Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Lekomania po polsku. Rekordziści przyjmują po 40 leków dziennie

 Katarzyna Grzęda-Łozicka
27.01.2023 10:32
Na konsultację do apteki. Farmaceuta przejrzy "domową apteczkę"
Na konsultację do apteki. Farmaceuta przejrzy "domową apteczkę" (Adobe Stock, East News)

- Kiedy robiliśmy taką analizę dwa lata temu, to okazało się, że jedna z pacjentek brała 26 leków dziennie, z czego jeden był na receptę, a 25 - sama sobie kupiła. Rekordziści potrafią przyjmować po 40 leków dziennie - alarmuje dr Piotr Merks, farmaceuta, koordynator pilotażu przeglądów lekowych. Eksperci uważają, że program mógłby rozwiązać problem nadużywania leków w Polsce.

spis treści

1. Grzechy główne polskich pacjentów

Z danych PEX PharmaSequence wynika, że od 16 do 22 stycznia Polacy kupili 874,5 tys. leków na cukrzycę. Tylko w ciągu tygodnia w aptekach przeprowadzono ponad 14 mln transakcji zawierających leki na przeziębienie.

- Po pierwsze pacjenci przyjmują za dużo leków w za dużych dawkach, po drugie biorą leki, których nie można ze sobą łączyć, nie zdają sobie sprawy z ryzyka interakcji, a nikt im nie pomaga, żeby to odpowiednio dobrać. Widzimy, że lekarz przepisuje np. leki na nadciśnienie, na cholesterol, cukrzycę, a pacjent pod wpływem cudownej reklamy w telewizji kupuje dodatkowe leki i sięga po nie bez konsultacji. Później okazuje się, że ten preparat zaburza działanie leków przepisanych przez lekarza. To są sytuacje, z którymi mamy do czynienia bardzo często - przyznaje dr Piotr Merks.

Rekordziści potrafią przyjmować po 40 leków dziennie
Rekordziści potrafią przyjmować po 40 leków dziennie (Getty Images)

2. 40 leków dziennie

Zobacz film: "Dr Grzesiowski o fali pogrypowych powikłań. W tym roku jest ich więcej"

Badania pokazują, że nawet 40 proc. Polaków nie czyta ulotek dołączonych do leków dostępnych bez recepty. Farmaceuta przywołuje badania, z których wynika, że około 15,4 proc. przyjęć do szpitala wynika z problemów lekowych, a prawie połowy z nich można uniknąć.

- Kiedy robiliśmy taką analizę dwa lata temu, to okazało się, że jedna z pacjentek brała 26 leków dziennie, z czego jeden był na receptę, a 25 - sama sobie kupiła. Rekordziści potrafią przyjmować po 40 leków dziennie - alarmuje dr Merks.

- Największym problemem jest to, że pacjenci chodzą do wielu lekarzy i dostają te same leki od różnych specjalistów, więc finalnie zamiast przyjmować dawkę 50 mg, dostają 150 mg. Drugi kłopot to niesteroidowe leki przeciwzapalne, typu ibuprofen, aspiryna, paracetamol, których ludzie nadużywają, łączą w różnych formach, nawet nie wiedząc, że przekraczają maksymalne dawki dobowe, co jest ogromnym obciążeniem dla wątroby. Dużym problemem jest też nadużywanie kodeiny i pseudoefedryny pomimo regulacji ustawowych - przyznaje farmaceuta.

3. Przynieś leki do apteki

Na czym polega przegląd lekowy? Jak wyjaśnia prof. Agnieszka Neumann-Podczaska, koordynator ministerialnego Pilotażu Przeglądu Lekowego, pacjent umawia się na konsultację z uprawnionym farmaceutą i wspólnie z nim analizuje leki, suplementy, a nawet zioła, które przyjmuje. Następnie farmaceuta opracowuje dla niego "Indywidualny Plan Opieki Farmaceutycznej", który ma chronić przed przedawkowaniem leków, pomóc "wyłapać" preparaty, których nie można łączyć z innymi, wykluczyć niepotrzebne środki czy wskazać optymalne godziny przyjmowania leków.

W pilotażowym programie przeglądu lekowego, który realizowano od czerwca do listopada, wzięło udział 75 aptek z całej Polski. Z programu skorzystało ponad 850 pacjentów.

- Pilotaż był realizowany metodyką amerykańską, ale dostosowaną do polskich realiów. To byli pacjenci, którzy stosowali co najmniej dziesięć leków, a dodatkowo jeszcze suplementy, czyli wielolekowi pacjenci z wielochorobowością po 60. roku życia oraz młodsi, którzy przyjmowali powyżej pięciu leków na receptę. Były przypadki pacjentów, którzy na takich spotkaniach wysypywali na stół w pokoju konsultacji po kilkadziesiąt preparatów. Rekordzista przyjmował ponad 40, więc sam proces analizy tego leczenia był bardzo wymagający - mówi prof. Agnieszka Neumann-Podczaska, koordynator pilotażowego programu przeglądu lekowego, ekspert Zespołu ds. Opieki Farmaceutycznej przy Ministerstwie Zdrowia.

Koordynatorka pilotażu podkreśla, że program się sprawdził, a u większości pacjentów udało się wyeliminować co najmniej kilka leków. Ekspertka wskazuje, że wnioski są na tyle obiecujące, że "przegląd" wkrótce powinien trafić do wybranych aptek.

- Mamy nadzieję, że usługa znajdzie się w koszyku świadczeń gwarantowanych w tym roku i będzie skierowana do wybranych pacjentów, przede wszystkim do seniorów z wielolekowością. W pilotażu pacjent deklarował, jakie leki przyjmuje, natomiast w rozwiązaniu systemowym niezbędne jest włączenie farmaceuty w system opieki zdrowotnej, aby nie bazował tylko na informacji od pacjenta - wyjaśnia prof. Neumann-Podczaska.

- Jesteśmy przekonani, że skorzysta na tym pacjent i system ochrony zdrowia, ograniczając liczbę wizyt u lekarzy. Jesteśmy przekonani, że w dłuższej perspektywie ograniczy to również liczbę hospitalizacji. W jakim zakresie - będziemy w stanie ocenić w perspektywie kilku lat - podkreśla dr Merks.

Potencjał jest duży - obecnie na rynku funkcjonuje ponad 11 tys. placówek aptecznych. 54 proc. z nich to sieci apteczne, a 46 proc. to apteki indywidualne i mikrosieci. Pracuje w nich ponad 26 tys. aptekarzy. Z przeprowadzonych jeszcze przed pilotażem badań wśród farmaceutów wynika, że ponad 63 proc. z nich jest gotowych do przeprowadzenie przeglądu lekowych, a ponad 23 proc. ma już doświadczenie w tej dziedzinie.

4. Takie rozwiązanie sprawdziło się w innych krajach

Marcin Piskorski, prezes Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET przypomina, że podobne rozwiązanie z powodzeniem sprawdziło się w innych krajach.

- Praktyka państw, w których oferuje się takie usługi, pokazuje, że pomagają one pacjentom w przestrzeganiu zaleceń terapeutycznych i ułatwiają prawidłowe stosowanie leków, zmniejszając jednocześnie zjawisko polipragmazji, czyli wielolekowości - wyjaśnia.

Przeglądy lekowe są od lat oferowane pacjentom w aptekach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Australii, Japonii, Holandii, Nowej Zelandii, Hiszpanii czy Kanadzie.

- Tam często apteki specjalizują się, oferując pacjentom wybrane przez siebie usługi dodatkowe. Pacjenci mogą skorzystać także ze szczepień ochronnych nie tylko przeciwko grypie czy COVID-19, lecz także przeciw zakażeniu pneumokokami, wirusowi HPV, odkleszczowemu zapaleniu mózgu czy wykonać szczepienia medycyny podróży. Możliwe jest też przeprowadzenie prostych badań diagnostycznych w aptece, konsultacji w zakresie rzucania palenia czy pokazanie obsługi prostego sprzętu medycznego, jak na przykład inhalator - tłumaczy Marcin Piskorski i dodaje, że to kwestia czasu, kiedy podobne rozwiązania będą dostępne również w Polsce

- Potrzebna jest tylko dobra wola i umożliwienie aptekom informowania o świadczonych usługach dodatkowych, w tym także przeglądach. Obecnie jest to niemożliwe, bo system regulacyjny sprzed dekady nie rozróżnia reklamy apteki od niezbędnej dla pacjenta informacji o oferowanych w niej usługach - puentuje.

Katarzyna Grzęda-Łozicka, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze