Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

"TAK dla zdrowia rodziny" - ruszyła kampania Medycznej Racji Stanu i Polskiej Koalicji Pacjentów Onkologicznych

 Katarzyna Prus
29.09.2023 18:23
"Dane są zatrważające". Lekarze mówią, dlaczego Polacy umierają na raka
"Dane są zatrważające". Lekarze mówią, dlaczego Polacy umierają na raka (Getty Images)

Na edukację prozdrowtoną idzie za mało pieniędzy, a brak skutecznej promocji sprawia, że wielu Polaków lekceważy badania i zgłasza się do lekarza już w zaawansowanym stadium choroby. - Na badania profilaktyczne w Polsce zgłasza się tylko 38 proc. społeczeństwa - alarmuje Grażyna Mierzejewska, ekspert Polskiej Unii Onkologii.

spis treści

1. Profilaktyka ratuje życie

Profilaktyka ratuje życie - nie jest to tylko puste hasło. To właśnie jej rola w walce m.in. z chorobami nowotworowymi była motywem przewodnim debaty, która 28 września rozpoczęła kampanię "TAK dla zdrowia rodziny" Medycznej Racji Stanu i Polskiej Koalicji Pacjentów Onkologicznych pod patronatem WP abcZdrowie.

Chodzi o promowanie profilaktyki onkologicznej i uświadamianie, jak ogromne znaczenie mają m.in. testy przesiewowe, szczepienia przeciwko wirusom onkogennym, a także zapobieganie otyłości, która jest czynnikiem ryzyka nowotworów.

Patronat honorowy nad kampanią objęła Agata Kornhauser-Duda, Pierwsza Dama RP, a w gronie ambasadorów znaleźli się tegoroczna Miss Polonia Ewa Jakubiec, aktorka Laura Breszka i skoczek narciarski Piotr Żyła.

Zobacz film: "Wysoki poziom trójglicerydów"

- Profilaktykę onkologiczną powinniśmy praktykować świadomie razem z całą rodziną. Troszcz się o siebie, troszcz się o swoją rodzinę, badaj się systematycznie i szczep - zanaczyła Ewa Jakubiec podczas czwartkowej debaty, w której wzięli też udział m.in. lekarze, przedstawiciele organizacji pacjenckich, eksperci ochrony zdrowia i politycy.

Dlaczego to takie ważne?

- Profilaktyka onkologiczna wykonana na czas może uratować życie. Warto wykonać test w kierunku wirusa HCV. Co roku w Polsce umiera 3 tysiące osób na raka wątroby w wyniku zakażenia wirusem HCV. Choroba niewykryta na czas zagraża życiu, a wykrytą można całkowcie wyleczyć - podkreśliła Laura Breszka.

Aktorka zachęciła też do szczepień przeciwko wirusowi HPV, które chronią przed wieloma nowotworami i wyboru zdrowego trybu życia, który może zmniejszyć nawet o połowę ryzyko poważnego kryzysu zdrowotnego.

2. Kilka tysięcy zgonów mniej

2/3 Narodowej Strategii Onkologicznej opiera się o profilaktykę, ale w praktyce widać, jak wiele jest jeszcze do zrobienia. Przykładem jest kolonoskopia, która pomaga w wykrywaniu raka jelita grubego.

- W Polsce zgłaszalność na kolonoskopię przesiewową jest niska. Liderem jest Dania, które ma 66 proc. osób zgłaszających się na badania profilaktyczne w kierunku raka jelita grubego. W Polsce oznaczałoby to zaoszczędzenie 3-4 tysięcy zgonów z powodu raka jelita grubego rocznie. To mnóstwo Polaków, którzy niepotrzebnie umierają i niepotrzebnie wydawane są pieniądze na drogie terapie - zaznaczył prof. Piotr Rutkowski, prezes Polskiego Towarzystwa Onkologicznego.

O tym jak bardzo kuleje profilaktyka w Polsce świadczy też raport niemieckiego stowarzyszenia lekarzy. Jego autorzy przeanalizowali zgłaszalność na badania profilaktyczne w 16 krajach Europy.

- Dla nas te dane są zatrważające. W Wielkiej Brytanii na badania profilaktyczne zgłasza się 70 proc. społeczeństwa, a w Polsce 38 proc. - zaalarmowała Grażyna Mierzejewska, ekspert Medycznej Racji Stanu i Polskiej Unii Onkologii.

3. Otyłość to pierwszy krok do raka

W kontekście profilaktyki onkologicznej nie można też pominąć rosnącego dramatycznie problemu otyłości. Mamy najszybciej tyjące dzieci w Europie i nawet 13-letnie dzieci, którzy walczą z nadciśnieniem.

- Otyłość to droga do 200 różnych chorób, m.in. naciśnienia, cukrzycy, niewydolności serca, choroby wieńcowej i całej gamy zaburzeń psychicznych. To także podłoże wielu nowotworów - zaznaczył prof. Leszek Czupryniak, kierownik Kliniki Diabetologii i Chorób Wewnętrznych WUM.

Dlatego o roli zdrowego trybu życia powinno się rozmawiać już od dzieciństwa.

- Żeby nie być otyłym trzeba nabrać zdrowych nawyków, a nabywa się je w rodzinie - dodał lekarz.

4. Profilaktyka potrzebuje większych pieniędzy

Choć z informacji, które przekazała podczas debaty Marlena Maląg, minister rodziny i polityki społecznej wynika, że nakłady na ochronę zdrowia rosną (teraz jest to ponad 170 mld zł, a w przyszłym roku ma być ponad 190 mld zł), na profilaktykę idzie nadal za mało środków.

- Na leczenie szpitalne przeznacza się ponad 50 proc. wszystkich wydatków, na leczenie ambulatoryjne 10 proc., a nakłady na edukację prozdrowotną wynoszą 1,5 proc. - wskazała prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

- Jeśli chcemy dyskutować o lepszym zarządzaniu zdrowiem, te wydatki muszą być inaczej kalkulowane - dodała.

- Jeśli nie skupimy się na edukacji, prewencji i profilaktyce, nie będzie lepszych wyników leczenia. Jeśli nie wyedukujemy młodych ludzi od przedszkola, to nie będziemy mieć zdrowego społeczeństwa - dodał Janusz Meder, prezes Polskiej Unii Onkologii.

Tymczasem nadal brakuje skutecznych kampanii prozdrowotnych, które byłyby prowadzone latami, a nie co chwilę przerywane, bo doraźnie niewiele da się zmienić.

Katarzyna Prus, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze