Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Lek. Karolina Dębska

Wszystko o mammografii

Avatar placeholder
05.07.2013 10:44
Wszystko o mammografii
Wszystko o mammografii

Mammografia jest radiologiczną metodą badania sutka (gruczołu piersiowego). Podobnie jak w pozostałych metodach rentgenowskich, wykorzystuje się tu różnice w pochłanianiu promieni X, przechodzących przez poszczególne tkanki organizmu. Jest zarówno uznanym badaniem, jak i podstawową metodą przesiewową, służącą do wykrywania wczesnych postaci raka piersi. Charakteryzuje się czułością (80-90%) i swoistością (ok. 60%). Badanie to może być wykonane na zlecenie onkologa, chirurga, ginekologa lub w ramach Populacyjnego Programu Wczesnego Wykrywania Raka Piersi.

spis treści

1. Rodzaje badań mammograficznych

  • mammografia analogowa - jest to obrazowa metoda badania gruczołu piersiowego (piersi) z użyciem promieni rentgenowskich (promieni X). Badanie to wykonuje się specjalnym aparatem rentgenowskim. Po wykonaniu badania wywołuje się zdjęcie, które następnie opisywane jest przez radiologa;
  • mammografia cyfrowa - jest to nowoczesna metoda obrazowania zmian w piersi. Zapewnia wysoką rozdzielczość obrazu oraz idealny kontrast. Pozwala to na uzyskanie obrazów o znaczenie wyższej wartości diagnostycznej (łatwiejsze wykrywanie mikrozwapnień) niż w przypadku mammografów analogowych. Dodatkowo pozwala na komputerową obróbkę obrazu, możliwość przesyłania i archiwizowania obrazów mammograficznych w komputerach. Jednak mimo znacznej przewagi technicznej, nie stwierdzono jednoznacznej wyższości mammografii cyfrowej nad analogową w wykrywaniu raka piersi.



2. Jakie problemy techniczne może napotkać mammografia?

Czułość badania mammograficznego jest uzależniona od budowy danej piersi. Czułość mniejsza występuje w przypadku piersi o budowie z przewagą utkania gruczołowego, a większa w przypadku piersi o utkaniu z przewagą tkanki tłuszczowej. Stąd szereg zmian wykrywanych jest w uzupełniającym ultrasonograficznym badaniu piersi. Mimo to, zastosowanie mammografii w profilaktyce raka piersi zmniejszyło umieralność o 40% oraz zwiększyło liczbę wykrywanych wczesnych postaci raka piersi.



3. Jak przygotować się do mammografii?

Zobacz film: "Choroby serca najczęstszą przyczyną zgonów Polaków"

Na badanie warto przynieść swoje poprzednie wyniki badań mammograficznych i innych badań sutka, np. USG. Wynik nowego badania ma większą wartość, jeśli będzie go można porównać z poprzednim. Nie należy stosować w okolice pach kosmetyków z pudrem (dezodorantów, zasypek), gdyż mogą one unieważnić wynik i trzeba będzie powtarzać badanie mammograficzne.

Należy ubrać się w wygodną odzież, którą łatwo zdjąć, ponieważ badanie piersi wymaga rozebrania się od pasa w górę. Wszelką biżuterię też trzeba zdejmować przed badaniem. Termin badania powinien przypadać w pierwszej fazie cyklu miesiączkowego, aby zminimalizować dyskomfort. Jeśli piersi są wyjątkowo wrażliwe, obolałe, unikaj w jakiejkolwiek postaci kofeiny na dwa dni przed badaniem. Można też rozważyć wzięcie środków przeciwbólowych. Przed badaniem należy poinformować lekarza o takich rzeczach, jak: ciąża, implanty piersiowe, przebyte choroby lub operacje piersi.

4. Czy mammografia boli?

Aby wykonać prawidłowy obraz mammograficzny, pierś musi być spłaszczona poprzez ściśnięcie między kasetą z filmem i plastikową sterylną płytą dociskową. To może być stresujące i powodować umiarkowaną bolesność, ale w żadnym stopniu nie zaszkodzi piersiom, natomiast jest bardzo ważne, by otrzymać właściwy obraz.

Ściśnięcie piersi pozwala ujednolicić strukturę tkanek, co daje zwiększoną dokładność zdjęcia i minimalizuje ryzyko przeoczenia przez aparat małej zmiany. Dzięki temu także można zastosować znacznie mniejszą dawkę promieni prześwietlających. Jeśli piersi są szczególnie delikatne, to badanie piersi należy zaplanować w takiej fazie cyklu, kiedy są one najmniej wrażliwe na ucisk.

5. Czy każde piersi można poddać mammografii?

Mammografia wykonywana jest u pacjentek w każdym wieku (z wyjątkiem dziewcząt, które nie mają jeszcze rozwiniętego gruczołu piersiowego). Nie może być wykonywana u kobiet w ciąży. Należy też unikać wykonywania badania u kobiet w drugiej połowie cyklu miesiączkowego, u których zaistniała możliwość zapłodnienia.

