Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (874 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Lek. Marcin Buczek

Rezonans magnetyczny w chorobach prostaty

Avatar placeholder
18.07.2013 11:50
Rezonans magnetyczny w chorobach prostaty
Rezonans magnetyczny w chorobach prostaty

Obecnie najdokładniejszą metodą nieinwazyjnego badania gruczołu krokowego w przypadku raka stercza jest przezodbytnicze badanie ultrasonograficzne TRUS. Wykorzystując bliskie położenie prostaty w stosunku do odbytnicy, sonda TRUS dociera wręcz bezpośrednio do gruczołu krokowego. Dzięki temu uzyskuje się bardzo dobrej jakości obraz, pozwalający z bardzo dużą dokładnością ocenić strukturę stercza. Ostatnio zaczęto stosować także rezonans magnetyczny w chorobach prostaty.

spis treści

1. Rezonans magnetyczny w diagnostyce chorób prostaty

Zastosowana po raz pierwszy kilka lat temu nowa metoda obrazowania gruczołu krokowego może być istotną konkurencją dla badania ultrasonograficznego. Tą budzącą istotne zainteresowanie techniką jest tomografia rezonansu magnetycznego wykonywana przy użyciu cewki transrektalnej (endorectal magnetic resonance, ERMR), która podobnie jak sonda TRUS znajduje się podczas badania w bezpośredniej okolicy gruczołu krokowego. Dodatkową zaletą rezonansu ma być możliwość jednoczesnego wykonania badania spektroskopowego w trakcie przeprowadzania tej metody obrazowania gruczołu krokowego.

2. Badanie spektroskopowe

Badanie spektroskopowe polega na generowaniu i analizie widm odpowiadającym stężeniu substancji chemicznych powstających w trakcie procesów metabolicznych zachodzących w poszczególnych regionach gruczołu krokowego, a w ostateczności tworzeniu map metabolicznych prostaty. To bardzo czułe badanie pozwala rozróżnić zdrową tkankę stercza od zmienionej nowotworowo. Skojarzenie tych dwóch technik diagnostycznych określa się mianem PROSE (Prostate Spectroscopy Imaging Exam). Przeprowadzone w 2005 roku badania pokazały, iż skuteczność w określaniu rozmiaru raka i rozległości nacieku nowotworu prostaty u osób poddanych leczeniu operacyjnemu, zarówno metodą ultrasonografii przez odbytniczej, jak i rezonansu magnetycznego z wykorzystaniem sondy transrektalnej, jest bardzo zbliżona do siebie i wynosi około 84%. Stosowanie obu badań, tj. ultrasonografii przezodbytniczej (TRUS) i tomografii rezonansu magnetycznego (ERMR), przed leczeniem radykalnym pozwala na precyzyjne dobranie sposobu leczenia (operacja lub radioterapia).

3. Badanie rezonansem magnetycznym

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czy warto wykonywać badania profilaktyczne?"

Przygotowanie do badania:

  • na badanie należy zgłosić się na czczo (co najmniej 6 godzin wcześniej nie należy przyjmować pokarmów stałych),
  • nie wolno wchodzić do pomieszczenia z aparatem wraz jakimikolwiek metalowymi przedmiotami (np.: klucze, kolczyki, itp.) – z powodu obecności pola magnetycznego aparatu istnieje szansa na uszkodzenie sprzętu lub uraz pacjenta.

3.1. Przeciwwskazania do badania rezonansem magnetycznym

3.2. Przebieg badania rezonansem magnetycznym

Pacjent układany jest do badania na ruchomym stole. Dodatkowo w przypadku ERMR do odbytnicy pacjenta wprowadza się specjalną cewkę enodrektalną (przezodbytniczą), czyli podobny do ołówka pręt zakończony balonikiem. Do balonika wpuszcza się powietrze, aby ściśle przylegał do wnętrza organizmu, a następnie podłącza narzędzie do aparatury MR. Następnie stół przesuwa się do środka aparatu - tzw. gantry, a na ekranie komputera powstaje wówczas obraz prostaty pacjenta.
Podczas trwania całego badania gruczołu krokowego (średnio około godziny) pacjent nie może się ruszać, gdyż jakiekolwiek ruchy powodują niemożność prawidłowego odczytania obrazu. W niektórych sytuacjach do pełniejszej oceny wymagane jest podanie dożylnego środka cieniującego. W trakcie badania istnieje możliwość kontaktu słownego z personelem wykonującym. Jeżeli wystąpią jakiekolwiek nagłe dolegliwości, w tym po podaniu środka cieniującego, należy niezwłocznie zgłosić to badającemu. Wynik badania przekazywany jest w formie opisu, niekiedy z dołączonymi kliszami ze zrobionymi zdjęciami. Nie stwierdzono, aby metoda ta powodowała jakiekolwiek powikłania.

Badanie rezonansem magnetycznym w chorobach prostaty stwarza możliwość dokładniejszego obrazowania gruczołu krokowego, a przez daje większe szanse na wczesne wykrycie raka prostaty i jego całkowite wyleczenie.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Następny artykuł: USG gruczołu krokowego
Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze