Trwa ładowanie...

Uważaj na zawał serca. 5 rzeczy, które musisz zrobić, aby go uniknąć

W Polsce codziennie 100 osób umiera z powodu zawału serca. Może on dotknąć osoby w różnym wieku, nawet te młode. Choroby sercowo-naczyniowe stanowią przyczynę około 1/3 zgonów na świecie. Jesteśmy świadomi, jak może skończyć się zawał, jednak robimy niewiele, żeby temu zapobiec. Przez wdrożenie 5 prostych zmian można zapobiec 80 proc. ataków serca.

Zobacz film: "7 najczęściej ignorowanych objawów zawału"

1. Dbaj o aktywność fizyczna

Siedzący tryb życia jest bezpośrednią przyczyną chorób sercowo-naczyniowych. Systematyczna aktywność fizyczna to jeden z najskuteczniejszych i najprostszych sposobów na zapobieganie problemom z sercem. Nie musisz biegać maratonów czy uprawiać morderczych treningów. Najważniejsza jest regularność. Ćwiczenia poprawią metabolizm glukozy, zmiejszą stan zapalny w organizmie i świetnie wpłyną na zdrowie psychiczne.

2. Zdrowa dieta to podstawa

Jeśli chcesz zadbać o swoje zdrowie i zmniejszyć ryzyko zawału, konieczna jest zbilansowana dieta. Za najzdrowszą formę odżywiania uchodzi dieta śródziemnomorska. Jednym z jej głównych składników jest oliwa z oliwek. Przypisuje się jej mnóstwo działań prozdrowotnych. Ma właściwości antyoksydacyjne, zmniejsza obrzęki i rozpuszcza tłuszcze.

3. Rzuć palenie papierosów

Rzucenie tego zgubnego nałogu to najlepsze, co możemy zrobić dla swojego organizmu. Tytoń zwiększa ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego, uszkodzenia naczyń krwionośnych, choroby wieńcowej i zawału. Powoduje powstawanie w organizmie stanów zapalnych oraz dysfunkcję śródbłonka. Sprzyja tworzeniu się blaszki miażdżycowej.

4. Nie dopuść do otyłości

Otyłość powoduje wiele powikłań zdrowotnych. Należy do nich nadciśnienie, cukrzyca, choroba wieńcowa czy zawał. Według dr Jennifer Logue z University of Glasgow nadmiar kilogramów zwiększa ryzyko zgonu z powodu zawału o 60 proc. Dzieje się tak szczególnie w przypadku mężczyzn. Nadwaga wywołuje chroniczne procesy zapalne w organizmie. Wewnętrzna tkanka tłuszczowa, która gromadzi się w jamie brzusznej, obrasta narządy i wywołuje procesy zapalne. Najgroźniejsza jest otyłość brzuszna. Może przyczyniać się do rozwoju cukrzycy nawet u osób o prawidłowym wskaźniku BMI. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), obwód talii u kobiet nie powinien przekraczać 88 cm, a u mężczyzn 102 cm.

Otyłość w Polsce (WIDEO)
Otyłość w Polsce (WIDEO)

Każdego roku przybywa coraz więcej osób z nadwagą i otyłością, również dzieci i młodzież. WHO uznała...

zobacz galerię

5. Nie pij alkoholu

Spożywanie dużych ilości alkoholu wpływa na wzrost ciśnienia tętniczego i działa niekorzystnie na nasze serce. Uszkadza śródbłonek naczyń krwionośnych, narażając je na pękniecie i tym samym wylew krwi do mózgu lub zawał serca. Nadmierne spożywanie alkoholu prowadzi do poważnych zaburzeń ze strony układu krążenia. Jeśli chcesz zachować zdrowie, ogranicz spożywanie napojów procentowych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Zobacz też: Alkoholicy przed i po odwyku. Zdjęcia, które zwalają z nóg.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.