Jogurt - otrzymywanie, wartości odżywcze, przepis

Jogurt należy do mlecznych napojów fermentowanych. Zawiera bakterie probiotyczne, które korzystnie wpływają na mikroflorę jelit, przeciwdziałają biegunkom oraz chronią przed zaparciami. Przygotowany domowym sposobem jogurt nie zawiera dodatków, barwników oraz cukru, w związku z tym jest dużo zdrowszy.

1. Jogurt - właściwości zdrowotne

Pyszny jogurt z truskawką
Pyszny jogurt z truskawką

Połączenie naturalnego jogurtu z truskawkami i miodem.

zobacz galerię

Produkty mleczne znane są od najstarszych dziejów w różnych częściach świata. W Polsce najpopularniejsze są jogurt i kefir. Jogurt doceniany jest ze względów smakowych oraz dietetycznych. Otrzymywany jest z mleka w wyniku fermentacji mlekowej, podczas której następuje hydroliza białek i lipoliza tłuszczu. Dzięki temu jest łatwiej przyswajalny przez organizm. Jogurt to wysokowartościowy produkt będący źródłem węglowodanów, białek, tłuszczu oraz witamin i soli mineralnych (wapnia i fosforu). W porównaniu do mleka jogurt zawiera więcej wapnia (500 ml mleka = 350 ml jogurtu), 4-5-krotnie więcej aminokwasów oraz ponad 20% więcej witamin z grupy B , zwłaszcza kwasu foliowego .

Zobacz film: "Tłuszcze mogą być zdrowe. Sprawdź jakie są najlepsze dla dziecka"

Jogurt charakteryzuje się łagodnym, świeżym, przyjemnym, lekko kwaśnym smakiem oraz charakterystycznym tzw. jogurtowym aromatem. W odpowiednio przygotowanych jogurtach znajdują się bakterie kwasu mlekowego - Lactobacillus casei i Lactobacillus acidophilus, które określane są mianem probiotyków.

Jogurt ułatwia syntezę witamin z grupy B i witaminy K w jelitach, przeciwdziała zaparciom, stanom zapalnym jelit, chroni przed rakiem. Regularne spożywanie napojów mlecznych zawierających probiotyki hamuje wzrost patogennych bakterii w organizmie takich jak Proteus czy Clostridium.

2. Jogurt - przepis

Do przygotowywania jogurtu w domu służy specjalne urządzenie - jogurtownica, która znacznie upraszcza i przyspiesza proces produkcji jogurtu w domowych warunkach. Dla wielu osób zakup jogurtownicy może stanowić spory wydatek. Jednakże jogurt można przygotować także bez pomocy jogurtownicy, ale jest to proces bardziej czasochłonny.

Składniki jogurtu domowego

  • 1 litr mleka (świeżego lub z kartonu 3,2%),
  • 50 ml lub 2 stołowe łyżki jogurtu naturalnego,
  • owoce (truskawki, maliny, brzoskwinie, banan),
  • płatki owsiane, zarodki pszeniczne, nasiona lnu.

Świeże mleko należy zagotować i schłodzić do temperatury około 40 stopni. Natomiast mleko UHT (z kartonu) można tylko podgrzać do temperatury 40 stopni. Następnie do mleka dodaje się powoli jogurt naturalny. Wszystkie składniki należy dokładnie wymieszać. Przygotowaną mieszaninę należy odstawić w ciepłe miejsce na około 6 godzin. Ważne jest, aby jogurt utrzymywał temperaturę około 30 stopni. Niższa temperatura znacznie wydłuża proces fermentacji mlekowej, nawet do 24 godzin.

Gotowy jogurt można zagęścić mlekiem w proszku i jeszcze raz dokładnie wymieszać. Do jogurtów pitnych nie musimy dodawać mleka w proszku. Tak przygotowany jogurt należy schłodzić w lodówce. Przed spożyciem można do jogurtu dodać owoce lub płatki.

Następny artykuł: Mleko

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy