Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Niemowlęta uczą się w sposób podobny do dorosłych

Avatar placeholder
20.07.2020 15:00
Niemowlęta uczą się w sposób podobny do dorosłych
Niemowlęta uczą się w sposób podobny do dorosłych (Shutterstock)

Naukowcy od dawna uważali, że region mózgu odpowiedzialny za jedne z najważniejszych form poznania i rozumowania - kora przedczołowa - jest zbyt słabo rozwinięty u małych dzieci, szczególnie niemowląt, aby brać udział w złożonych zadaniach poznawczych.

Niemowlęta i dorośli uczą się w oparciu o te same mechanizmy zachodzące w mózgu
Niemowlęta i dorośli uczą się w oparciu o te same mechanizmy zachodzące w mózgu (Shutterstock)

Nowe badanie opublikowane w „Journal of Neuroscience” sugeruje jednak coś zupełnie innego. Dzieci, które otrzymały zadanie nauczenia się prostych hierarchicznych zasad, wykorzystały ten sam obwód nerwowy w mózgu co dorośli wykonujący to samo zadanie.

„Odkrycie sugeruje, że nawet w wieku 8 miesięcy, dziecko wykorzystuje korę przedczołową we właściwy, dostosowany do rodzaju zadania sposób” - mówi główny autor badania, Dima Amso, profesor nauk poznawczych, językowych i psychologicznych na Uniwersytecie Brown.

Zobacz film: "Witaminy w ciąży"

Aby dokonać tego odkrycia prof. Amso, Denise Werchan (główna autorka badania), prof. Michael Frank oraz przygotowująca się do habilitacji Anne Collins, opracowali zadanie mające przetestować funkcje kory przedczołowej u dorosłych.

Wersja dla niemowląt powstała, aby zbadać okoliczność dorastania w dwujęzycznej rodzinie, czyli sytuację, gdy np. mama i jej rodzina mówią po angielsku, a tata i jego rodzina mówią po hiszpańsku. Te dzieci muszą się nauczyć, że różne grupy ludzi używają różnych słów dla określania tych samych rzeczy.

Dla naukowców, takie połączenie osób posługujących się jednym językiem i osób posługujących się drugim jest przykładem "hierarchicznego zbioru reguł". Osoba mówiąca ustanawia ****kontekst wyższego poziomu, który określa, jaki język będzie używany. Dzieci muszą się nauczyć, że mama i jej brat powie "kot", kiedy tata i jego siostra powie "gato" w odniesieniu do tego samego zwierzaka.

ZOBACZ TAKŻE

Zespół chciał ustalić, jak mózgi dziecięce radzą sobie z takimi zadaniami. Stworzono zatem grupę 37 dzieci i przedstawiono im prostą, dwujęzyczną wersję jednego scenariusza, podczas gdy aktywność ich mózgu i zachowanie było delikatnie monitorowane.

Na ekranach, pokazano dzieciom twarz osoby, a następnie obraz zabawki. Jednocześnie usłyszały one konkretne słowo pozbawione sensu, ale wypowiedziane głosem "należącym" do twarzy, tak jakby osoba z pierwszego obrazu (nazwijmy ją "osoba 1") nazywała tym słowem pokazaną zabawkę.

Potem dzieci zobaczyły inną twarz z innym powiązanym głosem, nazywającą tę samą zabawkę nowym słowem (czyli tak jakby "osoba 2" mówiła innym językiem). W kilku rundach, przełączając obrazy, dzieci przyswajały związek między osobą 1 i jednym słowem oraz osobą 2 i innym słowem, ale określającym tę samą zabawkę.

Po zakończeniu tego etapu niemowlętom przedstawiono na ekranie "osobę 3", która użyła tych samych słów co osoba 1, ale wprowadziła także kilka nowych (metafora rodziny dwujęzycznej, osoba 3 to np. siostra taty, jeśli osoba 1 jest tatą ).

Jeśli dzieci uczyły się zasad, to kojarzyły nowe słowa osoby 3 z osobą 1, ponieważ, innymi słowy, należą one do tego samego zestawu reguł lub "języka".

Naukowcy zbadali również, czy dzięki temu, że osoby 1 i 2 powtarzały nowe słownictwo osoby 3, dzieci się czegoś nauczyły.

Dzieci, które się uczyły, powinny w każdym przypadku inaczej reagować. Np. powinny dłużej się przyglądać osobie 2 używającej słowa ze słownika osoby 3. Okazało się, że niemowlęta to właśnie robiły.

Co więcej, badacze śledzili aktywność mózgu za pomocą spektroskopii IR (na podczerwień). „Spektroskopia bezpiecznie rejestruje aktywność mózgu na skórze głowy i tym samym staje się istotna w przypadku badań niemowląt” - mówi Amso.

„Dzieci nosiły specjalną opaskę, która posiadała czujniki podczerwieni w obszarze zainteresowania na głowie. Czujniki wykrywają, ile światła podczerwonego jest absorbowane przez hemoglobinę we krwi, a zatem zgłaszają, gdzie aktywność mózgu jest największa (bo tam przemieszcza się krew)”.

Naukowcy śledzili również mruganie oczu niemowląt, ponieważ ostatnie badania wykazały, że mrugające oko odzwierciedla stopień zaangażowania neuroprzekaźnika, dopaminy.

Wyniki nagrywania w podczerwieni oraz śledzenia mrugania oka wspierają hipotezę, że niemowlęta uczą się aktywnie wykorzystując korę przedczołową, podobnie jak dorośli.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze