Dwujęzyczność dziecka urodzonego w Szkocji

witam.moja 5 letnia corka rozpoczeła 1 rok szkoły w glasgow gdzie sie urodziła.od 2 roku zycia uczeszczla do przedszkola.zna płynnie szkocki i mowi z akcentem.oboje z mezem jeztesmy polakami wiec zna takze polski lecz mowi niegramatycznie mimo moich poprawek.którym jez bedzie w przyszłosci mowiła chetniej i lepiej?czy zapomnie jez polski?dodam ze zostajemy tu na zawsze.nie planujemy powrotu do PL.pragne by corka mowiła w obydwu jez.doskonale.jak wyglada przyszlosc dziecka w takiej sytuacji.dziek
KOBIETA, 36 LAT ponad rok temu

Na logopedę nigdy nie jest zbyt późno

Im wcześniej rozpoczniemy leczenie u logopedy, tym krócej terapia będzie trwać. Dlatego też nie warto z tym zwlekać, kiedy tylko zauważymy problemy z mówieniem u naszego dziecka, powinniśmy udać się do specjalisty. O tym, jak pomóc dziecku w prawidłwym mówieniu opowiada aktorka i logopeda Anna Powierza.

Lek. Tomasz Budlewski
79 poziom zaufania

sadze ze dziecko im bedzie starsze to bedzie bardzej rozumialo Pani intencje. proponuje stosowac dotychczasowe zasady.

0

Myślę, że w ostatecznym podjęciu decyzji - jaką przyjąć postawę "wychowawczą" wobec dziecka - należałoby uwzględnić także czynnik psychologiczny, w sensie:

- włożenia większego wysiłku w "zrozumienie" świata wewnętrznego córeczki, w kontekście przeżywanych przez nią konfliktów tożsamościowych: "Jaką mam być: taką jak mama, czy taką jak rówieśnicy?", "Kto jest mi bliższy: mama czy dzieci z podwórka/przedszkola?", "Kim jestem: Polką jak mama, czy Szkotką, jak koledzy i koleżanki?" , "Czy mam być bliżej domu, czy może przedszkola?"

- zrozumienia własnej "problematyki", tj. przenoszenia na córkę swoich konfliktów i rozterek związanych z podjętą decyzją o separacji od "rodziny" pierwotnej (biologicznej ale i w sensie symbolicznym - ojczyzny) i wejściu w nową - w znaczeniu rodziny własnej (stworzonej z partnerem) i nowej "rodziny - ojczyzny".

Pani wewnętrzne dylematy (co wybrać: starą czy nową rodzinę, starą czy nową ojczyznę, symbiozę z córką czy wspieranie ją w kierunku autonomii?) mogą utrudniać dziecku naturalne odseparowanie się od Pani (mamy - Polki) i związanie z rówieśnikami z przedszkola (Szkotami) . A Pani z kolei samodzielnie podjąć decyzję, jaki zastosować wobec dziecka "model wychowawczy": naciskać na nie, by perfekcyjnie władało oboma językami (z przechyleniem w kierunku języka mamy), czy dać mu możliwość dokonania samodzielnego wyboru, w kierunku własnej tożsamości (w szerokim tego słowa znaczeniu)?

Optowałabym za tym, by samodzielnie Pani podjęła decyzję o przyjętym "modelu wychowawczym", z jednoczesną świadomością jego roli w formowaniu osobowości córki: w kierunku autonomicznej, bądź niesamodzielnej i zależnej.

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty