Mindfulness - zwolnij tempo życia i bądź „tu i teraz”!

Szybkie tempo życia sprawia, że trudno skoncentrować się nam na „tu i teraz”. Robisz kilka rzeczy jednocześnie i nie potrafisz się skupić na jednej czynności? Poznajesz nowe osoby, a za kilka minut nie pamiętasz ich imienia? Odwiedzasz wiele miejsc, ale w żadnych z nich nie jesteś na 100 proc.? Jak to zmienić?

1. Koncentruj się na aktualnych doznaniach!

5 naturalnych sposobów na poprawę samopoczucia
5 naturalnych sposobów na poprawę samopoczucia [6 zdjęć]

Ile czasu obecnie spędzasz na łonie natury? W dzisiejszych czasach większość chwil spędzamy w czterech...

zobacz galerię

Mindfulness, zwany też treningiem uważności, wywodzi się z Dalekiego Wschodu i oznacza naukę świadomego życia. Jest to koncentracja na aktualnych myślach, emocjach i doznaniach, których doświadczamy w danym momencie. Może go wykonywać każdy. Jakie są jego zalety? Instruktorzy często podkreślają, że największą korzyścią z praktykowania mindfulness jest pełniejsze doświadczanie świata i większa samoświadomość. Poza tym przypisuje się mu wiele innych zdrowotnych funkcji. Regularne stosowanie tej techniki redukuje stres, obniża ciśnienie krwi, wpływa pozytywnie na proces trawienia, a nawet pomaga zwalczać ból. Ma działanie odprężające i uspokajające, pozwala osiągnąć harmonię ciała i umysłu, zachować dobrą kondycję psychiczną i fizyczną. Dodatkowo pomaga usprawnić pamięć oraz ułatwia koncentrację. Ideę mindfulness wykorzystuje się w leczeniu zaburzeń nerwicowych i depresyjnych.

Zobacz film: "Kiedy należy zgłosić się do psychiatry?"

2. Jak nauczyć się „być tu i teraz”?

Mindfulness nie wymaga od ciebie zbyt wiele czasu. Często wystarczy kilka minut dziennie, aby wyciszyć się i osiągnąć równowagę. Możesz wypróbować kilka prostych ćwiczeń, które nauczą cię być uważnym. Po przebudzeniu staraj się nie myśleć o tym, co czeka cię w pracy, ale skup się na samej czynności „wstawania”. Mogą to być promienie słoneczne wpadające przez okno, śpiew ptaka, a nawet twoje ulubione kapcie. Pijąc poranną kawę, spróbuj delektować się jej intensywnym smakiem i aromatem oraz doświadczyć ciepła, które po jej wypiciu przepłynie przez twoje ciało. Dzięki takiemu podejściu możesz mieć pewność, że już żaden poniedziałkowy poranek nie będzie dla ciebie straszny.

Większość z nas niestety nie ma czasu na spokojne spożywanie posiłku – jest ono dla nas automatyczną czynnością, którą często wykonujemy w pośpiechu, a przecież jedzenie może być doskonałą okazją do krótkiego treningu uważności. Przede wszystkim lepiej zrezygnować z barów szybkiej obsługi na rzecz samodzielnego przyrządzenia obiadu. Jeżeli brakuje ci czasu, warto poszukać mniejszej, przytulnej restauracji, w której będzie ci łatwiej zebrać myśli. W trakcie jedzenia spróbuj skoncentrować się wyłącznie na spożywaniu dania, aby czerpać jak największą przyjemność z jego smaku, zapachu i kolorów. Po pracy możesz wybrać się na krótki spacer, w czasie którego postaraj się zwrócić uwagę na jak najwięcej szczegółów i sytuacji, które akurat dzieją się wokół ciebie. Przyjrzyj się dokładnie budynkom i ludziom, których mijasz i nie wybiegaj myślami do przeszłych i przyszłych wydarzeń.

Natłok zajęć i obowiązków sprawia, że często trudno nam się zatrzymać i chociaż na chwilę i złapać „oddech”. Dzięki mindfulness uda ci się zachować radość i dobre samopoczucie. Żyjąc świadomie, możesz mieć pewność, że spośród wielu spraw nie przeoczysz czegoś lub kogoś naprawdę ważnego...

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.