Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Koronawirus. Francuzi zalecają, by nie rozmawiać w metrze i autobusie, nawet w maseczce

 Katarzyna Grzęda-Łozicka
29.01.2021 19:16
Francuskie władze apalują o maseczki i unikanie rozmów w komunikacji miejskiej
Francuskie władze apalują o maseczki i unikanie rozmów w komunikacji miejskiej (Getty Images)

Europa zaostrza restrykcje z powodu szybkiego przyrostu zakażeń. Francuska Akademia Nauk odradza prowadzenie rozmów, a Niemcy zakazują używania maseczek z tkanin podczas korzystania z komunikacji zbiorowej. W Polsce wciąż obowiązuje nakaz zakrywania ust i nosa w przestrzeni publicznej. Czy tak wygramy pandemię?

spis treści

1. W metrze i autobusie lepiej nie rozmawiać - zalecają eksperci z Francji

Eksperci z Francuskiej Akademii Nauk zalecają, by oprócz noszenia maseczek podczas korzystania z metra, tramwaju czy autobusu pamiętać jeszcze o jednym. Ich zdaniem groźne mogą być rozmowy prowadzone przez pasażerów komunikacji miejskiej między sobą, jak również przez telefon. Specjaliści przekonują, że takie sytuacje zwiększają ryzyko transmisji koronawirusa.

"Poza obowiązkowym noszeniem maseczki w środkach transportu publicznego - szczególnie wtedy, gdy zachowanie dystansu nie jest możliwe, warto też przestrzegać jeszcze tego jednego prostego zalecenia: unikania rozmów i używania smartfona" - radzą przedstawiciele Francuskiej Akademii Nauk cytowani przez PAP.

Na razie to tylko zalecenie, a nie obowiązek. Zdaniem ekspertów to szczególnie ważne, kiedy podróżujemy w dużym ścisku. Kluczowe znaczenie w tym przypadku może mieć odległość między rozmówcami i ich ekspresyjność. Wcześniejsze badania wykazały, że im głośniej mówi dana osoba, tym więcej kropelek wydziela do otoczenia. Osoby, które mówią donośnie i ekspresyjnie, mogą emitować nawet 10 razy więcej takich cząsteczek niż pozostali ludzie.

Zobacz film: "Dr Grzesiowski o mutacjach koronawirusa"

Zobacz także: Koronawirus. Czy do zakażenia SARS-CoV-2 może dojść podczas rozmowy?

2. Bez rozmów i w maseczce

Minister Olivier Veran, szef francuskiego resortu zdrowia, kilka dni wcześniej apelował do mieszkańców, by w przestrzeni publicznej, w miarę możliwości, zastępowali maseczki materiałowe domowej roboty, maskami z filtrami przemysłowymi. W Niemczech w komunikacji miejskiej już wprowadzono obowiązek noszenia jednorazowych masek chirurgicznych lub maseczek typu KN95/N95 oraz FFP2, zamiast materiałowych.

- Każda maseczka stanowi mechaniczną barierę przed tymi cząsteczkami, które wydychamy - zwłaszcza podczas kichania, kaszlu itd. Już na początku epidemii były badania, które pokazywały odległości rażenia wirusa przy kichnięciu czy silnym kaszlu - to jest nawet 7-8 metrów - tłumaczy dr Grażyna Cholewińska-Szymańska, mazowiecki konsultant w dziedzinie chorób zakaźnych. - Przy takim mocnym kichnięciu aerozole, które wydychamy, a w nich wirusy osiągają odległość do kilku metrów. Więc każda maseczka jest skuteczniejsza niż żadna. Trudno też wymagać od ludzi, żeby w codziennym życiu używali takich profesjonalnych masek, jak medycy: FFP3 czy FFP2, bo to są maski specjalistyczne - dodaje ekspertka.

Zdaniem wojewódzkiej konsultant priorytetem powinno być przypominanie ludziom, że maska ma szczelnie zasłaniać usta i nos. Wiele osób wciąż nosi je na brodzie albo odsłania nos. Społeczeństwo zmęczone przedłużającym się lockdownem coraz niechętniej podchodzi do nowych wytycznych i zaleceń, przed czym ostrzegają również eksperci z innych państw. Nadmierne restrykcje mogą przynieść odwrotny efekt od zamierzonego.

- Nie wzorowałabym się akurat na Francuzach, ponieważ oni trochę "zaspali", przez długi czas niewiele robili, a teraz próbują wprowadzać silne restrykcje, które też nie podobają się społeczeństwu. Uważam, że trzeba po prostu zachować racjonalność i wszystkie wytyczne powinny mieć uzasadnienie - podkreśla dr Cholewińska-Szymańska.

- Maska musi być prawidłowo nałożona. Wtedy stanowi istotną barierę przed zakażeniem - podsumowuje lekarka.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze