Ogórek kiszony – właściwości i zastosowanie w kuchni

Ogórek kiszony to jeden z symboli polskiej kuchni. Zaprawia się je najczęściej w lipcu lub sierpniu, a następnie przechowuje przez kilka miesięcy. Ogórki kiszone jemy jako dodatek do obiadu lub sałatki warzywnej czy śledziowej. Jakie wartości odżywcze ma ogórek kiszony?

spis treści

Zobacz film: "Sok z kiszonych ogórków. Właściwości"

1. Kiszone ogórki w polskiej kuchni

Dla niektórych kultur spożywanie kiszonych warzyw jest niedopuszczalne. Takie produkty uznaje się za zepsute. My jednak wiemy, że jest inaczej. Kiszonki, zwłaszcza ogórki, kapusta kiszona i kiszone buraki, są źródłem kwasu mlekowego, który powstaje w procesie fermentacji. Jest to substancja wywierająca bardzo pozytywny wpływ na organizm. Oczyszcza go i wzmacnia układ immunologiczny, co jednak najważniejsze – reguluje florę bakteryjną jelit.

Ogórki kiszone są cennym źródłem witamin z grupy B oraz witaminy C. Regulują też metabolizm i ułatwiają trawienie białek. Zwiększają przyswajalność żelaza. Mają też niewiele kalorii. Najwięcej wartości odżywczej mają w postaci surowej.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Najzdrowsze są kiszonki robione samodzielnie. Wówczas proces fermentacji zachodzi powoli i nie jest niczym zaburzony. Produkty kiszone, jakie znaleźć można w sklepach, mogą zawierać substancje konserwujące. Dodaje się też do nich szczepy bakterii, by przyspieszyć proces fermentacji.

Kiszenie ogórków na zimę dawniej było pewne w trakcie przygotowywania przetworów. Każda z gospodyń dysponuje swoim własnym przepisem, w którym elementem stałym jest na pewno użycie czosnku, chrzanu oraz kopru. Zalewa do ogórków kiszonych bywa przygotowywana z wody zimnej lub gotowanej z dodatkiem soli.

Ogórki kiszone w słoikach mogą być przechowywane w chłodnym i ciemnym miejscu przez kilka miesięcy.

2. Ogórek kiszony – właściwości

Ogórek kiszony powinien pojawiać się w naszej diecie regularnie. Przyspiesza przemianę materii, zmniejsza zaparcia. Jest cennym źródłem witamin i minerałów, a przy tym dobrze smakuje. Do picia nadaje się też sok z kiszonych ogórków, który jest równie zdrowy.

Pij na zdrowie – sok z kiszonych ogórków
Pij na zdrowie – sok z kiszonych ogórków [6 zdjęć]

Podobno na ich punkcie zwariowali mieszkańcy Stanów Zjednoczonych. Słowianie o ich walorach smakowych...

zobacz galerię

3. Ogórek kiszony – zastosowanie

Ogórki kiszone w polskiej kuchni mają wiele zastosowań. Idealnie smakują samodzielnie, jako przekąska. Do obiadu często serwowana jest też surówka z ogórków kiszonych, np. z dodatkiem pomidorów, papryki i cebuli. Ta jednak nadal jest mniej popularna niż surówka z kiszonej kapusty, która nie tylko doskonale smakuje, ale też jest bardzo zdrowa.

Ogórki kiszone są cennym źródłem witamin z grupy B i witaminy C.
Ogórki kiszone są cennym źródłem witamin z grupy B i witaminy C. (123RF)

Kiszone ogórki są też nieodłącznym składnikiem sałatki śledziowej i warzywnej, niektórzy dodają je również do sałatki z buraków i śledzi, tzw. szuby. Stosuje się też jako jeden z elementów biesiadnych koreczków.

4. Przepis na ogórki kiszone

By kiszonki były dobre, potrzebne są dobrej jakości warzywa, w tym przypadku ogórki. Należy je dokładnie umyć i ciasno ułożyć pionowo w czystych słoikach, do których wcześniej włożone zostały: czosnek, gałązka kopru i kawałek korzenia chrzanu. Ogórki zalewa się wodą z dodatkiem soli, zachowując proporcję 1 kopiasta łyżka soli na 1 litr wody. Przed zamknięciem słoika na wierzch można położyć liść czarnej porzeczki lub wiśni.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy