Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Niektóre produkty mleczne mogą powodować raka piersi. Specjaliści ostrzegają

Żółty ser może powodować raka piersi? Specjaliści ostrzegają
Żółty ser może powodować raka piersi? Specjaliści ostrzegają (iStock)

Żółty ser może zwiększać ryzyko raka piersi – tak twierdzą specjaliści z Komitetu Lekarzy na rzecz Medycyny Odpowiedzialnej (KLMO). Ich zdaniem winne są hormony, które zawiera ser mleczny.

1. Żółty ser może powodować raka piersi?

Komitet Lekarzy na rzecz Medycyny Odpowiedzialnej (KLMO) to organizacja non-profit, która zrzesza m.in. ok. 12 tys. lekarzy. Apelują oni, by producenci serów umieszczali na opakowaniach swoich produktów informację, że "ser mleczny zawiera hormony reprodukcyjne, które mogą zwiększać ryzyko śmierci z powodu raka piersi".

Rak piersi wśród gwiazd. Poznaj celebrytki, które go pokonały
Rak piersi wśród gwiazd. Poznaj celebrytki, które go pokonały [8 zdjęć]

Rak piersi jest jednym z najczęstszych nowotworów występujących u kobiet. Przez długi czas może nie

zobacz galerię

Zdaniem KLMO spożywanie produktów mlecznych od dawna jest wiązane z ryzykiem rozwoju raka piersi. Jak wynika z przytoczonych przez nich badań, estrogeny (żeńskie hormony) obecne w mleku krowim stają się bardziej skoncentrowane, gdy mleko przekształca się w ser.

Zobacz film: "Odkryli gen odpowiedzialny za raka piersi"

Chociaż powstałe produkty mleczne nadal zawierają jedynie śladowe ilości estrogenu, hormony wydają się być biologicznie aktywne u ludzi - przekonują specjaliści z KLMO.

Komitet przytacza kilka badań, które wykazały związek między spożywaniem produktów mlecznych a rakiem piersi.

2. Badania pokazują, że produkty mleczne powodują u kobiet wzrost stężenia niektórych hormonów

Badania finansowane przez National Cancer Institute wykazały, że wysokotłuszczowe produkty mleczne mogą zwiększać ryzyko raka piersi. Naukowcy porównali dietę blisko 2 tys. kobiet zdrowych i tych, u których zdiagnozowano nowotwór piersi. Wyniki wykazały, że u tych, które często sięgały po sery śmietankowe i cheddar ryzyko nowotworu piersi było o 53 proc. wyższe. Zdaniem badaczy jedną z przyczyn mogą być obecne w tych produktach hormony.

Podwyższone poziomy niektórych hormonów u kobiet często jedzących ser zaobserwowali też naukowcy z Australii. Badacze zmierzyli poziom hormonów u 766 kobiet po menopauzie. Na tej podstawie stwierdzili, że panie, które jadły więcej produktów mlecznych miały o 15 proc. więcej estradiolu w krwioobiegu, w porównaniu z kobietami, które rzadko sięgały po tego typu produkty. Podwyższony poziom estradiolu u kobiet po menopauzie dwukrotnie zwiększa ryzyko zachorowania na raka.

Komitet Lekarzy na rzecz Medycyny Odpowiedzialnej skierował do amerykańskiej Agencji Żywności i Leków (FDA) specjalną petycję, w której domaga się konkretnych działań w celu uświadomienia konsumentów przed potencjalnym ryzykiem.

Komitet Lekarzy na rzecz Medycyny Odpowiedzialnej domaga się, by producenci serów umieszczali na opakowaniach informację ostrzegającą o zwiększonym ryzyku zachorowania na raka piersi.
Komitet Lekarzy na rzecz Medycyny Odpowiedzialnej domaga się, by producenci serów umieszczali na opakowaniach informację ostrzegającą o zwiększonym ryzyku zachorowania na raka piersi.

3. Rak piersi – jeden z najczęstszych nowotwór u kobiet

Według Centers for Disease Control and Prevention rak piersi jest jedną z głównych przyczyn śmierci kobiet w USA. Według szacunków za 2016 r., w Stanach Zjednoczonych odnotowano 245 299 nowych przypadków raka piersi u kobiet i 41 487 zgonów z jego powodu.

W Polsce rak piersi jest również jedną z najczęstszych przyczyn umieralności wśród kobiet. W ciągu roku w naszym kraju wykrywa się 18-19 tys. zachorowań na raka piersi, a 6 tys. pacjentek umiera.

4. Rak piersi - czynniki ryzyka

Dokładne przyczyny raka piersi nie są wciąż rozpoznane. Jednakże istnieją pewne czynniki, których występowanie zwiększa zachorowania. Oto one:

  • wiek – objawy raka piersi pojawiają się najczęściej u kobiet między 50. a 70. rokiem życia – aż 77 proc. kobiet, u których wykryto raka piersi, ma powyżej 50 lat;
  • genetyka – ryzyko wystąpienia raka piersi jest większe, im bliższy jest stopień pokrewieństwa osoby chorej z innymi osobami w rodzinie; prawdopodobieństwo wystąpienia raka u kobiety, której matka chorowała, zwiększa się aż o 50 proc.;
  • otyłość – zwiększa nie tylko wystąpienie nowotworu, ale także jego wykrycie;
  • czynniki endogeniczne (wewnętrzne) – nowotwór piersi częściej występuje u kobiet, które zaczęły miesiączkować przed 12. rokiem życia i które przechodziły menopauzę po 55. roku życia;
  • czynniki egzogeniczne (zewnętrzne) – to przede wszystkim hormonalne środki antykoncepcyjne, hormonoterapia zastępcza (HTZ);
  • zła dieta – czynnikiem ryzyka rozwoju nowotworu piersi jest także nieodpowiednia dieta, w której znajdują się duże ilości pokarmów wysokotłuszczowych;
  • alkohol;
  • płeć – pomimo iż rak piersi może wystąpić także u mężczyzn, to jednak stokrotnie powszechniejszy jest wśród kobiet;
  • rasa – na raka piersi częściej chorują kobiety białe niż te pochodzące z krajów afrykańskich, jednakże one częściej umierają z powodu tego schorzenia; z rasą związany jest inny czynnik rozwoju raka – położenie geograficzne, gdyż choroba częściej występuje w krajach zachodnich, rzadziej w Afryce lub Azji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze