Jak dużo snu tak naprawdę potrzebujemy?

spis treści
rozwiń

Odpowiednia ilość i jakość snu jest bardzo ważna dla naszego zdrowia. Wielu z nas boryka się z problemami z zaśnięciem, z jego utrzymaniem bądź nie czuje się wypoczęta po przespaniu nawet kilkunastu godzin. Pomoc specjalistów nie zawsze jest konieczna. Ważne jest, aby wiedzieć, co robić, by zapewnić sobie właściwą, dostosowaną do naszych potrzeb długość snu.

1. Ile snu potrzebujemy?

Na to pytanie nie można udzielić konkretnej odpowiedzi. Zależy to od wielu czynników, takich jak np. wiek czy stan zdrowia. Okazuje się, że na różnych etapach życia nasz organizm wykazuje odmienne zapotrzebowanie na sen. Oto szacunkowe dane podręcznikowe:

Dorośli (18+) – 7–9 h

Zobacz film: "Co wpływa na pewność siebie?"

Nastolatki (11–17 lat) – 8,5–9,5 h

Dzieci w wieku szkolnym 9,5–10 lat – 10–11 h

Przedszkolaki (3–5 lat) – 11–13 h

Małe dzieci (1–3 lat) – 12–14 h

Niemowlęta (3–11 miesięcy) – 14–15 h

Noworodki (0–2 miesięcy) – 12–18 h

Indywidualna potrzeba snu, jakiej organizm potrzebuje każdej nocy, nazwana jest ilością podstawową. To od niej zależy poziom naszej optymalnej wydajności. W jej oszacowaniu pomocne jest obserwowanie kondycji organizmu po przespaniu określonej liczby godzin. Warto pamiętać, że sformułowanie „niewłaściwa ilość snu" odnosi się zarówno do sytuacji, w której śpimy zbyt krótko, jak i do tej, kiedy wstajemy za późno, dlatego zanim ustalimy idealny czas snu dla siebie, zastanówmy się, kiedy jesteśmy najbardziej produktywni – po przespaniu 7 czy 9 godzin? Pod uwagę wziąć należy także dzienne zapotrzebowanie na kofeinę czy stan zdrowia. Choć często wydaje nam się, że wszelkie deficyty nadrobić możemy następnej nocy, kładąc się wcześniej lub podczas weekendu, tak naprawdę nie jest to możliwe, zwłaszcza kiedy straciliśmy kilkanaście godzin. Takie zachowanie skutkować może problemami z koncentracją oraz brakiem energii. Pamiętajmy, że konsekwencje dłuższych okresów bezsenności bywają o wiele bardziej poważne – może wiązać się to nawet z uszkodzeniem komórek mózgu.

2. Co daje nam odpowiednia ilość snu?

Nasz organizm potrzebuje snu nie tylko po to, aby odpocząć. Tych kilka godzin jest niezbędne, aby mózg mógł uporządkować i przeanalizować zebrane w ciągu dnia informacje. Nasze ciśnienie, metabolizm czy apetyt regulowane są wówczas dzięki pracy układu hormonalnego. Poprawia się funkcjonowanie układu odpornościowego, który skuteczniej zwalcza bakterie i wirusy oraz zwiększa się tempo regeneracji tkanek.

Bardzo ważne jest zapewnienie organizmowi wystarczającej porcji snu zwłaszcza przez nastolatków, którzy najczęściej wykazują skłonność do niedosypiania. Okazuje się, że ma to wpływ na ich nerwowość i rozdrażnienie kojarzące się często z okresem dojrzewania. Niewyspanie może ponadto wiązać się z niewłaściwym zachowaniem w szkole.

Zapotrzebowanie na sen może zmieniać się także w związku z prowadzonym stylem życia. Japońscy naukowcy udowodnili co prawda, że najdłużej żyją osoby, które przesypiają średnio 7 godzin w ciągu doby, jednak jeżeli dla nas ilość ta jest niewystarczająca i negatywnie wpływa na naszą kondycję, powinniśmy słuchać naszego organizmu i zaspokoić jego potrzeby.

Następny artykuł: Sposoby na wysypianie

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!