady będą dla ciebie wręcz frustrujące. Pamiętaj jednak, że zazwyczaj mają dobre intencje, więc ich opinii nie bierz za bardzo do siebie.

4. Pigułka nasenna nie jest jedynym rozwiązaniem

W dodatku jej przyjmowanie nie jest pozbawione ryzyka. Większość ekspertów traktuje środki nasenne jako krótkoterminowe rozwiązanie, które może pomóc jednorazowo, jednak nie zawsze skutecznie i bezpiecznie.

W przypadku bezsenności chronicznej, trwającej już od pewnego czasu, specjaliści polecają wypróbowanie terapii poznawczo-behawioralnej (CBT-I). Nie tylko łagodzi objawy bezsenności, ale także doprowadzi cię do pełnowartościowego snu. Jej zadaniem jest zmiana twoich nawyków związanych ze snem, takich jak wstanie z łóżka wtedy, gdy naprawdę nie możesz spać lub wstawanie każdego dnia o tej samej porze.

Zobacz także:

5. Możesz czuć, że jesteś sam ze swoją bezsennością

Rzeczywiście możesz czuć się samotny, gdy trzecią godzinę patrzysz na wskazówki tykającego zegara, a wszyscy wkoło wydają się spokojnie spać. Pewnie nie zdajesz sobie sprawy, ale kłopoty z bezsennością to naprawdę powszechny problem. W Polsce dotyka on 30% ludzi, ale na świecie statystyki wyglądają podobnie.

Jeśli nie masz zaufanego przyjaciela lub partnera, któremu możesz zwierzyć się ze swojego problemu i porozmawiać o jego wpływie na twoje życie, znajdź w swoim mieście grupę wsparcia, która z pewnością będzie w stanie ci pomóc.

Bezsenność to problem, którego nie należy bagatelizować. Obecnie specjaliści umieszczają ją na liście chorób cywilizacyjnych obok cukrzycy, astmy, otyłości i alergii. Jeśli nasze zaburzenia snu są sporadyczne i wiążemy je z wydarzeniami z naszego życia, to nie ma jeszcze mowy o chorobie.

Jeżeli jednak od 3 miesięcy nie możemy spać i normalnie funkcjonować, poszukajmy pomocy u specjalisty. Nie narażajmy się na wystąpienie innych, poważnych chorób, które mogą zagrozić naszemu życiu.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!