Alergia na jaja

Jaja kurze należą do alergenów, które najczęściej wywołują reakcje alergiczne u dzieci. Symptomy uczulenia pojawiają się zwykle od kilku minut do kilku godzin po spożyciu jaj lub produktów, które mają je w swoim składzie. Alergia może rozwinąć się już w okresie niemowlęcym, ale większość dzieci wyrasta z niej jeszcze przed dojrzewaniem. Zdarza się, że utrzymuje się przez całe życie.

 

1. Objawy alergii na jaja

Symptomy alergii na jaja mogą być zróżnicowane. U niektórych uczulenie manifestuje się zmianami skórnymi (wysypka). Inne osoby doświadczają stanów zapalnych śluzówki nosa lub zatok, a także objawów ze strony przewodu pokarmowego (nudności, biegunka, wymioty). Możliwe jest także wystąpienie objawów ze strony układu oddechowego: kaszlu, duszności lub ucisku w klatce piersiowej.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Dlaczego warto robić screening?"

Stosunkowo rzadko zdarza się, że alergia na jaja powoduje wstrząs anafilaktyczny. Jest to stan zagrażający życiu, który wymaga natychmiastowych działań lekarskich. Objawy wstrząsu anafilaktycznego to: duszności, nudności i dolegliwości bólowe brzucha, spadek ciśnienia tętniczego krwi, zawroty głowy, a nawet utrata świadomości.

Alergii na jaja nie należy lekceważyć, nawet jeśli jej objawy są łagodne. Stopień nasilenia reakcji alergicznej może bowiem zmieniać się przy każdym spożyciu produktu. Istnieje ryzyko, że kolejne reakcje będą poważniejsze.

Po indywidualnej ocenie ryzyka, lekarz może przepisać pacjentowi lek zawierający adrenalinę w zastrzyku, który należy zaaplikować sobie w przypadku wystąpienia objawów silnej reakcji alergicznej.

10 korzyści z jedzenia jaj
10 korzyści z jedzenia jaj [10 zdjęć]

Jedno jajko jest źródłem wielu składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu,...

zobacz galerię

2. Jakich produktów należy unikać przy alergii na jaja?

Wyeliminowanie jaj z diety nie stanowi dużego wyzwania. Należy jednak pamiętać, że znajdują się one również w wielu gotowych produktach spożywczych. Aby nie dopuścić do wystąpienia reakcji alergicznej, po spożyciu dań i produktów zawierających śladowe nawet ilości jaj, należy całkowicie zrezygnować z jedzenia majonezu, bez, naleśników, makaronu, dressingów do sałatek, sosów, tostów, ciast, ciastek oraz chleba z błyszczącą skórką (bochenki są smarowane surowym jajkiem przed pieczeniem).

Osoby uczulone ****powinny starannie czytać etykiety produktów spożywczych - białka jaj są bowiem dodawane do wielu rodzajów żywności. O obecności ich w danym produkcie świadczą następujące nazwy na liście składników: lecytyna, lizozym, fosfoproteina. Na ich zawartość wskazuje również przedrostek "owa", np. owalbumina.

3. Czym zastąpić jaja w diecie?

Jaja kurze są bogatym źródłem białka, dlatego po wyeliminowaniu ich z diety należy dołożyć starań, by nie doszło do niedoboru tego ważnego składnika odżywczego. Można je zastąpić produktami takimi jak: pierś kurczaka lub indyka, dziki łosoś, tuńczyk w puszce, wieprzowina, chuda wołowina, tofu oraz fasola. Warto spożywać również niskotłuszczowy nabiał, na przykład lekki twaróg lub jogurt grecki.

Jaja są jednym z najbardziej popularnych składników żywności przetworzonej, dlatego całkowite wyłączenie ich z diety może być nie lada wyzwaniem dla alergika.

Aby złagodzić objawy alergii pokarmowej, warto regularnie spożywać probiotyki. Są to preparaty zawierające bakterie kwasu mlekowego, które usprawniają funkcjonowanie układu immunologicznego i korzystnie wpływają na pracę układu pokarmowego.

ZOBACZ WIĘCEJ

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
i bądź na bieżąco!