Ketoza - owocowy zapach z ust, osłabienie kondycji mięśni, problemy trawienne i bezsenność, szybka utrata wagi, zmniejszenie głodu, zwiększona koncentracja i energia, w jaki sposób zacząć?

Na dietę ketogeniczną przechodzi coraz więcej osób. Jej głównym celem jest wprowadzenie organizmu w stan ketozy, czyli efektywnego spalania tłuszczu. Zaczyna się spokojnie – wystarczy obniżyć spożycie węglowodanów do 25-30 proc.

spis treści

1. Ketoza - owocowy zapach z ust

Ciała ketonowe produkowane są przez wątrobę. Ich poziom podnosi się, gdy przechodzimy na dietę niskowęglowodanową. Obniża się wtedy poziom insuliny, a spalanie tłuszczu zachodzi zdecydowanie szybciej.

Stan ketozy może być trudny do ustalenia, jednak są na to pewne sposoby. Jednym z jego symptomów jest charakterystyczny, owocowy zapach z ust.

Spowodowany jest on podwyższonym stężeniem ketonu. Aceton (przypomina woń kwaśnych jabłek), czyli jeden z nich w większości wydalany jest z moczem. W tym wypadku odczuwamy go także w oddechu.

Najprostszym rozwiązaniem tego problemu jest częstsze mycie zębów oraz stosowanie gumy do żucia. Dokładnie sprawdzajmy jednak jej skład – węglowodany, podnosząc poziom glukozy we krwi i mogą tym samym zmniejszyć poziom ciał ketonowych.

4 proste triki na ograniczenie tłuszczu w diecie
4 proste triki na ograniczenie tłuszczu w diecie [4 zdjęcia]

Tłuszcz sam w sobie nie jest niczym złym i w określonych proporcjach jest nam po prostu potrzebny. Natomiast...

zobacz galerię

2. Ketoza - osłabienie kondycji mięśni

Usunięcie węglowodanów z diety może powodować nieustanne zmęczenie. Zmniejszają się wtedy zapasy glikogenu, czyli zmagazynowanych wcześniej węglowodanów. Prowadzi to do spadku wydolności fizycznej.

Stan ten poprawia się dopiero po kilku tygodniach – wtedy też w organizmie dochodzi do spalania większej ilości tłuszczów niż przed przejściem na dietę.

Sportowcy po powrocie ze stanu ketozy mogą spalać do nawet 230 proc. więcej tłuszczu niż wcześniej.

3. Ketoza - problemy trawienne i bezsenność

Przejście na dietę ketogeniczną wiąże się także z zaburzeniami pracy układu pokarmowego. Osoby cierpią na zaparcia i biegunki. Na szczęście problemy te z czasem znikają.

Warto więc wzbogacać menu o warzywa – mają one niski poziom węglowodanów oraz są źródłem błonnika. Wiele osób na diecie cierpi na problemy ze snem. Często budzą się w nocy, ponieważ organizm sygnalizuje braki węglowodanów.

Po przejściu w prawidłowy stan ketozy bezsenność mija. Niektórzy mówią nawet, że ich sen jest zdecydowanie lepszy niż przed zmianą sposobu odżywiania.

4. Ketoza - szybka utrata wagi

Dzięki diecie ketogenicznej szybko pozbędziemy się dodatkowych kilogramów. Utrata masy ciała może być widoczna już podczas pierwszego tygodnia. Niestety – nie chodzi tutaj o zmniejszanie się tkanki tłuszczowej. Z organizmu usuwane są tylko przechowywane węglowodany oraz woda.

Tłuszcz zaczyna się spalać dopiero podczas następnego etapu diety, dlatego ważna jest tutaj konsekwencja.

Stan ketozy najprościej sprawdzić dzięki laboratoryjnemu badaniu krwi - bardzo dokładnie bada ono pomiar stężenia ciał ketonowych we krwi. Tylko wtedy będziemy pewni, że organizm rozpoczął etap spalanie tłuszczu.

5. Ketoza - zmniejszenie głodu

Ketozę poznasz też po zmniejszonym apetycie. Jest to związane ze spożywaniem w dużych ilościach białka roślinnego oraz ze zmianami poziomu hormonów głodu. Ketony wpływają na mózg, który wysyła sygnały o braku chęci do jedzenia.

6. Ketoza - zwiększona koncentracja i energia

Pierwsza faza diety ketogenicznej może powodować zmęczenie, nudności i złe samopoczucie. Związane jest to z niższą niż zwykle zawartością węglowodanów w diecie. Pomóc może przyjmowanie elektrolitów. Z czasem organizm sam przyzwyczai się do tego stanu i rozpocznie spalanie tłuszczów.

Zobacz także:

W stanie ketozy mózg pobiera energię nie z glukozy, a z ciał ketonowych. Są one silnym źródłem dla tego narządu.

Obecnie trwająbadania nad zastosowaniem ketonów w leczeniu chorób mózgu, w stanach utraty pamięci czy we wstrząsach.

7. Ketoza - w jaki sposób zacząć?

Dietę zaczynamy spokojnie, bez drastycznych zmian. Bezpiecznie jest rozłożyć składniki i przyjmować dziennie 25-30 proc. węglowodanów, 40 proc. białka i 35 proc. tłuszczów. Nie bójmy się jeść - wybierajmy tłuste morskie ryby, oliwę z oliwek, orzechy, awokado czy olej kokosowy.

Stan ketozy nie jest polecany osobom chorującym na wątrobę, trzustkę czy nerki. Pozytywne efekty może przynieść natomiast pacjentom z chorobami autoimmunologicznymi, cukrzycą i insulinoopornością.

Następny artykuł: Przykładowy jadłospis

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy