Czego nie jeść na diecie?

Rozpoczynamy odchudzanie – odstawiamy czekoladę, tłuste mleko zastępujemy niskoprocentowym, a mięso gotujemy, zamiast smażyć. A waga stoi w miejscu i ani drgnie. Dlaczego? Otóż skuteczne odchudzanie to nie tyle szereg wyrzeczeń, co ograniczenie produktów, które wyrządzają nam najwięcej szkody – należy do nich jedzenie wysokokaloryczne i pokarmy, które źle wpływają na funkcjonowanie narządów wewnętrznych. Warto zapamiętać, co znajduje się na tej „czarnej liście”.


Czytaj więcej

Zobacz film: "Grzeszki żywieniowe, które rujnują dietę"

1. Czego unikać w diecie?

Zalecenie, by podczas odchudzania nie spożywać produktów z zawartością tłuszczów i węglowodanów, jest mitem. Takie jedzenie dietetyczne po prostu nie istnieje. Każdy produkt zawiera śladowe ilości tych substancji i nie ma w tym nic złego. Organizm potrzebuje wszystkich składników mineralnych i witamin, a także białka, tłuszczów i węglowodanów, by mógł prawidłowo funkcjonować. Wiele substancji nie jest wytwarzanych w tkankach, a więc ich spożycie w pokarmie jest niezbędne, by utrzymać równowagę w organizmie. Grunt to umiar i rozsądek w planowaniu codziennego menu i rozporządzaniu jedzeniem.

Lista produktów, które należy ograniczyć, by schudnąć, nie pociesza. Znajdują się na niej niemal wszystkie nasze ulubione produkty:

  • soki owocowe słodzone,
  • smażone mięsa (przede wszystkim te tłuste, np. boczek),
  • białe pieczywo,
  • rozgotowane makarony,
  • smalec,
  • ziemniaki,
  • słodycze (dozwolone są 2-3 kosteczki czarnej, gorzkiej czekolady),
  • napoje słodzone (także soki owocowe i kompoty),
  • alkohol.
Kaloryczne produkty
Kaloryczne produkty

Odchudzanie nie musi oznaczać destrukcyjnych diet i ciągłych głodówek. Wystarczy usunąć z codziennego...

zobacz galerię

Nienaturalnym byłoby całkowite wyeliminowanie ich z diety – taki ruch sprawiłby, że po osiągnięciu wymarzonej wagi z tęsknoty sięgniemy po te produkty, czego konsekwencją może być efekt jo-jo. Należy je więc ograniczyć, a wszelkie „grzeszki” żywieniowe traktować jako mile widzianego, ale rzadko wstępującego do naszego menu gościa. Nie zapominajmy też o aktywności fizycznej, która pomoże szybciej spalić nagromadzone w tkance tłuszcze.

2. Co jeść na diecie?

Zaprzyjaźnić za to powinniśmy się z mniej popularnymi, a równie smakowitymi produktami. Są nimi:

  • świeże soki owocowe,
  • otręby, kiełki zbożowe,
  • chude wędliny (szynka) i mięsa (mięsa gotowane, z grilla),
  • ryby (o niskiej zawartości tłuszczu),
  • frutti di mare,
  • kasza gryczana, kasza jęczmienna,
  • ryż brązowy,
  • margaryna (choć w niezbyt dużej ilości),
  • oliwa z oliwek.

Nie musimy też rezygnować z nabiału. Mleko i sery są dostępne o różnej zawartości tłuszczu – wybierzmy raczej te niskotłuszczowe i mniej kaloryczne. Podstawą diety, która nie pozwala przytyć, są owoce (poza bananami, winogronem i awokado, które należy ograniczyć) i warzywa, szczególnie te nadające się na zdrowe przekąski (warzywa kiszone, marchewka, ogórek, rzodkiewka, groszek zielony, fasolka szparagowa, soczewica, soja itp.).



O tym, jak schudnąć, decyduje więc przede wszystkim odpowiedni dobór produktów w codziennym menu. Warto postawić na te o niskiej zawartości tłuszczów zwierzęcych oraz o niskim indeksie glikemicznym. Dzięki spożywaniu zdrowych produktów nasza kuracja będzie skutecznym odchudzaniem.

Następny artykuł: Ograniczanie cukru

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!