Kukurydza - odmiany, właściwości, przepisy

Kukurydza to obecnie jedna z najpopularniejszych roślin uprawnych świata - co roku zbiera się ok. 850 milionów ton żółtych nasion. Obecnie spożywamy ją głównie w postaci płatków śniadaniowych, mąki i kasz. Jest uprawiana także na paszę dla zwierząt. Nie wszyscy zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że kolby kukurydzy są bogactwem witamin i składników odżywczych regulujących pracę naszego organizmu.

spis treści

1. Kukurydza - odmiany

Chociaż kukurydzę uprawiono już 7 tysięcy lat temu przez plemiona zamieszkujące Amerykę Łacińską, to w Europie pojawiła się dopiero w XVI wieku za sprawą Krzysztofa Kolumba. Później trafiła do Azji i Afryki. Do Polski dotarła dopiero na przełomie XVII i XVIII wieku z Rumunii lub Węgier. „Złoto Indian” jak jest nazywana kukurydza, to nie tylko znane nam żółte kolby.

Zobacz film: "Kukurydza - złoto Indian"

Odmian kukurydzy są tysiące, oprócz tej najpopularniejszej żółtej, znana jest np. kukurydza biała, czerwona, niebieska. Istnieją też kolby o różnokolorowych ziarnach. Idealne warunki dla jej wzrostu zapewnia klimat podzwrotnikowy, jednak równie dobrze adaptuje się w klimacie umiarkowanym. W zależności od przeznaczenia, najczęściej są uprawiane trzy rodzaje: kukurydza cukrowa, którą kupujemy w kolbach i możemy znaleźć w puszkach, kukurydza pastewna przeznaczona na paszę dla zwierząt oraz kukurydza zbożowa na mąkę i kasze.

2. Kukurydza - właściwości

Kukurydza to przede wszystkim bogate źródło witamin i składników odżywczych. Wśród wartości odżywczych kukurydzy warto wymienić witaminę C, kwas foliowy i niacynę. Ponadto do wartości odżywczych kukurydzy należy zaliczyć witaminę A, D, E i L oraz witaminy z grupy B. Ziarna kukurydzy składają się w 70 proc. z węglowodanów, 15 proc. z białka i 8 proc. z tłuszczu. W kukurydzy znajdziemy również magnez, wapń, selen, cynk, potas, żelazo, miedź oraz fosfor i jod. Swój żółty kolor zawdzięcza karotenoidom, takim jak zeaksantyna i luteina.

Mało atrakcyjne, ale bardzo zdrowe warzywa
Mało atrakcyjne, ale bardzo zdrowe warzywa [6 zdjęć]

Chociaż nie wyglądają zbyt atrakcyjnie, buraki są bardzo korzystne dla zdrowia. Zawierają żelazo, błonnik...

zobacz galerię

Kukurydza jest dość kaloryczna, w 100 g znajdziemy 110 kcal. W związku z tym nie jest polecana osobom na diecie. Obecnie popularność kukurydzy wzrasta ze względu na brak glutenu w ziarnach. Dzięki zawartości witaminy E  odżywia i nawilża skórę, a z kolei beta-karoten zapewnia jej zdrowy, brzoskwiniowy odcień.

Wśród wartości odżywczych kukurydzy należy wymienić przeciwutleniacze, takich jak zeaksantyna i luteina, chroni wzrok i zmniejsza ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej. Ze względu na właściwość luteina w kukurydzy jest polecana nie tylko osobom uskarżającym się na pogarszanie wzroku, ale także kobietom w ciąży.

Zawarte w kukurydzy właściwości wpływają na odpowiedni rozwój płodu, a u kobiet niebędących w ciąży - na owulację. Z uwagi na zwartość selenu właściwości kukurydzy można wykorzystać jako wspomaganie terapii antynowotworowej. Dobra jest też dla osób, które zmagają się z chorobami nerek. Żółte ziarna wspomagają też pracę wątroby i pomagają usuwać z organizmu złogi nagromadzonego cholesterolu. W problemach związanych z układem moczowym i w częstym występowaniu zapalenia pęcherza moczowego poleca się picie wody pozostałej po gotowanej kukurydzy.

3. Kukurydza - przepisy

Kukurydza, obok fasoli i papryki, jest podstawą kuchni meksykańskiej. Kukurydzę można wykorzysrać do przygotowania zupy oraz farszu, np. do naleśników, ale może być też samodzielnym dodatkiem do dania mięsnego. Ponadto z ziaren piecze się ciasta i przygotowuje napoje, takie jak atoli, czyli popularny w Ameryce Środkowej napój z miodem i brązowym cukrem. Jednak równie dobrze smakuje kukurydza gotowana, jak i pieczona na grillu. Gotowana kukurydza jest prosta w przygotowaniu. Wystarczy włożyć kukurydzę do garnka z wodą o temperaturze 90 st. C.

Zazwyczaj wystarczy już 10 minut, aby stała się miękka i soczysta. Kukurydzę możemy też grillować. Kolbę kukurydzy wystarczy obłożyć masłem oraz zawinąć w folię aluminiową, a następnie zapiekać przez kilka minut z każdej strony. Warto wiedzieć, że kukurydzy nie znajdziemy jedynie w kuchni meksykańskiej. Pełni główną rolę we włoskiej polencie i rumuńskiej mamałydze.

Jak wybrać idealną kukurydzę, która będzie smakować wszystkim domownikom? Powinna być przede wszystkim owinięta zielonymi liśćmi, a charakterystyczne „włosy” - błyszczące i sprawiające wrażenie mokrych. Lepiej wybierać kukurydzę o ziarnach żółtych, jednak nie ciemnożółtych. W przeciwnym wypadku ziarna będą twarde i niezbyt soczyste. Pamiętajmy też, że kolby nie powinny mieć żółtych bądź pokrytych plamami liści – to oznaka starości.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy