Dieta na przytycie

Interesuje cię dieta na niedowagę? Twojego problemu nie zrozumieją osoby zmagające się z nadmiarem kilogramów. Tymczasem niedowaga jest równie poważnym problemem jak nadwaga. Niedowaga pociąga za sobą poważne skutki zdrowotne, a często łączy się z takimi zaburzeniami jak jadłowstręt, niedobory różnych składników odżywczych, problemy psychiczne na tle zaburzeń odżywiania. Jeżeli dokucza ci niedowaga, dowiedz się co jeść, żeby przytyć w bezpieczny dla zdrowia sposób.

1. Komu jest potrzebna dieta na niedowagę?

Jak przytyć?
Jak przytyć?

Jeżeli dokucza ci niedowaga, z pewnością zastanawiasz się jak przytyć. Dieta na niedowagę powinna być...

zobacz galerię

Jeżeli dokucza ci niedowaga, z pewnością zastanawiasz się jak przytyć. Dieta na niedowagę powinna być przeprowadzona rozsądnie. Nadwaga czy niedowaga to poważne problemy zdrowotne, które ciągną za sobą masę innych chorób. Niedowaga może mieć różne przyczyny. Do najczęstszych zaliczamy kłopoty trawienne, takie jak biegunki wynikające z zapalenia jelit. To przez takie problemy do organizmu dostaje się zbyt mało składników odżywczych. Inne przyczyny niedowagi to alergia, zaburzenia hormonalne, depresja oraz choroby nowotworowe. Alergia pokarmowa wymusza na osobach chorych zmianę diety. Spożywane produkty są ubogie w składniki odżywcze, witaminy i mikroelementy. Nadczynność tarczycy przyspiesza przemianę materii.

Zobacz film: "Jak zdrowo przytyć?"

Zastanawiasz się co jest gorsze: nadwaga czy niedowaga? Obie dolegliwości są w równym stopniu niebezpieczne. Niedowaga wywołuje skutki naprawdę groźne dla organizmu, podobnie jak nadwaga. Skutki niedowagi to np. zaburzenia psychiczne, jadłowstręt, awitaminoza, niedobór wielu cennych składników odżywczych.

2. Zasady diety wysokokalorycznej

Zdrowa dieta wysokokaloryczna, pozwalająca na bezpieczne dla zdrowia zwiększenie masy ciała, opiera się na poniższych zasadach.

  • Jedz często, ale mało – staraj się spożywać pięć lub sześć posiłków dziennie. Najlepiej, by posiłki były spożywane mniej więcej o tej samej porze.
  • Zrób sobie drzemkę po obiedzie – dieta na przytycie to nie tylko pewien sposób odżywiania, ale też pewien sposób postępowania. Po obfitym posiłku (zazwyczaj jest to obiad) połóż się na mniej więcej pół godziny.
  • Jedz to co lubisz – dieta na niedowagę może być naprawdę przyjemna. Podczas odchudzania zazwyczaj musisz zrezygnować z ulubionych potraw. Jeżeli masz niedowagę, możesz jeść to co lubisz.
  • Pobudzaj apetyt – nic lepiej nie wpływa na pobudzenie apetytu niż szklanka soku owocowego lub warzywnego wypita przed posiłkiem. Dieta na niedowagę powinna być obfita.
  • Melisa ci pomoże – melisa ma właściwości uspokajające. Poza tym spowalnia przemianę materii. Więc gdy zastanawiasz się jak przytyć, sięgnij po filiżankę melisy.

3. Co jeść, żeby przytyć?

Osoba, która chce zdrowo przytyć musi zrezygnować ze słodyczy. Niewskazana jest również kofeina, ponieważ pobudza metabolizm. Zamiast wody należy przed posiłkami pić pół szklanki soku warzywnego lub owocowego, co pobudzi apetyt. Warto pić melisę, ze względu na spowalnianie przez nią przemiany materii.

15% diety powinny stanowić białka, 30 % tłuszcze, a 55 % węglowodany. Połowa białka powinna być pochodzenia zwierzęcego. Warto uwzględnić takie produkty bogate w białko jak: białe i żółte sery, kakao, mięso, ryby, jajka, soję i innych rośliny strączkowe.

Dieta winna zawierać nienasycone kwasy tłuszczowe. Ich źródłem są oleje: słonecznikowy, sojowy i oliwa z oliwek.

Nie należy zapominać o witaminach oraz solach mineralnych – usprawniają przyswajanie substancji odżywczych.

Dieta na przytycie powinna być bogata w węglowodany. Ich nadmiar szybko przekształca się w tkankę tłuszczową. Jedz więc białe pieczywo, kasze, makarony, pyzy. Unikaj natomiast dań typu fast food. Są one powoli trawione przez żołądek i długo w nim zalegają, a na domiar złego, nie zawierają praktycznie żadnych korzystnych dla zdrowia składników odżywczych. Pilnuj, by codziennie dostarczać do organizmu pokarmy o łącznej wartości 2500-3000 kalorii. Dieta wysokokaloryczna powinna być wprowadzana powoli, tak by nie obciążyć zbyt mocno organizmu i nie doprowadzić do nagłego skoku wagi, co jest niebezpieczne dla zdrowia.

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Dieta na przytycie dla dziecka

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!