Ćwiczenia mięśni Kegla - zasady, zalety

Mięśnie Kegla kontrolują pęcherz i wspomagają podtrzymywanie macicy, a ich odpowiednie napięcie podnosi zadowolenie z doznań seksualnych. Warto regularnie wykonywać ćwiczenia mięśni Kegla, ponieważ podczas ciąży i po przebytym porodzie stają się rozluźnione, czasem nawet zwiotczałe. A to może prowadzić na przykład do problemów z nietrzymaniem moczu. Dlatego jeszcze w czasie ciąży wykonuj ćwiczenia, które pomogą ci utrzymać mięśnie Kegla w odpowiedniej formie. Sprawdź, w jaki sposób poprawnie wykonywać ćwiczenia mięśni Kegla.

Mięśnie Kegla to cały zespół mięśni i więzadeł wchodzących w skład dna miednicy. Podtrzymują one narządy rodne kobiety, a także pęcherz moczowy. Największą próbą dla tych mięśni jest okres ciąży i poród. Okolice pochwy i krocza są wtedy szczególnie rozciągnięte, a co za tym idzie – nie pełnią swojej funkcji. Poprzez ćwiczenia mięśni Kegla w ciąży można wzmocnić te partie ciała i przygotować je na poród. Dzięki temu, możliwe jest uniknięcie nacięcia krocza oraz w przyszłości problemów z nietrzymaniem moczu.

Zobacz film: "Prawidłowy przyrost masy ciała w ciąży"

Ćwiczenia mięśni Kegla
Ćwiczenia mięśni Kegla

Każda kobieta powinna regularnie ćwiczyć mięśnie Kegla. Ćwiczenia można wykonywać zarówno w grupie, jak...

zobacz galerię

1. Ćwiczenia mięśni Kegla - zasady

Ćwiczenia mięśni Kegla powinna wykonywać każda kobieta – nie tylko ciężarna. Ćwiczenia, które w latach pięćdziesiątych XX wieku spopularyzował dr Arnold Kegel, powinny trenować również młode dziewczyny, które nie planują jeszcze ciąży. Dzięki tym ćwiczeniom można zwiększyć doznania seksualne, zapobiegać nietrzymaniu moczu, wypadaniu pęcherza moczowego lub macicy, a także zapewnić sobie łatwiejszy przebieg porodu i szybszy powrót do pełnej sprawności po urodzeniu dziecka.

Ćwiczenia mięśni Kegla można przeprowadzić w każdej pozycji i w każdym czasie: w pracy, tramwaju, przed telewizorem. Napinaj i jednocześnie zaciskaj zwieracze odbytu, cewki moczowej i przede wszystkim wejście do pochwy – tam właśnie zlokalizowane są mięśnie Kegla. Najpierw napnij mięśnie, policz do trzech, a następnie je rozluźnij. Ćwiczenie to powtórz pięć razy, wykonując minimum trzy serie dziennie. Z czasem wykonuj 10-15 skurczów w kilku seriach dziennie. Ważne, aby ćwiczenia wykonywać regularnie i jak najczęściej. Należy również zwracać uwagę na to, by mięśnie brzucha w trakcie ćwiczeń nie były napięte. Nie należy także wstrzymywać oddechu w czasie skurczu. Zaciskanie tych mięśni wykonuj w miarę możliwości na wydechu.

2. Ćwiczenia mięśni Kegla - zalety

Ćwiczenia Kegla może wykonywać każda kobieta ciężarna, o ile jej ciąża nie jest zagrożona. Ćwiczenia mięśni Kegla w ciąży sprawiają, że:

  • mięśnie dna miednicy są wzmocnione, dzięki czemu ułatwione jest dźwiganie ciężaru rozwijającego się płodu;
  • mięśnie są bardziej elastyczne, a tym samym ułatwiają wyparcie dziecka podczas porodu – dziecko łatwiej przechodzi przez kanał rodny, mniejsze jest również ryzyko urazów, w szczególności pęknięcia krocza; często także nacięcie krocza nie jest konieczne;
  • po porodzie rozciągnięte tkanki krocza szybko powracają do swej dawnej elastyczności.

Nie należy zaprzestawać ćwiczeń z momentem porodu. Kontynuując ćwiczenia mięśni Kegla, młoda mama zapewnia sobie szybszy powrót do zdrowia i udanego współżycia oraz zapobiega kłopotom z pęcherzem moczowym w przyszłości. Ćwiczenia mięśni Kegla w ciąży to sposób na zapewnienie sobie sprawniejszego porodu przy mniejszym wysiłku. Codzienny trening to zaledwie kilka minut, które mogą zrobić ogromną różnicę.

Początkowo wykonywanie ćwiczeń mięśni Kegla może sprawiać pewne trudności. Czasami kobiety nie są pewne co do lokalizacji tych mięśni. Zastanawiają się, czy rzeczywiście ćwiczą te partie mięśniowe, które należy. Jednak po kilku próbach łatwo się zorientować, o jakie mięśnie chodzi. Im więcej serii powtórzeń i częstotliwość wykonywania ćwiczeń, tym lepsze efekty. Spróbuj sama.

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Poród

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!