Czy regularne posiłki mogą pomóc zwalczyć jet lag - dolegliwości związane ze zmianą stref czasowych?

Jet lag może sprawiać problem osobom, które dużo podróżują, jak i załodze, która przekracza kilka stef czasowych, aby dotrzeć na miejsce.

Leki to nie zawsze dobre rozwiązanie na złagodzenie objawów jet lag
Leki to nie zawsze dobre rozwiązanie na złagodzenie objawów jet lag (Shutterstock)

O ile sen może złagodzić objawy jet lag, nie jest on w stanie, zresetować naszego zegara biologicznego. Naukowcy z Uniwersytetu Surrey w Wielkiej Brytanii odkryli, że regularne posiłki, a nie sen, mają pozytywny wpływ na jet lag.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Dlaczego warto robić screening?"

Jet lag odnosi się do wielu objawów wynikających z przystosowywania się do zmiany trybu dnia i nocy wynikającej ze zmiany strefy czasowej.

Ciało ludzkie posiada wewnętrzny zegar biologiczny, nazywany też rytmem okołodobowym, który sygnalizuje ciału, kiedy trzeba iść spać, a kiedy wstać. Jet leg sprawia, że zegar biologiczny nadal działa według czasu oryginalnej strefy czasowej, a nie według strefy miejsca, gdzie przebywamy.

Dodatkowo poza zakłóceniami w trybie snu, jet lag może powodować zmęczenie, trudności z koncentracją, dezorientację, poirytowanie i utratę apetytu.

Chociaż jet lag jest chwilową niedogodnością dla osób, które podróżują na wakacje lub w celach biznesowych, załoga pokładowa musi radzić sobie z objawami jet lag na co dzień.

ZOBACZ TAKŻE

Obecnie, aby zneutralizować skutki jet lag zaleca się przyjmowanie odpowiednich leków lub terapię światłem, aby osłabić skutki zmiany rytmu okołodobowego, które są wynikiem ekspozycji na słońce.

Połączenie ekspozycji na światło z ćwiczeniami może wspomóc adaptację w nowej strefie czasowej. Napoje zawierające kofeinę również pomogą przezwyciężyć senność.

Chociaż, elementy higieny snu, takie jak sen w cichym, ciemnym pokoju i unikanie kawy na 4 godziny przed położeniem się spać, mogą poprawić gotowość do snu, to jednak nie pomogą one zmienić trybu okołodobowego.

Adaptacja zegara biologicznego do rodzimej strefy czasowej jest konieczne dla załogi pokładowej, aby powrócić do normalnego trybu życia oraz zachować dobre samopoczucie. Jak pokazuje nowe badanie, rola diety i czasu posiłków jest alternatywnym sposobem na dostosowanie zegara biologicznego.

"Jet-lag jest powszechnym problemem załóg pokładowych podróżujących na dużych dystansach. Konkretnie podczas dni wolnych wiele osób żyje według strefy czasowej, w której przebywa, bo pozwala to na ciekawsze spędzanie czasu wolnego” – mówi Cristina Ruscitto, doktor nauk w Instytucie Psychologii na Uniwersytecie Surrey.

"Jednak adaptacja do swojej strefy czasowej po dniach wolnych od pracy jest konieczna, aby powrócić do trybu dnia panującego w ich domach i dla zachowania dobrego samopoczucia”.

Naukowcy w poprzednich badaniach przetestowali wpływ dni, w których pościmy i się objadamy oraz wpływ spożycia białka i węglowodanów przed podróżą na jet lag. Dodatkowo zbadano wpływ opóźnienia trzech głównych posiłków na rytm okołodobowy.

Wyniki były podstawą dla nowego badania, opartego na stwierdzeniu, że godziny posiłków wpływają na dobre samopoczucie, co wynika z obserwacji symptomów jet lag i metabolizmu.

Z badań jasno wynika, że jedzenie niezgodnie z trybem dnia i nocy może zaburzać rytm okołodobowy i nasilać objawy jet lag. Badanie wykazało również, że stałe godziny posiłków mogą zredukować zaburzenia rytmu.

Większość uczestników badania to kobiety, Brytyjki, w średnim wieku 41 lat, pracujące jako załoga pokładowa przez okres 15 lat. Większość osób miała trzy dni przerwy po lotach długodystansowych, dzięki czemu odczuwały one rzadziej symptomy jet lag.

Wyniki pokazały, że podczas gdy uczestnicy mieli nasilone symptomy jet lag, jedzenie regularnych posiłków w czasie dni wolnych od pracy spowodowało osłabienie objawów jet lag podczas okresu dochodzenia do siebie. Uczestnicy w grupie z planem interwencyjnym posiłków byli bardziej skupieni niż w grupie kontrolnej.

"Odkryliśmy, że dużo osób z załogi, aby zredukować objawy jet lag, polega bardziej na zaspokajaniu potrzeby snu niż na skupieniu się na jedzeniu regularnych posiłków, tak jak w swojej strefie czasowej. Jednak jak pokazuje to badanie, najistotniejszą rolę w zrestartowaniu naszego zegara biologicznego odgrywają regularne pory posiłków" - zauważa Cristina Ruscitto.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!