Trudności z zasypianiem

Sen jest niezbędny do życia i właściwego funkcjonowania. W trakcie nocnego odpoczynku organizm regeneruje siły. Coraz częściej wśród ludzi obserwuje się zaburzenia snu w postaci bezsenności, trudności z zasypianiem, zbyt krótkiego snu lub częstego budzenia się w nocy. Kłopoty z zasypianiem dotyczą przeważnie ludzi młodych, zestresowanych, zaganianych i obciążonych pracą, ale także osób starszych. Tradycyjne tabletki nasenne mogą powodować szereg działań niepożądanych oraz uzależniać. Warto więc sięgnąć raczej po krople Nerwonal, które mają łagodne działanie uspokajające, pozwalają ukoić nerwy i umożliwiają spokojny sen.

1. Udręki bezsennych nocy

Znasz to? Przewracasz się z boku na bok, w myślach liczysz barany, starasz się wygodnie ułożyć na łóżku, a upragniony sen nie nadchodzi? Mijają kolejne minuty, godziny..., ty ciągle nie śpisz. Dodatkowo irytuje cię świadomość, że znowu nad ranem obudzisz się niewyspany i zmęczony, a przecież przed tobą ciężki dzień w pracy. Zaburzenia snu wśród społeczeństw państw wysoko rozwiniętych stają się prawdziwą plagą. Bezsenność trwająca ponad trzy tygodnie uważana jest za chorobę. Jak wykazują badania, już prawie 40% dorosłych Polaków sięga po środki nasenne.

Zobacz film: "Gdzie szukać pomocy w przypadku uzależnień i innych problemów psychologicznych?"

Zaburzenia snu, w tym trudności z zasypianiem, w większości przypadków mają podłoże emocjonalne i wywołane są napięciem nerwowym. Środowisko, w którym żyjemy, praca, rodzina stawiają przed nami coraz większe wymagania, którym czasami trudno sprostać. Przeciążeni obowiązkami zawodowymi i domowymi reagujemy zdenerwowaniem i stresem. Chęć awansu w pracy, obawa przed stratą stanowiska, przewlekłe zmęczenie, problemy rodzinne, śmierć bliskiej osoby to tylko niektóre z sytuacji stresowych, mających wpływ na zaburzenia snu. Problemy z bezsennością mogą pojawiać się również okresowo, w sytuacjach nasilonego zmęczenia fizycznego i psychicznego.

Niekiedy za trudności z zasypianiem odpowiada obfity posiłek zjedzony późną porą, wypita mocna kawa lub herbata, a nawet coca-cola, która zawiera kofeinę, a więc substancję pobudzającą. Problemy ze snem może wywoływać również mało aktywny tryb życia, a także zmiany pogodowe. Przewlekła bezsenność czasami stanowi jeden z objawów chorób psychicznych, np. depresji lub nerwicy. W takich przypadkach konieczna jest konsultacja lekarska i bezzwłoczne rozpoczęcie leczenia. Na komfort spania korzystnie wpływa świeże powietrze, dlatego wietrzenie pomieszczenia, w którym śpimy, powinno być rutyną, jeśli jednak to nie pomaga...

2. Rady dla niewyspanych

Kiedy bezsenność trwa wiele dni lub tygodni, pokusą staje się sięgnięcie po tabletki nasenne. Musisz być jednak świadomy, że tabletka nie rozwiąże twoich problemów z zasypianiem. Zażycie środka nasennego co prawda ułatwi zaśnięcie, ale po kilku dniach nie będziesz już mógł wyobrazić sobie snu bez jego pomocy. Od farmakologicznych środków nasennych łatwo się uzależnić. Jest to raczej uzależnienie psychiczne niż fizyczne. Złudne działanie odprężające ma również alkohol. Poza tym, sen po alkoholu nie przynosi spodziewanego relaksu, a nierzadko skutkuje bólem głowy i problemami alkoholowymi.

W jaki sposób zatem radzić sobie z trudnościami z zasypianiem? Po pierwsze, staraj się walczyć ze stresem, choć oczywiście nie jest to proste zadanie. Pomocne mogą być ćwiczenia relaksacyjne i prowadzenie aktywnego trybu życia. Warto postawić na sport, który nie tylko zredukuje napięcie nerwowe, ale też zmęczy organizm na tyle, by ułatwić zaśnięcie. W stanach wzmożonego napięcia pomóc mogą krople doustne Nerwonal o łagodnym działaniu uspokajającym. Jeśli jesteś rozdrażniony i nie możesz zasnąć, wystarczy 30-40 kropli rozpuszczonych w wodzie, by ukoić nerwy i ułatwić zasypianie. Nerwonal to preparat wyprodukowany przez firmę PAMPA, dostępny bez recepty. Mogą go zażywać dorośli i dzieci powyżej 12. roku życia.

Czego unikać, by ułatwić sobie nocne zasypianie?

  • Sytuacji stresowych tuż przed położeniem się do snu.
  • Nadmiernego wysiłku fizycznego przed snem.
  • Spania w ciągu dnia.
  • Obfitego posiłku tuż przed zaśnięciem.
  • Zasypiania z uczuciem głodu.
  • Picia napojów zawierających substancje psychostymulujące.
  • Picia dużej ilości płynów, co skutkuje rozbudzaniem się w celu skorzystania z toalety.

Gdy sen nie nadchodzi, nie wyczekuj go na siłę. Zajmij się czymś, co uwolni cię od napięcia towarzyszącego oczekiwaniu na sen, np. sięgnij po książkę. Jeśli stresy dnia codziennego wywołują u ciebie kłopoty z zasypianiem, przed położeniem się do łóżka zrób sobie ciepłą, aromatyczną kąpiel, najlepiej połączoną z masażem ciała (przydaje się jacuzzi albo wprawne ręce kogoś bliskiego). Czasami uspokojenie przynosi słuchanie łagodnej muzyki przed snem oraz picie naparów ziołowych, np. melisy. Wzmożone napięcie złagodzą również krople doustne Nerwonal. Można także sięgnąć po stare metody medycy ludowej, np. wypić szklankę ciepłego mleka z dodatkiem miodu, co wzmaga uczucie senności, albo zjeść suszone owoce – są bogate w magnez łagodzący stres i wspomagający działanie układu nerwowego.

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Zespół chronicznego zmęczenia

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!