Dieta 1200 kcal - zasady, jadłospis, zalety, wady

Dieta 1200 kalorii ma niewątpliwie tę zaletę, że można podczas jej stosowania zjeść nieco więcej niż przy diecie 1000 kalorii. Dzięki temu przez 4 tygodnie jej stosowania – to najbardziej optymalny okres jej trwania – można czuć się bardziej najedzonym. Dieta odchudzająca może zostać powtórzona po 2-3 miesiącach. Nie należy przedłużać jej stosowania ani wprowadzać częściej, gdyż ilość dostarczanych przez nią kalorii jest niewystarczająca do prawidłowego funkcjonowania na dłuższą metę.

1. Dieta 1200 kalorii - zasady

Jak przy każdej diecie, tak i przy diecie 1200 kalorii można pić dużo wody mineralnej. Słodzone napoje, kawa czy herbata to dodatkowe kalorie, więc lepiej z nich zrezygnować. Poza tym, dobrze jest unikać ostrych przypraw, gdyż zaostrzają tylko apetyt, co utrudni szybkie odchudzanie. Należy pamiętać, by podczas diety 1200 kalorii zjadać 3 większe posiłki i 2 mniejsze, najlepiej co 3 godziny. Powinny mieć one stałą porę. Gdy organizm otrzymuje pożywienie w regularnych odstępach czasu i w niewielkiej ilości, może lepiej wykorzystywać energię i nie magazynuje jej, co skutkować może później kolejnymi wałeczkami.

Zobacz film: "Co warto wiedzieć o błonniku?"

Każdy posiłek ma ustaloną ilość kalorii:

  • śniadanie – około 250 kcal,
  • drugie śniadanie – około 150 kcal,
  • obiad – około 500 kcal,
  • podwieczorek – około 100 kcal,
  • kolacja – około 200 kcal.

Czytaj więcej

2. Dieta 1200 kalorii - jadłospis

Dzień 1

  • Śniadanie: omlet z jednego jajka i plasterek szynki.
  • II śniadanie: kromka chleba graham, niskosłodzony dżem.
  • Obiad: zupa pomidorowa, sałatka (szklanka makaronu, ogórek, papryka, sos winegret).
  • Podwieczorek: pieczone jabłko.
  • Kolacja: 40 dag warzyw gotowanych na parze.

Dzień 2

  • Śniadanie: kanapki – 2 kromki razowca, 2 plastry polędwicy, sałata, łyżeczka margaryny.
  • II śniadanie: 15 dag galaretki owocowej.
  • Obiad: 2 pieczone ziemniaki, 20 dag pieczonego dorsza, sałatka z pomidora.
  • Podwieczorek: filiżanka bulionu z warzywami.
  • Kolacja: grahamka z twarożkiem z rzodkiewkami.

Dzień 3

  • Śniadanie: 2 kromki razowca, parówka drobiowa, musztarda.
  • II śniadanie: sucharek, jajko na miękko, ogórek lub pomidor.
  • Obiad: mus z owoców (np. jabłek lub truskawek), szklanka gotowanego ryżu.
  • Podwieczorek: miseczka sałatki z dowolnych cytrusów.
  • Kolacja: tuńczyk w sosie własnym, kromka chleba graham, pomidor.

Dzień 4

  • Śniadanie: 1/2 grahamki, chudy twarożek ze szczypiorkiem i z ogórkiem.
  • II śniadanie: szklanka soku z marchewki.
  • Obiad: pierś kurczaka z brukselką.
  • Podwieczorek: grejpfrut.
  • Kolacja: 2 kromki pieczywa chrupkiego, 2 plasterki półtłustego żółtego sera, majonez light, sałata.

Dzień 5

  • Śniadanie: twarożek – chudy biały ser, jogurt, rzodkiewka, szczypior, pomidor, kromka chrupkiego pieczywa, kawa z mlekiem.
  • II śniadanie: jabłko, mandarynka.
  • Obiad: sałatka z ugotowanej piersi kurczaka, 3 łyżek ugotowanego ryżu, 4 łyżek fasolki czerwonej lub kukurydzy konserwowej, ogórka, dymki, kromka razowca.
  • Podwieczorek: 1/2 szklanki budyniu.
  • Kolacja: omlet z groszkiem – jajko rozkłócić z dwiema łyżkami chudego mleka, dodać groszek z puszki, doprawić, usmażyć.

Dzień 6

  • Śniadanie: kromka chleba razowego, 2 jajka sadzone na łyżce mleka, rzodkiewki, pomidor, świeże lub suszone zioła.
  • II śniadanie: jogurt owocowy light.
  • Obiad: sałatka grecka: 50 g niskotłuszczowego sera feta, ogórek, pomidor, kilka oliwek, cebula, 1/2 kubka jogurtu naturalnego, kromka chleba chrupkiego, zioła.
  • Podwieczorek: 4 suszone śliwki.
  • Kolacja: szklanka ugotowanego makaronu spaghetti z sosem pomidorowym i połowa pokrojonej parówki.

Dzień 7

  • Śniadanie: kromka chleba graham, łyżeczka margaryny light, chudy ser, szczypiorek, kawa z mlekiem lub herbata.
  • II śniadanie: 2 kromki chlebka chrupkiego, 2 plasterki wędliny drobiowej, liście cykorii, pomidor lub ogórek.
  • Obiad: 2 kromki chleba razowego, margaryna, 4 plasterki wędliny drobiowej, 2 liście sałaty, ogórek, pomidor lub papryka, woda mineralna.
  • Podwieczorek: jogurt owocowy light.
  • Kolacja: kromka chleba razowego, ryba po grecku, herbata z cytryną.

3. Dieta 1200 kalorii - zalety i wady

Dieta 1200 kcal ma kilka zalet:

  • szybkie zmniejszenie wagi;
  • bogata w różne produkty żywnościowe;
  • obecne są w niej zdrowe przekąski;
  • organizm nie jest głodny podczas jej stosowania;
  • promuje potrawy lekkostrawne i dania dietetyczne (duszone, pieczone dietetycznie).

Wady diety 1200 kalorii:

  • może nie dostarczać wszystkich potrzebnych składników odżywczych,
  • może przyczynić się do zaburzenia koncentracji, senności, nerwowości.

Dieta 1200 kalorii, jak każda dieta niskokaloryczna, pozwala na dość szybką utratę wagi i skuteczne odchudzanie. Trzeba jednak uważać, by jej zbyt długo nie stosować, bo może skutkować problemami zdrowotnymi. Dieta 1200 kalorii wymaga liczenia kalorii i pilnowania, by posiłki były niezbyt obfite. Nie należy poddawać się na początku i przeprowadzić dietę od początku do końca. Odchudzanie będzie skuteczniejsze, jeśli wspomożesz dietę aktywnością fizyczną.

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Dieta 1500 kcal

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!