Zakwaszenie organizmu - przyczyny, objawy, sposoby na odkwaszenie

Zakwaszenie organizmu polega na zaburzeniu równowagi kwasowo-zasadowej, której zachowanie jest niezbędne dla prawidłowego zachodzenia procesów metabolicznych. Nawet niewielkie odchylenie od normy organizm sygnalizuje na wiele sposobów. Jak ustrzec się przed nieprzyjemnymi dolegliwościami?

1. Zakwaszenie organizmu - przyczyny

W naszym organizmie nieustannie zachodzi mnóstwo procesów chemicznych, na które ogromny wpływ ma dieta.  Ich produktami są w głównej mierze kwasy, więc o zachowanie wspomnianej równowagi niezwykle trudno. Nic więc dziwnego, że na zakwaszenie cierpi ponad 80 proc. mieszkańców Europy. Winna jest przede wszystkim nasza dieta obfitująca w mięso - wieprzowinę, drób czy cielęcinę, a także artykuły zbożowe, zwłaszcza pszeniczne. Nie sprzyja nam także wszechobecny cukier, spożywane w nadmiernych ilościach jaja, ryby oraz używki – przede wszystkim kawa i czarna herbata. Ogromnym zagrożeniem jest sól, która może doprowadzić do uszkodzenia błony śluzowej żołądka, a nawet do udaru mózgu.

Zobacz film: "Polacy żyją aż 7 lat krócej niż Szwedzi"

To musisz wiedzieć

Zakwaszenie organizmu może nastąpić także w efekcie oddziaływania szeregu innych czynników. Sprzyja mu nadwaga i  brak ruchu, chociaż nie mniej szkodliwy jest nadmierny wysiłek fizyczny lub niewłaściwie dostosowany do możliwości trening. Gospodarkę kwasowo-zasadową naruszają ponadto kuracje odchudzające – z jednej strony sprzyjają redukcji tkanki tłuszczowej, z drugiej – wprowadzają znaczne dysproporcje między dostarczanymi organizmowi składnikami odżywczymi: węglowodanami, tłuszczami i białkami. Nie sprzyja nam ponadto przyjmowanie niedostatecznej ilości płynów. W ciągu dnia, w zależności od wieku i masy ciała, powinniśmy wypijać około 1,5–3 l wody. Zakwaszenie może być rezultatem zażywania niektórych leków, a także zatruć, np. przez metale ciężkie. Sprzyjają mu choroby zakaźne, podczas których występuje gorączka oraz kłopoty z prawidłowym funkcjonowaniem nerek.

W sytuacji, kiedy dojdzie do nagromadzenia we krwi substancji o charakterze kwaśnym bądź drastycznie spadnie ilość tych o odczynie zasadowym, równowaga kwasowo-zasadowa zostaje naruszona. Odpowiedzią organizmu jest próba zobojętnienia kwasów poprzez zużywanie m.in. wapnia i magnezu, jednak mogą na tym ucierpieć na tym nasze kości i nerki. Zwiększa się ryzyko wystąpienia kamicy, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy oraz chorób skórnych. U wielu osób cierpiących na zakwaszenie organizmu pojawia się dna moczanowa. Co istotne, osłabieniu może ulec działanie przyjmowanych przez nas leków.

2. Zakwaszenie organizmu - objawy

Wszelkie zmiany tego typu objawiają się nieprzyjemnymi dolegliwościami. Zaczynamy odczuwać problemy z koncentracją i chroniczne zmęczenie, które nie mija mimo odpoczynku. Pojawiają się bóle i zawroty głowy, metaliczny posmak w ustach, zaburzenia apetytu oraz problemy z przemianą materii. Znamienne jest także pogorszenie kondycji skóry, która staje się mniej jędrna i elastyczna. Na twarzy, niezależnie od wieku, często występują wypryski, a na udach pomarańczowa skórka. O zakwaszeniu świadczyć mogą także wypadające, pozbawione energii włosy oraz kruche i łamliwe paznokcie. Cierpią na tym również zęby coraz bardziej podatne na próchnicę. Zatrzymująca się w  organizmie woda sprawia, że pojawiają się często bolesne obrzęki. Wszystko to wpływa na samopoczucie – stajemy się apatyczni i drażliwi, co w wielu przypadkach skutkuje depresją. Symptomem zakwaszenia jest także zauważalny spadek wydolności fizycznej, jak również zmniejszenie popędu seksualnego.

5 najgorszych w historii wskazówek dietetycznych
5 najgorszych w historii wskazówek dietetycznych [6 zdjęć]

Na przestrzeni lat pojawiło się wiele wytycznych dotyczących diet skutecznie i szybko odchudzających...

zobacz galerię

3. Zakwaszenie organizmu - sposoby na odkwaszenie

Podstawowym działaniem jest odpowiednia dieta, bogata w produkty o właściwościach alkalizujących. Zalecane zatem jest spożywanie dużej ilości warzyw, przede wszystkim buraków, fasoli, pomidorów czy marchwi. Aby proces neutralizacji kwasów przebiegał bardziej efektywnie, warto wzbogacić swoją dietę o produkty o odczynie zasadowym, do których należą m.in.: ziemniaki, mleko, kasza jaglana i gryczana, orzechy włoskie bądź migdały. Właściwości alkalizujące wykazują ponadto niektóre owoce, głównie pomarańcze, cytryny i porzeczki. Choć ich kwaśny smak może być mylący, w rzeczywistości zawarte w nich substancje mają pozytywny wpływ na procesy ustrojowe.

W przypadku zaobserwowania objawów zakwaszenia zmiana trybu życia może uchronić nas przed wieloma nieprzyjemnymi dolegliwościami, które niejednokrotnie przyczyniają się do rozwoju groźnych chorób. Pamiętajmy, że zdrowa, zbilansowana dieta i ruch to najlepsze działania profilaktyczne nie tylko w przypadku zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.