Wykwalifikowany technik-operator wykonujący mammografię, wie jak dobrać parametry nastawienia aparatu dla uzyskania prawidłowych zdjęć i jak ułożyć piersi, by zobrazować wszystkie istotne nieprawidłowości, niezależnie od ich rozmiarów, gęstości i kształtów. Jeśli pierś osoby badanej jest zbyt duża, by zmieścić obraz na pojedynczym arkuszu filmu, obraz musi być umieszczony na dodatkowym filmie. Odwrotnie, mała pierś wymaga starannego zdjęcia i wskazane jest, by wykonywanie zdjęć odbywało się na tym samym sprzęcie.

Mammografia obrazuje także męską pierś i elementy pachowe. Istotną cechą w badaniu piersi jest tzw. gęstość piersi, która determinuje badanie, a nie jej rozmiar. To gęstość tkanki piersi jest powodem, że korzystniej jest robić mammografię przesiewową po okresie menopauzy. U większości kobiet po tym okresie piersi robią się mniej gęste, a zatem podejrzane zmiany są bardziej widoczne.

Implanty nie są przeszkodą w wykonaniu badania mammograficznego. W tym przypadku wykonuje się zwykle cztery obrazy każdej piersi, dwa z implantami i dwa z odsuniętymi do tyłu implantami, uciskając jedynie przednią część piersi. To umożliwia znacznie bardziej gruntowną ocenę tkanki piersiowej. Implanty mogą zaciemniać jakieś obszary tkanki piersiowej, ale stosowanie przemieszczania implantów przez technika powoduje, że obraz jest wystarczająco czytelny.

6. Opis badania mammograficznego

Mammografia trwa kilkanaście minut. Do badania pacjentka rozbiera górną połowę ciała. Zdjęcia mammograficzne wykonuje się w dwóch podstawowych projekcjach (CC-górno-dolnej i MLO-skośnej). W projekcji górno-dolnej oraz w projekcji bocznej pacjentka pozostaje w pozycji stojącej. Czasem wykonuje się projekcję boczną (ML) celem uwidocznienia zmian leżących głęboko w gruczole, zwłaszcza blisko ściany klatki piersiowej - zmian trudnych do badania palpacyjnego lub na życzenie lekarza zlecającego badanie. Podstawowe projekcje uzupełnia się czasami projekcją skośną, aby uwidocznić zmiany w tzw. ogonie Spence'a i dla oceny pachowych węzłów chłonnych.

7. Czego można spodziewać się po mammografii?

Nie ma specjalnych zaleceń co do specjalnego postępowania po badaniu mammograficznym. Jako powikłanie po badaniu może wystąpić okresowy ból piersi, a przy szczególnej delikatności naczyń krwionośnych – krwiak podskórny (siniak).
 Badanie może być powtarzane wielokrotnie. 


8. Jak często wykonywać mammografię?

U kobiet z przeciętnym ryzykiem zachorowania na raka sutka po 40. roku życia zaleca się wykonywać badanie mammograficzne co roku, a także coroczne badanie palpacyjne podczas wizyty u lekarza oraz samobadanie piersi co miesiąc (USA). W Polsce refundowaną mammografię można wykonać od 50. do 69. roku życia, raz na 2 lata w ramach Populacyjnego Programu Wczesnego Wykrywania Raka Piersi.

Odrębne zalecenia (USA) są dla kobiet, które mają zwiększone ryzyko zachorowania na raka piersi. Należą do nich pacjentki, które:

  • przebyły w przeszłości napromienianie klatki piersiowej lub całego ciała,
  • mają raka z sutka w wywiadzie,
  • mają obciążony wywiad rodzinny lub predyspozycje genetyczne,
  • mają ponad 35 lat i podwyższone ryzyko obliczone wg tzw. modelu Gail,
  • mają rozpoznanie histopatologiczne stanu przednowotworowego.

Dla tych pacjentek są opracowane przez NCCN (National Comprehensive Cancer Network) specjalne zalecenia, dotyczące wcześniejszych badań diagnostycznych i stałej opieki lekarza specjalisty.

9. Mammografia i inne badania w diagnostyce raka piersi

W badaniach przesiewowych, czyli u kobiet, które nie mają objawów klinicznych, mammografia jest badaniem podstawowym i pierwszoplanowym. Obraz mammograficzny można weryfikować, wykonując inne badania nieinwazyjne, takie jak ultrasonografia (USG) czy w uzasadnionych przypadkach tomografia komputerowa lub rezonans magnetyczny. Kiedy guz piersi jest wyczuwalny w badaniu klinicznym, wtedy mammografia nie jest już badaniem podstawowym – w diagnostyce wstępnej stosuje się biopsję aspiracyjną cienkoigłową, gruboigłową lub badanie histologiczne usuniętego guza. W tych przypadkach mammografia służy do oceny całego miąższu piersi pod kątem obecności rozległych mikrozwapnień czy innego, niewyczuwalnego w badaniu klinicznym ogniska raka.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze