Terapia antynikotynowa

Istnieje wiele sposobów na rzucenie palenia. Można zrobić to samodzielnie lub w grupie, korzystać z konsultacji ze specjalistą lub liczyć tylko na siebie. Która terapia antynikotynowa jest naprawdę skuteczna? Odpowiedź nie jest prosta, ponieważ wszystko zależy od liczby wypalanych papierosów i motywacji...

1. Wybór odpowiedniej terapii antynikotynowej

Może się wydawać, że istnieją ustalone kategorie palaczy i bez problemu można dopasować odpowiednie dla nich metody rzucania palenia. To nieprawda. Każdy palacz jest inny i jego terapia antynikotynowa również będzie odmienna od tej stosowanej przez sąsiada czy nawet przez współmałżonka.

Dowiedz się więcej

Zobacz film: "Co wpływa na pewność siebie?"

Pojawienie się w ostatnim czasie dużej liczby różnego rodzaju substytutów nikotynowych znacznie zdemokratyzowało skuteczne rzucanie palenia, ponieważ aby je stosować, nie potrzeba recepty ani konsultacji u specjalisty. Żeby wybrać najwłaściwszą terapię antynikotynową, warto prześledzić całą historię nałogu danej osoby. Czy już próbowała rzucić palenie i w jaki sposób? Czy była prowadzona przez specjalistę? Czy była usatysfakcjonowana z rezultatów? Jeśli dana metoda nie była skuteczna, to dlaczego? Czy chce spróbować jeszcze raz w ten sam sposób, czy wręcz przeciwnie – chce spróbować czegoś zupełnie innego?

Jest bardzo dużo czynników wpływających na wybór odpowiedniej terapii antynikotynowej. Bez względu na to, czy palacz zdecyduje się skonsultować ze specjalistą, czy nie, aby wybrać tę właściwą, musi najpierw odpowiedzieć sobie na te wszystkie pytania.

2. Substytuty nikotynowe w terapii antynikotynowej

Substytuty nikotynowe są bardzo skuteczne pod warunkiem, że są dobrze stosowane. Należy pamiętać, że plastry, tabletki czy gumy, które zastępują papierosy, muszą być odpowiednio dawkowane. Jeśli ilość nikotyny jest niewystarczająca, żaden z nich nie da oczekiwanych efektów. Istotnym elementem w terapii jest dokładne przestrzeganie sposobu użycia – np. gumy nie są zwykłymi gumami do żucia, a plaster czasem trzeba ściągać w nocy.

Wykorzystanie substytutu zależy od palacza i od tego, jak silne jest jego uzależnienie od nikotyny. Aby znaleźć optymalne wyjście, najlepiej skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, którzy wytłumaczą działanie każdego preparatu i pomogą wybrać ten, który będzie nabardziej odpowieni. Jeśli osoba, która pragnie rzucić palenie, już wybrała terapię antynikotynową i nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do jej wypróbowania, to nie ma powodów, dla których lekarz miałby odmówić jej zastosowania. Należy jednak zawsze pamiętać o tym, że wszystkie metody są skuteczne, jeżeli się je właściwie wykorzystuje.

3. Nagłe i stopniowe rzucanie palenia

Jeszcze niedawno popularna była opinia, że tylko całkowite odstawienie nikotyny może być skuteczne. Dzisiaj wiadomo, że stopniowe rzucanie palenia również jest możliwe. Wszystko zależy od predyspozycji palacza. Nagłe rezygnacja z dymka często powoduje stres, który jest synonimem porażki. Warto np. najpierw zrezygnować z niego na jeden dzień. Używanie substytutów nikotynowych pozwoli obejść się bez papierosów i stopniowo doprowadzi do całkowitego zrezygnowania z nich.

Jaka by nie była terapia antynikotynowa wybrana przez palacza, musi on pamiętać, że jest główną postacią w tej rozgrywce. Czas i metoda dobrana odpowiednio do osoby to połowa sukcesu, reszta zależy już tylko od nas.

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Miód w diecie palacza

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!