Smartfony wpływają na cykl snu – patrzenie na ekran telefonu przed snem może być niebezpieczne

Eksperci, zajmujący się problemem alarmują: zbyt korzystanie ze smartfonów powoduje zaburzenia snu.

1. Niebieskie światło hamuje wytwarzanie melatoniny

Badania opublikowano w czasopiśmie „PLoS ONE”. Naukowcy mierzyli czas, kiedy uczestnicy patrzyli na ekran smartfona, a także czas spędzony w łóżku i ilość snu. Odkryli, że osoby które spędzały więcej czasu przy swoich smartfonach, szczególnie podczas godzin przed snem, spali krócej, mniej przy tym wypoczywali i potrzebowali więcej czasu, by zasnąć.

Ma to znaczenie, ponieważ słaba jakość snu często jest czynnikiem ryzyka dla poważnych i potencjalnie śmiertelnych stanów chorobowych.

Patrzenie na ekran przez snem powoduje bezsenność
Patrzenie na ekran przez snem powoduje bezsenność (Shutterstock)

"Te odkrycia nie można jednak poprzeć wnioskami przyczynowo-skutkowymi. Może być tak, że zły sen prowadzi do częstszego korzystania ze smrtfonów. Ale to błędne koło, bo używanie tych urządzeń, zwłaszcza przed snem, może mieć na nas negatywny wpływ" - piszą autorzy badania.

"Niebieskie światło negatywnie wpływa na poziom hormonu, melatoniny, wywołującej senność" – wyjaśnia Amerykańskie Towarzystwo Naukowe. Ludzie mają niski poziom melatoniny w ciągu dnia, a produkcja tego hormonu podnosi się w godzinach wieczornych, do maksimum w środku nocy.

Światło niebieskie hamuje produkcję melatoniny w czasie, gdy poziom hormonu powinien wzrastać, a to z kolei wpływa na nasz cykl snu.

Zaskakujące przyczyny problemów ze snem
Zaskakujące przyczyny problemów ze snem [9 zdjęć]

Wszyscy znamy pokusę spędzenia dodatkowego czasu w łóżku w sobotnie i niedzielne poranki, jednak eksperci...

zobacz galerię

Eksperci i grupy takie jak Narodowe Towarzystwo Snu ostrzegało osoby korzystające z smartfonów w łóżku jeszcze przed tym badaniem, mówiąc, że ekrany mogą negatywnie wpływać na higienę snu - otoczenie i procesy zachodzące przed zaśnięciem - a to może zaburzyć nasz cykl dobowy.

"Te odkrycia dotyczące rzeczywistego wpływu ekranów smartfona na sen, opierają się wcześniejszej pracy popartej na własną oceną i potwierdzają, że dorośli spędzają znaczną ilość czasu patrząc się na niebieskie światło emitowane przez te urządzenia" – mówi nowe badanie.

2. Inne ekrany też mogą zakłócić sen

Około 650 osób biorało udział w badaniu, w którym za pomocą pobranej na smartphon aplikacji mierzyły swój czas spędzony na patrzeniu się na ekran. Aplikacja odnotowała, że średni czas korzystania z telefonu to 3,7 minut na godzinę w ciągu całego 30-dniowego okresu badawczego.

Zobacz także

Wcześniejsze badania wykazały też, że patrzenie się na inne ekrany, np. oglądanie telewizji, granie w gry wideo i korzystanie z komputerów, również może być powodem problemów ze snem.

Według statystyk, prawie połowa Polaków ma problemy ze snem. Nie lepiej jest w przypadku nastolatków – co piąta osoba w wieku od 15 do 19 lat cierpi na bezsenność.

Brak odpowiedniej ilości snu może powodować problemy w codziennym funkcjonowaniu, obniżenie zdolności intelektualnych, depresję, obniżoną odporność, otyłość, cukrzycę, problemy z krążeniem oraz choroby układu żołądkowo-jelitowego.

Jeżeli problemy ze snem trwają dłużej i przeszkadzają w codziennym funkcjnowaniu, należy zgłosić się do lekarza.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!