Bakalie

Migdały - cenne źródło białka to wyjątkowo smaczne, a przy tym zdrowe przekąski. Właściwości bakalii sprawiają, że może je jeść każdy, także osoby dbające o linię. Oczywiście, mowa tu głównie o orzechach, gdyż rodzynki i inne suszone owoce zawierają dużo cukrów. Na pewno jednak dobrze jest zamienić kaloryczną czekoladę na bakalie, na przykład orzechy czy migdały. Takie dietetyczne przekąski mają również zalety zdrowotne: zawierają cenne witaminy i minerały.

1. Właściwości orzechów i migdałów

Bakalie
Bakalie

Migdały zawierają spore ilości białka, warto po nie sięgnąć również ze względu na wysoką zawartość zdrowych,...

zobacz galerię

Orzechy włoskie są to owoce drzewa często spotykanego w naszym klimacie. Doskonale stymulują pracę mózgu i koncentrację – zaleca się ich spożywanie w czasie wysiłku umysłowego. Do innych pozytywnych cech orzecha włoskiego należy to, że jest pomocny w leczeniu chorób krwi i choroby wieńcowej, a to ze względu na zawartość wielonienasyconych, zdrowych kwasów tłuszczowych. Te zdrowe orzechy zalecane są także osobom, które mają problemy z cerą, paznokciami lub włosami. Są doskonałym źródłem takich witamin, jak :

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

Zawierają także:

  • nienasycone kwasy tłuszczowe,
  • białka,
  • fosfor.

Orzechy laskowe są doskonałe dla osób ciężko pracujących umysłowo, przemęczonych. Orzechy laskowe bogate są w:

  • witaminy: witaminę B1, witaminę B2, witaminę PP, witaminę C;
  • składniki mineralne: wapń, potas.

Orzechy arachidowe to roślinny strączkowe, rosnące pod ziemią. Mają właściwości, które zastępują białko zwierzęce, dlatego są świetne dla wegetarian. Powinny je jeść także osoby aktywne, sportowcy oraz nastolatki. Znajdziemy w nich:

  • błonnik,
  • cynk,
  • fosfor,
  • witaminy z grupy B.

Migdały są źródłem białka i tłuszczów nienasyconych. Na rynku możemy spotkać słodką ich odmianę. Migdały świetnie wpływają na stan włosów, skóry, paznokci oraz wzroku. Są bardzo korzystne na pamięć i koncentrację. Znajdują się w nich:

  • witamina E,
  • witamina PP,
  • witaminy z grupy B.

2. Właściwości bakalii

Inne bakalie to różnego rodzaju kandyzowane lub suszone owoce. Nie są to już dietetyczne przekąski, ale nadal są korzystne dla zdrowia, gdyż zawierają witaminy i minerały. Rodzynki są to ususzone winogrona. Ich wielką zaletą jest to, że świetnie wpływają na naszą odporność, poprawiają pracę serca i mózgu. Nie pozostają również bez korzystnego wpływu na żołądek, jelita i płuca. Prozdrowotnewłaściwości rodzynek wynikają z zawartości w nich wielu witamin i minerałów. Są to:

  • witamina A,
  • witamina C,
  • witamina E,
  • witaminy z grupy B,
  • potas,
  • wapń,
  • cynk,
  • żelazo,
  • magnez.

Trzeba jednak pamiętać, że rodzynki sa słodkie i smaczne, bo zawierają dużo fruktozy – cukru prostego, podnoszącego gwałtownie glikemię, która później równie gwałtownie spada. Osoby chore na cukrzycę powinny uważać na rodzynki, tak jak na słodycze.

Śliwki suszone polecane są osobom, które mają problemy z trawieniem. Doskonale oczyszczają organizm z toksyn. A ponadto zawierają:

  • węglowodany,
  • wapń,
  • magnez,
  • potas,
  • witaminę E,
  • witaminę B,
  • witaminę PP,
  • witaminę C.

Wiórki kokosowe zawierają dużo białka, dzięki czemu dostarczają wiele energii. Są szczególnie przydatne osobom aktywnym fizycznie – to białko jest budulcem dla mięśni. Działają również dobrze na perystaltykę jelit.

Suszone morele są wykorzystywane do walki z bladą cerą (beta-karoten). Są świetne dla osób, które mają problemy z wysokim ciśnieniem. Morele mają również właściwości przeciwutleniające.

Suszone daktyle są bogate w glukozę, są więc przekąskami wysokoenergetycznymi. Posiadają właściwości wykrztuśne, są lekko przeczyszczające oraz obniżają cholesterol. Zawierają:

  • witaminę B1,
  • witaminę B2,
  • witaminę PP,
  • witaminę C.

Bakalie można również konserwować w inny sposób, nie tylko przez ich suszenie. Inną formą konserwowania bakalii jest:

  • kandyzowanie – jest to wielokrotne smażenie owoców w coraz to bardziej słodkim syropie; bakalie przygotowane w ten sposób są bardzo słodkim dodatkiem np. do ciast;
  • liofilizacja – jest to zamrażanie owoców na jakiś czas, po czym wkłada się je do wody i suszy.

Bakalie mają wiele zalet, dlatego sięgając po niezdrowe przekąski, zastanów się czy lepiej ich nie zastąpić bakaliami, które są smaczne i zdrowe. Jeśli zależy ci na zachowaniu figury, zawsze jednak sprawdzaj, jaką mają zawartość węglowodanów i indeks glikemiczny. Pozwoli to uniknąć objadania się tuczącymi, słodkimi, kandyzowanymi owocami.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!