Przejdź na WP

Dieta kopenhaska - zasady, przeciwwskazania, przepisy

Dieta kopenhaska to bardzo restrykcyjna dieta, której celem jest zmniejszenie masy ciała, czyli mówiąc prościej - jest to dieta odchudzająca. Ma bardzo dokładnie określone zasady, a jej przestrzeganie daje dobre efekty. Dieta ta ma jednak kilka wad i nie jest dobra dla każdego.

Zobacz film: "Napój na odchudzanie. Koniecznie pij wieczorem"

spis treści

1. Dieta kopenhaska - charakterystyka

Dieta kopenhaska to jadłospis przygotowany z myślą o odchudzaniu. Z jej pomocą w krótkim czasie można zrzucić nawet 8 kilogramów. Cały proces trwa 13 dni i nie można stosować diety dłużej. Mogą wtedy wystąpić groźne skutki uboczne.

Dzienne spożycie kalorii w czasie stosowania tej diety to zaledwie około 400-800 kalorii, a efektem tego może być duży spadek wagi. Dlatego też dieta może być powtórzona dopiero po dwóch latach od zakończenia całego procesu.

Jadłospis w diecie kopenhaskiej jest bardzo monotonny i zawiera głównie jaja, kawę i herbatę, gotowane mięso i szpinak.

Dieta kopenhaska przeznaczona jest dla osób borykających się z otyłością i nadwagą, którzy mają wystarczającą siłę woli, aby stosować się ściśle do zasad diety.

2. Dieta kopenhaska - zasady

Podstawowym warunkiem sukcesu jest ścisłe przestrzeganie zasad diety kopenhaskiej. Nawet drobne odstępstwa od założeń mogą być przyczyną skutków ubocznych, takich jak efekt jo-jo, a więc dieta może okazać się nieskuteczna.

Ponadto należy codziennie wypijać co najmniej 1.5 litra (a najlepiej około 2-2.5) niegazowanej wody. Całkowicie zakazane są soki i wody smakowe. Dozwolone jest jedynie dodanie soku z cytryny do wody. Można także pić zieloną herbatę, ale nie może ona zawierać cukru.

W czasie trwania kuracji można doprawiać dania ziołami, ale absolutnie zabronione są mieszanki, które zawierają sól i dodatki spożywcze.

Dietę kopenhaską stosuje się 13 dni - ani dnia krócej, ani dłużej. Jeśli zmienimy czas jej trwania, narażamy się na efekt jo-jo i groźne powikłania zdrowotne. Jeśli wydłużymy czas diety albo ją powtórzymy, zwiększamy ryzyko wystapienia anemii.

W diecie codziennie dopuszczalne są 3 posiłki, każdy z nich ma swoją ustaloną godzinę:

  • Śniadanie należy zjeść między 8 a 9
  • Obiad między 12 a 14
  • Kolację najpóźniej o godzinie 18

Dopuszczalne są jedynie 30 minutowe odstępstwa w wyjątkowych sytuacjach, ale dotyczy to tylko śniadania i obiadu. Godzina kolacji musi być ściśle przestrzegana.

Zakazane jest także podjadanie między posiłkami i jakiekolwiek modyfikacje jadłospisu - jeżeli do tego dojdzie, dieta musi zostać przerwana. Można zacząć kurację od nowa, ale dopiero po upływie minimum 3 miesięcy.

12 sposobów na odchudzanie bez diety
12 sposobów na odchudzanie bez diety [12 zdjęć]

Odchudzanie nie musi być męczące. Wszystko zależy od tego, jak podejdziesz do procesu pozbywania się...

zobacz galerię

3. Dieta kopenhaska - wady i zalety

Niewątpliwą zaletą diety kopenhaskiej jest szybka utrata wagi i efekty widocznie krótko po zakończeniu kuracji. Dieta oddziałuje także na naszą psychologię - po zakończeniu okazuje się, że da się żyć mimo zmniejszenia ilości spożywanych kalorii, a to daje motywację do racjonalnego odżywiania się.

Dieta kopenhaska ma jednak pewną wadę - ryzyko wystąpienia efektu jo-jo jest bardzo duże. Ponadto jest ona uboga w składniki odżywcze i witaminy, a to może doprowadzić do zaburzeń metabolizmu i utraty masy mięśniowej, a nie tłuszczowej.

4. Dieta kopenhaska - przeciwwskazania

Dieta kopenhaska jest niskokaloryczna i nie dostarcza wystarczającej ilości składników, dlatego nie może być stosowana przez wszystkich. Przeciwwskazaniem są przede wszystkim choroby takie jak:

Dieta więc skierowana jest przede wszystkim do osób, które poza nadwagą, cieszą się dużym zdrowiem.

Dieta kopenhaska to restrykcyjna 13-dniowa dieta
Dieta kopenhaska to restrykcyjna 13-dniowa dieta (Ilustracja / Shutterstock )

5. Dieta kopenhaska - jadłospis na 13 dni

Jadłospis w diecie kopenhaskiej jest z góry określony i powtarza się co 7 dni.

5.1. Dieta kopenhaska - dzień 1 i 8

  • Śniadanie: kawa z jedną kostką cukru
  • Obiad: 2 jajka na twardo, szklanka ugotowanego szpinaku, pomidor
  • Kolacja: befsztyk wołowy (200g), 5 liści sałaty, łyżka oliwy, sok z cytryny

5.2. Przepis na sałatkę ze szpinakiem

Jajka możemy ugotować na twardo albo w koszulce. Szpinak dusimy w nieosolonej wodzie (można do wody wrzucić ząbek czosnku). Wykładamy na talerz, dodajemy jajka i pokrojonego pomidora.

5.3. Przepis na befsztyk z cytryną

Mięso należy wyjąć z lodówki na pół godziny przed smażeniem. kroimy w dwucentymetrowe plastry i wcieramy w nie sól i pieprz (opcjonalnie). Na patelnię wylewamy odrobinę oleju słonecznikowego, czekamy, aż się mocno rozgrzeje i wrzucamy mięso. Mięsa nie ruszamy, nie dociskamy, nie nakłuwamy, po 2 minutach obracamy na drugą stronę. Przekładamy na talerz i czekamy jeszcze kilka minut, aż mięso puści sok.

5.4. Dieta kopenhaska - dzień 2 i 9

  • Śniadanie: kawa z jedną kostką cukru
  • Obiad: befsztyk wołowy (200g), 5 liści sałaty, łyżka oliwy, sok z cytryny, owoc (jabłko, ananas albo grejpfrut)
  • Kolacja: 100 g szynki drobiowej, niecała szklanka jogurtu naturalnego

5.5. Przepis na befsztyk w ziołach

Mięso wyjmujemy z lodówki, skrapiamy sokiem z cytryny i nacieramy ulubionymi ziołami, solą i pieprzem. Najlepiej pasują zioła prowansalskie, tymianek i oregano. Dajemy mu odpocząć i nabrać aromatu ziołowego. Smażymy na mocno rozgrzanym oleju około minuty z każdej strony, a potem jeszcze kilka minut, aby było twardsze. Zdejmujemy z patelni i czekamy kilka minut, aż puści soki.

5.6. Dieta kopenhaska - dzień 3 i 10

  • Śniadanie: kubek kawy z jedną kostką cukru, 1 mała grzanka
  • Obiad: szklanka gotowanego szpinaku, 1 pomidor, 1 surowy mały owoc
  • Kolacja: 2 jajka na twardo, 100 g szynki, 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek, sok z cytryny

5.7. Przepis na ruloniki z szynki

Ugotowane na twardo jajka kroimy w ćwiartki, a szynkę w cienkie paski. Mieszamy je ze sobą i wykładamy na liść sałaty. Zawijamy i skrapiamy sokiem z cytryny. Powinno wyjść 5 dużych albo około 8 mniejszych porcji.

Zobacz także

5.8. Dieta kopenhaska - dzień 4 i 11

  • Śniadanie: kubek kawy z jedną kostką cukru
  • Obiad: 1 jajko na twardo, duża marchew, 100-150 g serka wiejskiego
  • Kolacja: pół szklanki kompotu z owoców, niecała szklanka jogurtu naturalnego

5.9. Przepis na kompot z owoców

Do zrobienia kompotu można użyć jabłek, wiśni albo truskawek, choć tak naprawdę mamy tu dowolność. Owoce gotujemy bez dodatku cukru, aż będą miękkie, a kompot nabierze koloru. Owoce możemy później zjeść.

5.10. Dieta kopenhaska - dzień 5 i 12

  • Śniadanie: 1 duża starta marchew, sok z cytryny
  • Obiad: 300g gotowanej lub smażonej bez tłuszczu ryby (pstrąga, dorsza lub soli), sok z cytryny
  • Kolacja: befsztyk wołowy (200 g), 5 liści sałaty, 6-8 główek gotowanego bez soli brokuła

5.11. Przepis na grillowanego pstrąga

Na dwie godziny przed grillowaniem, wkładamy do ryby plaster cytryny, kilka łodyżek natki pietruszki i kilka piórek cebuli - dodatków nie jemy! Rybę nacieramy odrobina oliwy z oliwek i zostawiamy do zamarynowania. Układamy na rozgrzanej patelni grillowej i smażymy z każdej strony około 10 minut, uważając, aby ryba się nie przypaliła. Zdejmujemy z patelni lub grilla i skrapiamy cytryną. Pamiętamy, aby wyjąć dodatki z ryby.

5.12. Dieta kopenhaska - dzień 6 i 13

  • Śniadanie: kubek kawy z jedną kostką cukru
  • Obiad: duszona pierś z kurczaka (bez skóry), 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny

5.13. Dieta kopenhaska - dzień 7

  • Śniadanie: kubek herbaty (najlepiej zielonej) bez cukru
  • Obiad: 150 g piersi z kurczaka (grillowanej lub z piekarnika), 1 świeży owoc
  • Kolacja: Nic

5.14. Przepis na kurczaka w sosie własnym

Mięso myjemy i usuwamy skórę oraz żyłki. Kroimy w plastry i obtaczamy w ulubionych przyprawach. Na niewielkiej ilości oliwy smażymy mięso, aż będzie rumiane. Po kilku minutach wlewamy wodę i przykrywamy patelnię pokrywką. Dusimy tak kilka minut, odkrywamy patelnię i pozwalamy wodzie wyparować, w ten sposób sos zgęstnieje.

6. Dieta kopenhaska - co dalej?

Po zakończeniu diety kopenhaskiej nie można od razu wrócić do dawnego sposobu żywienia, ponieważ efekt jo-jo jest wtedy bardziej, niż pewny. Należy stopniowo włączać kolejne produkty do swojego jadłospisu albo zmienić dietę na niskokaloryczną (np. dietę 1000 kalorii).

Jeśli kolejne produkty będziemy włączać stopniowo, przy jednoczesnym piciu dużej ilości wody, jesteśmy w stanie uniknąć efektu jo-jo.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy