Izoflawony - naturalne hormony w okresie menopauzy

Organizm kobiety około 40–45 roku życia przechodzi szereg zmian. Z powodu spadku poziomu estrogenów produkowanych w jajnikach pojawiają się pierwsze, dokuczliwe objawy menopauzy. Uderzenia gorąca, zimne poty, wahania nastroju, kłopoty z zasypianiem i koncentracją negatywnie wpływają na życie rodzinne, zawodowe i relacje z partnerem. Stałe uczucie zmęczenia prowadzi niejednokrotnie do rozdrażnienia. Klimakterium to również dolegliwości ze strony układu moczowo-płciowego – głównie suchość pochwy.

W okresie przekwitania u około połowy kobiet rozwija się nadwaga. Zmiany hormonalne doprowadzają do zmian metabolizmu. Spadek poziomu estrogenów powoduje odkładanie tkanki tłuszczowej na brzuchu i w okolicach ud. Dzieje się tak dlatego, że estrogeny usprawniają proces przemiany materii, przyspieszają metabolizm tłuszczów. Odpowiadają także za kształt kobiecej sylwetki. Przyrost masy ciała pośrednio podyktowany jest także tym, że spadek poziomu innego hormonu – serotoniny, powoduje obniżenie nastroju. Negatywne emocje często są „zajadane”. Podjadanie, zwłaszcza słodyczy może prowadzić do tycia.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czym jest ból?"

1. Pierwsze kroki w walce z objawami menopauzy

Walkę z objawami przekwitania należy rozpocząć od zmiany stylu życia. Nie jest to bynajmniej kolokwializm, a za zwiększeniem aktywności fizycznej czy zmianą diety przemawiają konkretne argumenty. Większa ilość ruchu wpływa nie tylko korzystnie na sferę psychiczną, ograniczając ryzyko wystąpienia depresji, ale także ogranicza prawdopodobieństwo wystąpienia chorób charakterystycznych dla tego okresu.

Modyfikacja diety korzystnie wpłynie na redukcję wagi. Potrawy bogate w wapń zmniejszają ryzyko wystąpienia zmian w kościach. Z kolei spożywanie warzyw, zwłaszcza strączkowych, pozwoli dostarczyć do organizmu naturalnych związków budową przypominających estrogeny, których najcenniejszym źródłem jest soja.

2. Jak pokonać objawy menopauzy?

Wielu lekarzy, chcąc pomóc swoim pacjentkom, proponuje stosowanie hormonalnej terapii zastępczej (HTZ). Ta jednak nie zawsze jest dobrze tolerowana, istnieje część kobiet, która nie może lub nie chce podejmować tego typu leczenia.

Coraz częściej skuteczną walkę z menopauzą można osiągnąć poprzez łączenie modyfikacji stylu życia i stosowania preparatów pochodzenia roślinnego. Od lat, szczególne miejsce w tej terapii zajmują fitohormony. Z powodzeniem stosuje się izoflawony pozyskiwane z soi oraz wyciąg z szyszek chmielu.

Fitohormony to naturalne związki roślinne, budową zbliżone do estrogenów – to ich spadek powoduje pojawienie się objawów wypadowych i decyduje o zmianach w tkankach tak zwanych hormonozależnych – w układzie płciowym i moczowym oraz w skórze.

Steroidy zawarte w produktach roślinnych uaktywniają się w przewodzie pokarmowym. Do roślin, które są szczególnie bogate w naturalne hormony należą:

  • soja (i wszystkie produkty sojowe),
  • nasiona lnu,
  • dynia i nasiona dyni,
  • orzechy ziemne,
  • nasiona sezamu,
  • nasiona słonecznika,
  • szyszki chmielu.

Fitohormony różnią się od siebie rodzajem, a poszczególne produkty spożywcze mają inną ich zwartość. Najbardziej poznanymi, najcenniejszymi i wykorzystywanymi w medycynie są izoflawony pozyskiwane z ziaren soi, a także – pomagający łagodzić objawy menopauzy – wyciąg z szyszek chmielu.

Fitohormony są obecne w wielu produktach spożywczych. Choć w chwili obecnej produkty sojowe są szeroko dostępne, tak wyciąg z szyszek chmielu czy nasion lnu nie jest produktem „ze sklepowej półki”. Efekty działania hormonów roślinnych widoczne będą wówczas, jeżeli będą one dostarczone do organizmu w odpowiednich ilościach i proporcjach. Taki efekt zapewnić może tylko preparat złożony.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy