Cholesterol - cichy zabójca

Podwyższony poziom cholesterolu zaczyna być chorobą cywilizacyjną, a wręcz epidemią XXI wieku. Przyczyny? Z pozoru bardzo błahe. Głównie brak czasu na aktywność fizyczną, zła dieta czy szybkie jedzenie typu fast food. Jednakże konsekwencje zbyt wysokiego cholesterolu mogą być bardzo groźne dla naszego organizmu. Bagatelizowane dolegliwości mogą prowadzić do miażdżycy, która powoduje zaburzenia krążenia, a w efekcie do ataku serca, zawału, udaru mózgu, a nawet śmierci. Dlatego w czerwcu 2014 został zainicjowany Narodowy Program "Mam dobry cholesterol" - projekt informujący Polaków o ryzyku związanym z podwyższonym poziomem cholesterolu oraz sposobach radzenia sobie z nim.

"Cholesterol to alkohol steroidowy zaliczany do lipidów prostych. Jest on głównym strukturalnym komponentem błon komórkowych oraz prekursorem wielu innych steroidów jak np. kwasy tłuszczowe. Stanowi niezbędny składnik prawidłowego funkcjonowania organizmu. Gdy w naszej krwi znajduje się zbyt wiele cholesterolu, odkłada się on w naczyniach krwionośnych i powoduje zmiany miażdżycowe. Dlatego kontrola i obniżenie poziomu cholesterolu są niezwykle ważne dla naszego zdrowia, a nawet i życia. Należy pamiętać też o zmianie diety i aktywności fizycznej, które w znaczący sposób wpływają na nasze zdrowie." - mówi Faustyna Ostróżka z Narodowego programu "Mam dobry cholesterol".

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Dlaczego warto robić screening?"

1. Alarmujące statystyki

Aż ciężko uwierzyć w statystyki. Ponad 70% dorosłych Polaków ma zbyt wysoki poziom cholesterolu. Tylko jedna na trzy osoby stara się obniżyć ten poziom. Ciągle pokutuje przekonanie, że w sumie to jesteśmy zdrowi, a wysoki cholesterol nam nie zaszkodzi. Nie zdajemy sobie sprawy, że jest on cichym zabójcą. Latami potrafi odkładać się w wewnętrznych ścianach naczyń krwionośnych i początkowo może nie wywoływać żadnych objawów. Musimy sobie uzmysłowić, że profilaktyka może uratować nam nie tylko zdrowie, ale i życie.

2. Jakie badania na cholesterol nalezy wykonać?

Każda osoba powyżej 30. roku życia powinna zbadać poziom cholesterolu we krwi. Jeżeli wyniki będą w normie należy powtórzyć je za 5 lat. Mężczyźni po przekroczeniu 35. roku życia (kobiety po przekroczeniu 40. roku życia) powinni badać poziom cholesterolu raz w roku. Osoby, które mają problemy z cholesterolem, powinny zgłosić się na badania zgodnie z zaleceniami lekarza, a przynajmniej raz na rok. W tym celu należy udać się do lekarza rodzinnego i poprosić o skierowanie do laboratorium. Badanie powinno być wykonane na czczo. Nie powinno się wcześniej przyjmować leków, spożywać alkoholu czy palić papierosów.

3. Złe wyniki? Nie panikuj tylko działaj!

Wysoki poziom cholesterolu niesie za sobą wiele poważnych konsekwencji. Jednakże nie powinniśmy załamywać rąk, tylko szybko zacząć działać. Pierwszym krokiem jest zmiana sposobu odżywiania. Zmiana diety może wydawać się barierą trudną do pokonania, ale w rzeczywistości cały kłopot leży w naszej psychice i przyzwyczajeniach. Należy unikać tłustych mięs i przetworów mięsnych, potraw smażonych, masła, śmietany, białego pieczywa, pełnotłustego nabiału czy słodyczy. W zamian możemy spożywać chude mięsa i wędliny, ryby, potrawy pieczone, margaryny zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe, jogurty naturalne, pieczywo pełnoziarniste, chudy nabiał, warzywa, owoce czy niskotłuszczowe ciastka. Kolejnym krok stanowi zwiększenie aktywności fizycznej. Pozwala ona zredukować nadmiar wagi oraz wpływa na poprawę ogólnej kondycji organizmu. Działa pozytywnie na układ krążenia poprzez regularne obciążanie go. Ruch zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy. "Ćwiczenia powinny być wyborem na co dzień. Najtrudniej zacząć. Potem, gdy widać pierwsze efekty, jest łatwiej.” – mówi Faustyna Ostróżka z Narodowego Programu "Mam dobry cholesterol". Regularna aktywność fizyczna korzystnie wpływa na organizm, na funkcjonowanie umysłu, a zarazem zmniejsza ryzyko zachorowań na choroby przewlekłe.

4. Jak ćwiczyć żeby się nie zniechęcić?

Przede wszystkim powinniśmy wybrać sport, który będzie dla nas przyjemnością, a nie obowiązkiem. Dodatkową rozrywkę mogą stanowić ćwiczenia wykonywane przy muzyce. Ćwiczenia zaczynamy od rozgrzewki, która pomoże zapobiec kontuzjom. Intensywosć ćwiczeń dostosowujemy do własnych możliwości. Należy pamiętać o systematyczności i różnorodności wykonywanych ćwiczeń. Dla wielu z nas dodatkową motywację będą stanowiły ćwiczenia wykonywane w grupie, dlatego warto pomyśleć o zapisaniu się do klubu fitness, gdzie znajdziemy wykwalifikowany personel, który pomoże nam wybrać najdogodniejszy rodzaj aktywności fizycznej.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!