Sposoby na depresję sezonową

Jesień to czas, kiedy cały świat pogrąża się w uśpieniu. Brakuje słońca, dni stają się smutne i szare, dominują niskie temperatury i ciągle pada deszcze albo jest mżawka. Bardzo często brakuje nam motywacji do działania, ciągle jesteśmy zmęczeni i senni. Depresja sezonowa dotyka coraz więcej ludzi.

1. Objawy depresji sezonowej

Najczęściej pojawia się smutek, przygnębienie, rozdrażnienie, nadmierna senność. U niektórych osób obserwuje się wzrost apetytu. Często można zauważyć wahania nastroju, kłopoty z koncentracją, brak motywacji do działania. Kobietom często nasila się zespół napięcia przedmiesiączkowego i nierzadko spada u nich popęd seksualny. Osoby cierpiące na jesienną depresję stają się zobojętniali oraz lękliwi.

Depresję sezonową należy odróżnić od depresji klinicznej. W przypadku depresji jesiennej, objawy pojawiają się cyklicznie, co sezon, natomiast depresja kliniczna ujawnia się niezależnie od pory roku i cechuje się zaburzeniami emocjonalnymi na głębszym poziomie klinicznym.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czy warto wykonywać badania profilaktyczne?"

2. Metody leczenia depresji sezonowej

Zanim sięgniemy po leki na depresję, nawet te ziołowe, dostępne bez recepty, trzeba wypróbować kilku prostych sposobów, które pomogą nam zwalczyć złe samopoczucie.

  • Warto zadbać o siebie, pójść do fryzjera lub kosmetyczki lub kupić sobie coś nowego. To rada zwłaszcza dla kobiet, dzięki temu poczują się piękniejsze.
  • Trzeba uprawiać sporty. To pomoże przezwyciężyć senność. Najlepiej wybrać coś interesującego dla siebie, kurs tańca, aerobik, fitness, basen. Jeśli uprawiamy sport, motywujemy nasz organizm do wytwarzania endorfin, czyli hormonu szczęścia, dlatego po wysiłku fizycznym czujemy się radośniejsi i pełniejsi życia.
  • Jeśli dojeżdżamy do pracy zatłoczonym autobusem, humor poprawi nam nasza ulubiona muzyka, warto jej słuchać wszędzie, gdzie się da, powinna być szybka i rytmiczna.
  • Spotkania ze znajomymi także są skutecznym sposobem na jesienną depresję, pod warunkiem, że spotykamy się z osobami, które tryskają energią i są pozytywnie nastawione do życia. Jeśli to możliwe, lepiej unikać osób, które ciągle narzekają oraz tych, których nie darzymy sympatią.
  • Gdy tylko pojawi się słońce, warto wybrać się na spacer lub jazdę rowerem. Zawsze trzeba wyciągać twarz do słońca. Jeśli słońca nie ma, można zastanowić się nad wizytą w solarium, o ile nie ma do tego żadnych przeciwwskazań.
  • Jeśli zauważamy u siebie objawy depresji sezonowej, warto zrobić porządek w garderobie i wybierać z niej ubrania tylko w jasnych i ciepłych kolorach: czerwień, pomarańcz, zieleń. Jeśli w naszym domu jest dużo szarości i ciemnych odcieni, można rozważyć ich zmianę. Kolory bardzo mocno wpływają na naszą podświadomość.

Pamiętajmy, że pogorszenie nastroju jesienią lub zimą związane jest z niedoborem promieni słonecznych. Jeśli żadne metody walki z apatią nie pomogą, należy wybrać takie leczenie depresji, na które skieruje nas specjalista. Depresja sezonowa jest dolegliwością, na którą cierpi 10% Polaków.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!