Kłótnia - przyczyny, zasady, rozwiązywanie problemów

spis treści
rozwiń

Kłótnia to nieuniknione doświadczenie. Nawet najlepszym parom zdarzają się konflikty. Powodów kłótni może być tysiące: niewyrzucone śmieci, niezapłacone rachunki, brak zrozumienia czy poczucie skrzywdzenia. Kłótnia to nie koniec świata, co więcej – jest potrzebna, gdyż stanowi sygnał, że partnerzy nie są sobie obojętni, że zależy im wzajemnie na sobie. Próba rozwiązania trudności, np. za pomocą sprzeczki, oznacza potrzebę ciągłego bycia razem. O co najczęściej sprzeczają się młode pary? Jak się kłócić w sposób konstruktywny? Czy kłótnia to jedyna zapowiedź problemów w związku? Czy konflikty na linii partner-partner oznaczają poważny kryzys?

1. Kłótnia - przyczyny

Kłótnie w związku
Kłótnie w związku

Sporadyczne kłótnie mogą utrwalać i cementować związek. Gdy jednak stają się regularne i spowodowane...

zobacz galerię

Zobacz film: "Depresja - przyczyny"

Nie da się przeżyć życia bez kłótni. Kłócimy się ze znajomymi, rodzicami i partnerem. Konflikt to nic złego – prowadzi bowiem często do rozwiązania nurtującego problemu i oczyszczenia atmosfery. „Po burzy zawsze przecież przychodzi słońce”. Istotne jednak, by umieć kłócić się w sposób konstruktywny, czyli prowadzić otwartą, szczerą dyskusję bez krzyku i przemocy na temat, na który ma się odmienne zdania. Ale jak się kłócić spokojnie, kiedy negatywne emocje„rozrywają nas od środka”?

Kłótnia na początku rodzi złość, niezgodę na zaistniałą sytuację. Nie warto tłumić w sobie złych emocji, bo one i tak w końcu znajdą wentyl, którym ujdą ze zdwojoną siłą, w najmniej odpowiednim momencie i nieadekwatnie do sytuacji. Tłumiony gniew to destrukcyjna siła, która niesie ze sobą duży ładunek energetyczny. Tę energię można jednak zaprzęgnąć w twórcze i pożyteczne działania, np. gdy czujesz, że złość bierze nad tobą górę, pobiegaj w parku, posprzątaj dom, wytrzep dywany, idź na basen. Zrób coś, co uniemożliwi złości zniszczenie twojego związku.

2. Kłótnia - rozwiązywanie problemów w związku

Konflikt ma zawsze wartość informacyjną, gdyż jest sygnałem, że istnieje problem, który trzeba wreszcie rozwiązać. Kłótnia w związku to ważny komunikat, którego nie można ignorować. Jeżeli partner nie chce od razu rozmawiać, trzeba dać mu czas, poczekać. Możliwe, że złość wynika nie z kłopotów rodzinnych, ale po prostu – ze zmęczenia czy niepowodzeń na polu zawodowym.

Gdy emocje nieco opadną, można zacząć dyskutować. Konstruktywna kłótnia powinna przebiegać bez wzajemnych pretensji, wyzwisk, obrażania, upokorzeń czy przypominania wcześniejszych konfliktów i zranień. Taka manifestacja złości oznacza sytuację kryzysową i nakręca jedynie spiralę gniewu. Zamiast dać sobie szansę na spełnienie własnych oczekiwań i rozwiązanie problemu, przyczyniacie się do eskalacji negatywnych emocji i wzajemnie się ranicie.

Złość i niezadowolenie może przyczynić się do agresji (słownej i/lub fizycznej). Z gniewem można sobie poradzić też poprzez konstruktywny dialog. Jeszcze inna opcja rozwiązania problemu to pasywne zachowanie w postaci izolacji, milczenia, obojętności, wycofywania się i tłumienia napięcia w sobie. Jest to jednak niezbyt dobre wyjście z sytuacji, gdyż rodzi frustrację i może w konsekwencji doprowadzić do tego, że „oberwie się po głowie” niewinnemu człowiekowi.

Brak komunikacji w związku to pierwszy krok do jego rozpadu. Nie można udawać, że problem nie istnieje. Dla dobra związku zdrowiej jest mówić o swoich potrzebach, emocjach, oczekiwaniach. Tylko taka mądra kłótnia w związku wymaga umiejętności, wysiłku i odwagi.

3. Kłótnia - zasady dobrej kłótni w związku

Kiedy już sobie wykrzyczycie pretensje i bolączki, warto zastanowić się, jak racjonalnie pogodzić zwaśnione strony i rozwiązać spór. Kłótnia z chłopakiem, kłótnia z dziewczyną, z mężem, żoną, babcią, przyjaciółką będzie łatwiejsza do przetrwania, jeśli pamięta się o kilku zasadach.

  • Poznaj uczucia partnera konfliktu, przeanalizuj jego argumenty, nabierz dystansu do sytuacji – to podstawa konstruktywnych negocjacji i zadowolenia obu stron.
  • Zastanówcie się oboje, co możecie zmienić w sobie, w sytuacji i ewentualnie, na jakie pójść ustępstwa. Ustępstwo jednej ze stron to nie kompromis. Takie rozwiązanie rodzi tylko frustrację i stanowi gwarancję, że konflikt znowu powróci.
  • Ustalcie priorytety i postarajcie się je pogodzić tak, by każda ze stron była usatysfakcjonowana.
  • Jeśli problem jest wyjątkowo trudny, rozłóżcie „pertraktacje” na kilka posiedzeń. Jedna rozmowa na pewno niczego nie załatwi.
  • Kiedy jesteś mocno roztrzęsiony i nie potrafisz zapanować nad złością, zrezygnuj z rozmowy. Na pewno wtedy niczego nie rozwiążesz. Ochłoń, np. idź na spacer i dopiero potem porozmawiaj z partnerem.
  • Unikaj kłótni w związku przy dzieciach. One i tak będą świadome, że w domu dzieje się coś niedobrego, np. słysząc wasze krzyki. Dla dziecka kłótnia rodziców to znak, że się już nie kochacie. Wasza kłótnia to stres i zagrożenie dla malucha.
  • Jeżeli dziecko jest już świadkiem kłótni, porozmawiajcie z nim o tej sytuacji i wytłumaczcie, że dorośli mogą nie zgadzać się w pewnych kwestiach, ale nie oznacza to, że przestali darzyć się miłością.
  • Nie tłum złych emocji, reaguj natychmiast i adekwatnie do sytuacji.
  • Nie oceniaj i nie obwiniaj partnera, mów jedynie o swoich uczuciach. Zamiast mówić: „Jesteś taki nieodpowiedzialny!”, powiedz: „Przykro mi, że nie pomogłeś mi w zakupach, mimo że mi obiecałeś”.
  • Stosuj komunikaty typu „Ja” zamiast „Ty”. Unikaj stwierdzeń: „Ty jesteś taki głupi!”. Lepiej powiedzieć: „Jestem zdania, że postąpiłeś nierozsądnie, rezygnując z tej posady”.
  • Swoje uwagi i obiekcje odnoś do zachowania partnera, które cię denerwuje. Nigdy podczas kłótni nie krytykuj jego osoby. Można mieć bowiem zastrzeżenia do tego, jak człowiek postępuje, a nie do tego, jaki jest.
  • Nie uogólniaj ani nie generalizuj. Unikaj używania słów typu: „zawsze”, „nigdy”, „nikt”, „każdy”, „wszyscy”.
  • Trzymaj się faktów i przedmiotu sporu. Niech kłótnia nie będzie okazją do wygarniania sobie wcześniejszych błędów i pomyłek.
  • Nie stosuj w kłótni negatywnych porównań do innych osób, np. „Bo chłopak Kasi zawsze jej pomaga, a ty mi nigdy”.
  • Nie groź ani nie zastraszaj – taka kłótnia to rodzaj agresji słownej.
  • Nie kłam – nieszczerość niszczy relacje między ludźmi.
  • Pozwól drugiej stronie przedstawić swoje argumenty. Nie przekrzykuj partnera. Kłótnia to przecież nie monolog, tylko dialog w celu znalezienia rozwiązania problemu.
  • Przestań pielęgnować w sobie uczucie krzywdy, przebacz i otwórz się na przeprosiny partnera.
  • W sposób jasny i konkretny wyrażaj swoje prośby i oczekiwania. Tylko zwerbalizowana prośba ma szansę na to, by ją spełnić.
  • Upewnij się, czy zostałeś dobrze zrozumiany. Poproś o powtórzenie tego, co powiedziałeś. Jeżeli druga strona błędnie zinterpretowała twoje słowa, masz okazję to zweryfikować i naprawić.

Na pewno od razu nikt nie stanie się mistrzem w rozwiązywaniu konfliktów. To rzeczywiście trudna sztuka, ale możliwa do nauczenia. Przestrzeganie tych kilku wskazówek odnośnie kłótnia ułatwia porozumienie i ma zbawienny wpływ na nasz organizm, bo przecież długotrwały gniew, złość i stres może prowadzić do poważnych chorób, jak nerwica czy depresja oraz osłabia nasz system immunologiczny. Warto zatem umieć kłócić się w sposób mądry.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!