Kłótnia - przyczyny, rozwiązywanie problemów w związku, zasady dobrej kłótni

Kłótnia to nieuniknione doświadczenie. Nawet najlepszym parom zdarzają się konflikty. Powodów kłótni może być tysiące: niewyrzucone śmieci, niezapłacone rachunki, brak zrozumienia czy poczucie skrzywdzenia. Kłótnia to nie koniec świata, co więcej – kłótnia jest potrzebna, gdyż stanowi sygnał, że partnerzy nie są sobie obojętni, że zależy im wzajemnie na sobie. Próba rozwiązania trudności, np. za pomocą sprzeczki, oznacza potrzebę ciągłego bycia razem. O co najczęściej sprzeczają się młode pary? Jak się kłócić w sposób konstruktywny? Czy kłótnia to jedyna zapowiedź problemów w związku? Czy kłótnia na linii partner-partnerka oznacza poważny kryzys?

1. Kłótnia - przyczyny

Nie da się przeżyć życia bez kłótni. Kłócimy się ze znajomymi, rodzicami i partnerem. Konflikt to nic złego, bo kłótnia prowadzi do rozwiązania nurtującego problemu i oczyszczenia atmosfery. „Po burzy zawsze przecież przychodzi słońce”. Istotne jednak, by umieć kłócić się w sposób konstruktywny, czyli prowadzić otwartą, szczerą dyskusję bez krzyku i przemocy na temat, na który ma się odmienne zdanie. Ale jak się kłócić spokojnie, kiedy negatywne emocje„rozrywają nas od środka”?

Zobacz film: "Marokańczyk i Amerykanka. Kłótnia przed ślubem odsłoniła prawdę o związku"

Kłótnie w związku
Kłótnie w związku

Sporadyczne kłótnie mogą utrwalać i cementować związek. Gdy jednak stają się regularne i spowodowane...

zobacz galerię

Kłótnia na początku rodzi złość, niezgodę na zaistniałą sytuację. Nie warto tłumić w sobie złych emocji, bo one i tak w końcu znajdą wentyl, którym ujdą ze zdwojoną siłą, w najmniej odpowiednim momencie i nieadekwatnie do sytuacji. Tłumiony gniew to destrukcyjna siła, która niesie ze sobą duży ładunek energetyczny. Tę energię można jednak zaprzęgnąć w twórcze i pożyteczne działania, np. gdy czujesz, że złość bierze nad tobą górę, pobiegaj w parku, posprzątaj dom, wytrzep dywany, idź na basen. Zrób coś, co uniemożliwi złości zniszczenie twojego związku.

2. Kłótnia - rozwiązywanie problemów w związku

Konflikt ma zawsze wartość informacyjną, gdyż jest sygnałem, że istnieje problem, który trzeba wreszcie rozwiązać. Kłótnia w związku to ważny komunikat, którego nie można ignorować. Jeżeli partner nie chce od razu rozmawiać, trzeba dać mu czas, poczekać. Możliwe, że złość wynika nie z kłopotów rodzinnych, ale po prostu – ze zmęczenia czy niepowodzeń na polu zawodowym.

Gdy emocje nieco opadną, można zacząć dyskutować. Konstruktywna kłótnia powinna przebiegać bez wzajemnych pretensji, wyzwisk, obrażania, upokorzeń czy przypominania wcześniejszych konfliktów i zranień. Taka manifestacja złości oznacza sytuację kryzysową i nakręca jedynie spiralę gniewu. Zamiast dać sobie szansę na spełnienie własnych oczekiwań i rozwiązanie problemu, przyczyniacie się do eskalacji negatywnych emocji i wzajemnie się ranicie.

Złość i niezadowolenie może przyczynić się do agresji (słownej i/lub fizycznej). Z gniewem można sobie poradzić też poprzez konstruktywny dialog. Jeszcze inna opcja rozwiązania problemu to pasywne zachowanie w postaci izolacji, milczenia, obojętności, wycofywania się i tłumienia napięcia w sobie. Jest to jednak niezbyt dobre wyjście z sytuacji, gdyż rodzi frustrację i może w konsekwencji doprowadzić do tego, że „oberwie się po głowie” niewinnemu człowiekowi.

Brak komunikacji w związku to pierwszy krok do jego rozpadu. Nie można udawać, że problem nie istnieje. Dla dobra związku zdrowiej jest mówić o swoich potrzebach, emocjach, oczekiwaniach. Tylko taka mądra kłótnia w związku wymaga umiejętności, wysiłku i odwagi.

3. Kłótnia - zasady dobrej kłótni w związku

Kiedy już sobie wykrzyczycie pretensje i bolączki, warto zastanowić się, jak racjonalnie pogodzić zwaśnione strony i rozwiązać spór. Kłótnia z chłopakiem, kłótnia z dziewczyną, z mężem, żoną, babcią, przyjaciółką będzie łatwiejsza do przetrwania, jeśli pamięta się o kilku zasadach.

  • Poznaj uczucia partnera kłótni, przeanalizuj jego argumenty, nabierz dystansu do sytuacji – to podstawa konstruktywnych negocjacji i zadowolenia obu stron.
  • Zastanówcie się oboje, co możecie zmienić w sobie, w sytuacji i ewentualnie, na jakie pójść ustępstwa. Ustępstwo jednej ze stron to nie kompromis. Takie rozwiązanie rodzi tylko frustrację i stanowi gwarancję, że kłótnia znowu powróci.
  • Ustalcie priorytety i postarajcie się je pogodzić tak, by każda ze stron była usatysfakcjonowana.
  • Jeśli problem jest wyjątkowo trudny, rozłóżcie „pertraktacje” na kilka posiedzeń. Jedna rozmowa na pewno niczego nie załatwi.
  • Kiedy jesteś mocno roztrzęsiony i nie potrafisz zapanować nad złością, zrezygnuj z rozmowy. Na pewno wtedy niczego nie rozwiążesz. Ochłoń, np. idź na spacer i dopiero potem porozmawiaj z partnerem.
  • Unikaj kłótni w związku przy dzieciach. One i tak będą świadome, że w domu dzieje się coś niedobrego, np. słysząc wasze krzyki. Dla dziecka kłótnia rodziców to znak, że się już nie kochacie. Wasza kłótnia to stres i zagrożenie dla malucha.
  • Jeżeli dziecko jest już świadkiem kłótni, porozmawiajcie z nim o tej sytuacji i wytłumaczcie, że dorośli mogą nie zgadzać się w pewnych kwestiach, ale nie oznacza to, że przestali darzyć się miłością.
  • Nie tłum złych emocji, reaguj natychmiast i adekwatnie do sytuacji.
  • Nie oceniaj i nie obwiniaj partnera, mów jedynie o swoich uczuciach. Zamiast mówić: „Jesteś taki nieodpowiedzialny!”, powiedz: „Przykro mi, że nie pomogłeś mi w zakupach, mimo że mi obiecałeś”.
  • Stosuj komunikaty typu „Ja” zamiast „Ty”. Unikaj stwierdzeń: „Ty jesteś taki głupi!”. Lepiej powiedzieć: „Jestem zdania, że postąpiłeś nierozsądnie, rezygnując z tej posady”.
  • Swoje uwagi i obiekcje odnoś do zachowania partnera, które cię denerwuje. Nigdy podczas kłótni nie krytykuj jego osoby. Można mieć bowiem zastrzeżenia do tego, jak człowiek postępuje, a nie do tego, jaki jest.
  • Nie uogólniaj ani nie generalizuj. Unikaj używania słów typu: „zawsze”, „nigdy”, „nikt”, „każdy”, „wszyscy”.
  • Trzymaj się faktów i przedmiotu sporu. Niech kłótnia nie będzie okazją do wygarniania sobie wcześniejszych błędów i pomyłek.
  • Nie stosuj w kłótni negatywnych porównań do innych osób, np. „Bo chłopak Kasi zawsze jej pomaga, a ty mi nigdy”.
  • Nie groź ani nie zastraszaj – taka kłótnia to rodzaj agresji słownej.
  • Nie kłam – nieszczerość niszczy relacje między ludźmi.
  • Pozwól drugiej stronie przedstawić swoje argumenty. Nie przekrzykuj partnera. Kłótnia to przecież nie monolog, tylko dialog w celu znalezienia rozwiązania problemu.
  • Przestań pielęgnować w sobie uczucie krzywdy, przebacz i otwórz się na przeprosiny partnera.
  • W sposób jasny i konkretny wyrażaj swoje prośby i oczekiwania. Tylko zwerbalizowana prośba ma szansę na to, by ją spełnić.
  • Upewnij się, czy zostałeś dobrze zrozumiany. Poproś o powtórzenie tego, co powiedziałeś. Jeżeli druga strona błędnie zinterpretowała twoje słowa, masz okazję to zweryfikować i naprawić.

Na pewno od razu nikt nie stanie się mistrzem w rozwiązywaniu kłótni. To rzeczywiście trudna sztuka, ale możliwa do nauczenia. Przestrzeganie tych kilku wskazówek odnośnie kłótni ułatwia porozumienie i ma zbawienny wpływ na nasz organizm, bo przecież długotrwały gniew, złość i stres może prowadzić do poważnych chorób, jak nerwica czy depresja oraz osłabia nasz system immunologiczny. Warto zatem umieć sprawić, aby kłótnia toczyła się w sposób mądry.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.