Trwa ładowanie...

Glicyna - wzór, właściwości i zastosowanie. Gdzie jej szukać?

Glicyna, najprostszy aminokwas endogenny, występuje naturalnie w organizmie. Choć nie jest niezbędny, to jednak ważny do właściwego funkcjonowania organizmu - pełni wiele funkcji fizjologicznych. Glicynę można dostarczać w codziennej diecie, jak i pod postacią leków oraz suplementów. Jakie są jej właściwości, działanie i zastosowanie? Gdzie jej szukać?

Zobacz film: "Jak pozyskać sok z brzozy?"

spis treści

1. Wzór i właściwości glicyny

Glicyna (łac. acidum aminoaceticum) to organiczny związek chemiczny, najprostszy spośród 20 standardowych aminokwasów białkowych. Biologicznie aktywna postać to L-glicyna, a jej inna nazwa to kwas aminooctowy. Wzór glicyny: H2N-CH2-COOH.

Glicyna jest aminokwasem endogennym, ponieważ ludzki organizm potrafi ją syntetyzować z choliny, seryny, hydroksyproliny oraz treoniny. Po raz pierwszy wyizolowano ją w 1820 roku, a pozyskano poprzez kwasowy rozkład białek żelatyny.

Co wiadomo o właściwościach glicyny? Dowiedziono, że stanowi ona średnio około 7,2 procent reszt aminokwasowych występujących w białkach. Najwięcej, bo około 30 procent tego aminokwasu zawiera kolagen. W wysokich stężeniach glicyna znajduje się w skórze, tkance łącznej stawów oraz tkance mięśniowej.

2. Działanie glicyny

Glicyna pełni w organizmie wiele funkcji fizjologicznych. Między innymi wspiera układ odpornościowy oraz trawienny, zmniejsza wydzielanie kwasu żołądkowego, bierze udział w wytwarzania żółci, kwasów nukleinowych, fosforanu kreatyny i porfiryn rozkładających składniki pokarmu. Związek wspomaga absorbcję wapnia, bierze udział w syntezie erytrocytów i hemoglobiny, a także poprawia funkcjonowanie układu nerwowego.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Glicyna jest bardzo ważna dla pracy mózgu i przebiegu procesów metabolicznych oraz mięśni, ponieważ przyśpiesza ich regenerację, wspiera wzrost masy, hamuje rozpad białek budujących tkankę mięśniową. Dodaje energii i poprawia zdolności poznawcze.

Związek wspomaga działanie niektórych leków, zwłaszcza neuroleptyków, wykorzystuje się go również do zwiększania skuteczności leków przeciwpsychotycznych zawierających kwas glutaminowy.

2.1. Wpływ glicyny na urodę

Ponadto glicyna korzystnie wpływa na cerę i włosy, ma działanie przeciwzmarszczkowe. To dlatego jest wykorzystywana nie tylko do produkcji leków, ale i w kosmetyce. Produkty zawierające glicynę wygładzają, napinają i rozjaśniają skórę. W kosmetykach do włosów, na przykład w szamponach i odżywkach, aminokwas wspiera procesy odbudowy keratyny, poprawia wygląd i kondycję włosów.

3. Zastosowanie glicyny

Działanie glicyny jest bardzo rozległe. Związek wspomaga organizm na wielu płaszczyznach, pomaga łagodzić i leczyć różne schodzenia. Można ją stosować przy:

  • cukrzycy,
  • zapaleniu stawów,
  • niewydolności serca,
  • niewydolności nerek,
  • wrzodach żołądka, w zespole nieszczelnego jelita. Glicyna wspomaga odbudowę tkanki wyścielającej wnętrze przewodu pokarmowego. Chroni przewód pokarmowy podczas przyjmowania silnych leków,
  • leczeniu zaburzeń metabolicznych u osób z chorobami układu krążenia, chorobami zapalnymi, otyłością czy nowotworem,
  • zaburzeniach snu, w uczuciu permanentnego zmęczenia, w celu poprawy pamięci i koncentracji, zmniejszenia uczucia niepokoju i lęku,
  • wspieraniu skóry przed starzeniem się oraz mutacjami w obrębie jej komórek,
  • padaczce,
  • depresji.

4. Źródła glicyny w jedzeniu

Choć glicyny nie zalicza się do grupy niezbędnych aminokwasów, warto poświęcić jej uwagę. Ponieważ często jej synteza w organizmie nie jest wystarczająca, należy ją dostarczać organizmowi wraz z dietą. Glicynę można znaleźć w różnych produktach spożywczych. Gdzie jej szukać? Dobrym źródłem tego aminokwasu są:

  • pestki dyni, nasiona słonecznika, orzechy arachidowe i włoskie,
  • zarodki pszenne, otręby pszenny, płatki owsiane, nasiona lnu, nasiona sezamu,
  • świeże ryby, takie jak na przykład łosoś czy halibut, wędzona makrela,
  • owoce morze,
  • piersi z kurczaka, schab wieprzowy, wołowina, bulion mięsny,
  • jogurty naturalne, żółte sery, twaróg,
  • żółtka jaj,
  • ryż, kasza gryczana, czerwona soczewica,
  • kalafior, szpinak, jarmuż, dynia, kapusta,
  • maliny, banany, kiwi.

Niedobór glicyny zdarza się rzadko, zwykle wskutek stosowania diety ubogiej w białko (to na przykład nieprawidłowo skomponowana dieta wegetariańska lub wegańska), a także chorób, podczas których dochodzi do ubytku białka w organizmie. Lekkie niedobory glicyny w diecie nie skutkują poważnymi konsekwencjami, choć mogą zaburzać procesy metaboliczne.

Jeśli pojawią się odczuwalne skutki niedobory glicyny, warto postawić zarówno na optymalną dietę, jak i odpowiednie suplementy lub leki zawierające tę substancję.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.