W ciąży odżywiaj się zdrowo i rozsądnie!

Ciąża to wyjątkowy okres w życiu każdej kobiety. Ciężarne panie muszą pamiętać, aby dbać o siebie, systematycznie chodzić na wizyty do ginekologa, robić zlecane badania i stosować odpowiednie preparaty (witaminowe, probiotyki). Prawidłowa dieta jest przy tym równie istotna, bowiem może ustrzec przyszłe mamy nie tylko przed nadwagą, ale również przed infekcją intymną.

1. Prawidłowa dieta w ciąży dla ciebie i twojego maleństwa

Zmiana nawyków żywieniowych podczas ciąży nie polega jedynie na jedzeniu za dwoje. Przede wszystkim należy dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych składników. Kobiety w czasie ciąży powinny zwrócić uwagę na to, aby korzystać z naturalnych i świeżych produktów, które są bogate w witaminy i minerały. Jednocześnie zdecydowanie trzeba wykluczyć ze swojej diety alkohol oraz produkty zawierające konserwanty, sztuczne ulepszacze zapachu i smaku, a także duże ilości kofeiny. Oczywiście im bardziej zaawansowana ciąża, tym więcej kalorii potrzebuje organizm kobiety.

Zobacz film: "Czy w ciąży należy jeść za dwoje?"

Według badań Instytutu Żywności i Żywienia, po 5. miesiącu trzeba dostarczać średnio 3000 kcal, a więc około 700 kcal więcej niż przed zajściem w ciążę. Nie jest to jednak tak dużo, by można było całkowicie zrezygnować z dbania o linię. Rozsądna dieta pozwala na zapewnienie sobie i swojemu dziecku wszystkich potrzebnych składników, a jednocześnie nie doprowadza do nadwagi lub otyłości. Dodatkowo chroni organizm przed różnego rodzaju infekcjami, co w ciąży może być wyjątkowo niebezpieczne zarówno dla kobiety, jak i dla płodu.

2. Korzyści ze stosowania probiotyków w ciąży

Przyszłe mamy bardzo często mają apetyt na coś słodkiego. Oczywiście raz na jakiś czas można sobie pozwolić na małą przyjemność i na chwilę zapomnieć o diecie. Jednak trzeba pamiętać, że nadmiar cukru w organizmie sprzyja rozwojowi drożdżaków, bakterii i grzybów, które mogą powodować uciążliwe infekcje intymne. Probiotyki skutecznie temu przeciwdziałają, dlatego warto je stosować w czasie ciąży i w ten sposób zadbać o ochronę układu pokarmowego oraz zapobiec infekcjom, które byłyby groźne dla oczekiwanego dziecka. Z pewnością tego rodzaju preparaty wspomagają pracę układu pokarmowego, podnoszą wydolność metaboliczną i dbają o ochronę intymną kobiety, a co za tym idzie – zmniejszają ryzyko infekcji.

W czasie ciąży bardzo łatwo może dojść do zapalenia lub grzybicy pochwy. Szyjka macicy jest wtedy skrócona, odporność obniżona, a liczba bakterii Lactobacillus ograniczona. Probiotyki stymulują działanie układu odpornościowego, dbają o homeostazę, czyli równowagę biologiczną organizmu, i dlatego zabezpieczają przed infekcjami intymnymi oraz pokarmowymi. Ponadto probiotyki wspomagają wytwarzanie witaminy K, niacyny, witamin C i B12 czy też kwasów foliowego i pantotenowego, które oddziałują na przebieg ciąży. Mają również wpływ na takie dolegliwości ciążowe, jak nudności czy zaparcia.

3. Jak wybrać odpowiedni probiotyk do stosowania w ciąży?

Ciąża nie ułatwia przyjmowania probiotyków dopochwowo, dlatego powstały również probiotyki doustne, które mają pozytywny wpływ na mikroflorę układu rodnego i pokarmowego. Mają one za zadanie wspomagać produkcję kwasu mlekowego, a więc stymulują naturalną ochronę przed drobnoustrojami. Dzięki temu bakterie i grzyby z jelit nie przedostają się do pochwy. Każda kobieta w ciąży powinna więc wybrać taki probiotyk, który będzie dla niej najbardziej odpowiedni i którego stosowanie nie będzie uciążliwe.

Przy wyborze probiotyku warto zwrócić uwagę na jego jakość, dobre probiotyki najczęściej znajdują się w lodówce.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy