Zdrowy styl życia, to dobra pamięć

Najnowsze badanie wykazało, że recepta na utrzymanie dobrej pamięci jest taka sama, jak na utrzymanie swojego ciała w zdrowiu, a mianowicie należy zdrowo się odżywiać, dużo ćwiczyć i dobrze wysypiać.

„Nasze mózgi starzeją się tak, jak nasze ciała" - mówią dr Small, dyrektor Centrum Długowieczności na Uniwersytecie w Kalifornii i Terry Semel z Instytutu Nauk Neurologicznych i Zwyczajów Ludzkich na Uniwersytecie w Kalifornii.

To, jaki styl życia prowadzimy ma duży wpływ na rozwój naszego mózgu
To, jaki styl życia prowadzimy ma duży wpływ na rozwój naszego mózgu (Shutterstock)

Zobacz film: "Polacy żyją aż 7 lat krócej niż Szwedzi"

"Badania wykazują, że im więcej zdrowych nawyków posiadamy i im bardziej zdrowy styl życia prowadzimy, tym mniej prawdopodobne jest, że będziemy narzekać na problemy z pamięcią” – mówią naukowcy.

Zespół dr Small wykazał, że można poprawić pamięć za pomocą stosunkowo prostych strategii i technik.

"Spójrz, wychwyć, połącz" – jest to przykład jednej z technik poprawiających pamięć. Polega ona na połączeniu trzech zasadniczych etapów: po pierwsze zauważ konkretną informację, którą chcesz zachować w pamięci, skup na niej swoją uwagę, po czym połącz wizualnie obrazy, które chcesz zapamiętać.

Chociaż nie ma lekarstwa na chorobę Alzheimera, dr Small mówi, że utrzymanie zdrowych nawyków dotyczących stylu życia może pomóc zażegnać objawy tej choroby.

Chcesz cieszyć się dobrą pamięcią? Włącz do swojej diety te produkty!
Chcesz cieszyć się dobrą pamięcią? Włącz do swojej diety te produkty! [6 zdjęć]

To, że dieta wpływa na zdolności naszego mózgu wiadomo od dawna. Jednak czy jesteśmy świadomi tego, jak...

zobacz galerię

„Nasze programy pomagają ludziom stworzyć styl życia mogący zapewnić zdrowie mózgu i dobrą pamięć" – mówi dr Small. „Uczymy również, jak zapobiegać naturalnym procesom osłabienia funkcji pamięci, które naturalnie występują w procesie starzenia się” – dodaje.

Kilka kluczowych czynników:

  • Pobudzenie psychiczne: badania pokazują, że kształcenie się powoduje obniżone ryzyko zapadania na chorobę Alzheimera, ale związek przyczynowo-skutkowy w tym względzie nie został jeszcze udowodniony. Badanie ukazuje też ciekawą informację na temat rozwiązywania krzyżówek i wpływu ich na naszą pamięć. „Dzięki krzyżówkom uzyskujemy umiejętności w rozwiązywaniu wielu zagadek, ale nie może przenieść się to na nasze życie codzienne i nie może wzmacniać pamięci" - dodaje dr Small.
  • Żywienie: nadwaga znacznie zwiększa ryzyko osłabienia pamięci, tak samo jak cukrzyca zwiększa ryzyko rozwoju choroby Alzheimera. Otyłość czterokrotnie zwiększa ryzyko tej choroby. Dr Small mówi, że niektóre badania wykazały, że spożywanie pięciu do siedmiu porcji owoców i warzyw dziennie dostarcza antyoksydantów, które mogą opóźniać uszkodzenia DNA mózgu, które odpowiadają później za problemy z pamięcią.
  • Aktywność fizyczna: Różnego rodzaju ćwiczenia i treningi siłowe są bardzo korzystne, nawet sam szybki marsz przez 15 minut dziennie może według niektórych badań obniżać ryzyko choroby Alzheimera. „Nie trzeba być od razu wysokiej rangi sportowcem” – mówi dr Small. „Ale kiedy ćwiczymy regularnie, pomaga to dostarczyć więcej składników odżywczych i tlenu do komórek naszego mózgu” – dodaje.
  • Zaangażowanie społeczne: Społeczne interakcje mogą zarówno zredukować stres, jak i stymulować nasz umysł. Badania pokazują, że 10 minut rozmowy jest lepsze dla zdrowia poznawczego niż oglądanie programu telewizyjnego.
Następny artykuł: Ćwiczenia na pamięć

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy