Jod - właściwości, zapotrzebowanie, niedobory, występowanie

Jod to pierwiastek, który jest potrzebny do prawidłowej pracy organizmu. Jod powinien być dostarczany w diecie. Jego naturalnym źródłem w pożywieniu są ryby. Niedobór jodu może doprowadzić do niedoczynności tarczycy, powstania wola, opóźnienia rozwoju fizycznego i umysłowego. Są to poważne zaburzenia zdrowotne, których leczenie jest długotrwałe. Jod odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Zobacz film: "Dlaczego warto jeść ryby?"

1. Jod - właściwości

Prawie 80% tego pierwiastka znajduje się w tarczycy, reszta lokalizuje się w jajnikach, kościach i krwi. Jod a tarczyca – zależności między nimi są olbrzymie. Pierwiastek wspomaga produkcję hormonów: tyroksyny i trójjodotyroniny. Owe hormony tarczycy wpływają na pracę układu nerwowego, mięśniowego i układu krążenia.

2. Jod - zapotrzebowanie organizmu na pierwiastek

Zapotrzebowanie organizmu na jod jest zależne od wieku i stanu fizjologicznego danej osoby. Niemowlęta do 6. miesiąca życia potrzebują 40 mikrogramów jodu dziennie. Niemowlęta między 7 a 12 miesiącem życia – 50 mikrogramów. Organizm dzieci między 1. a 3. rokiem życia wymaga już 70 mikrogramów jodu.

Co utrudnia wchłanianie minerałów?
Co utrudnia wchłanianie minerałów? [6 zdjęć]

By organizm prawidłowo funkcjonował, potrzebuje wielu witamin i minerałów. Najlepiej jest, gdy dostarczamy...

zobacz galerię

Dzieci w wieku 4 – 6 lat potrzebują 90 mikrogramów, dzieci 7-9 lat – 120 mikrogramów, dzieci 10 – 15 lat – 150 mikrogramów. Z kolei młodzież od 16 roku życia i dorośli potrzebują 160 mikrogramów jodu. Zapotrzebowanie na jod wzrasta u kobiet w ciąży (180 mikrogramów) i matek karmiących (200 mikrogramów).

3. Jod - niedobory

Jeżeli jod w diecie jest niewystarczający, może dojść do różnych komplikacji zdrowotnych. Dieta a tarczyca – ta pierwsza wpływa poważnie na tarczycę. Jeżeli dieta jest uboga w jod, wówczas dojść może do niedoczynności tarczycy. Pierwszym objawem sygnalizującym, że jod w diecie jest niewystarczający, jest wole. Istnieją pokarmy, które hamują przyswajanie jodu. Należy do nich kapusta. Dieta kapuściana jest więc niewskazana dla osób z niedoborem jodu.

Zbyt mała ilość jodu powoduje opóźnienie rozwoju umysłowego i fizycznego, zaburzenia płodności, kretynizm. Niedobór jodu może też prowadzić do śmierci. Warto znać występowanie jodu. Jod w pokarmach jest łatwo przyswajalny, pozwoli wyrównać wszelkie niedobory i uchroni przed poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi.

4. Jod - występowanie

Profilaktyka chorób tarczycy polega właśnie na dostarczaniu jodu, dlatego warto znać jego występowanie. Jod w pokarmach w dużych ilościach występuje w rybach morskich i owocach morza. Są to w pełni naturalne źródła występowania tego pierwiastka. Ryby morskie dostarczają też zdrowych kwasów tłuszczowych omega-3.

Zobacz także:

Jod można też spotkać w pożywieniu wyhodowanym na ziemi bogatej w ten pierwiastek. Dlatego jod w pokarmach takich jak - warzywa, owoce, produkty zbożowe lub mleczne, nie zawsze występuje. Czasami joduje się sól kuchenną lub inne produkty już gotowe. Dla zwierząt joduje się paszę.

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Najlepsze i najgorsze produkty dla twojej tarczycy

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!